Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

EC35 stänger av!

96 inlägg • Sida 1 av 7
El/Elektronik i grävmaskiner

ankaon (trådstartaren)

#1 » 19:54:01, 08-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu kört 3 dagar på nya jobbet :smile:
Har fått en EC 35 tilldelat mig, för kabelgrävning.
Nu är det så att maskinen har lite hyss för sig, den kan mitt vad det är när man sitter och gräver stanna, precis som om man slår av den med nyckeln.
Sen kan det även hända att den "lägger" av på spakarna när man gräver (precis som om man lyfte armstödet) har provat skaka och dra i kablarna kring armstödet men verkar inte kunna "tvinga" fram felet.

Tips och ideér ang. vad det kan bero på mottages å det allra tacksammaste.
"Jag är inte dum i huvudet - jag har bara otur när jag tänker"
Användarvisningsbild
ankaon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 03-01-2005
Ort: Luleå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Anton

#2 » 20:50:30, 08-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att motorn stannar om motoroljenivån är för lågt är känt, men övriga felen är mystiga.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

ankaon (trådstartaren)

#3 » 21:36:48, 08-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja finns enl. stickan, är det oljetrycksgivaren som styr "avstängningen"?
"Jag är inte dum i huvudet - jag har bara otur när jag tänker"
Användarvisningsbild
ankaon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 03-01-2005
Ort: Luleå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Anton

#4 » 21:38:23, 08-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar var en sensor i motorn.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Robban_C

#5 » 21:42:55, 08-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ankaon skrev:... 1. den kan mitt vad det är när man sitter och gräver stanna, precis som om man slår av den med nyckeln.
2. Sen kan det även hända att den "lägger" av på spakarna när man gräver (precis som om man lyfte armstödet) har provat skaka och dra i kablarna kring armstödet men verkar inte kunna "tvinga" fram felet. ...
1. Kan möjligen bero på att soppapumpen (den elektriska förpumpen) håller på att ge sig. Förekommer ibland om du har "rätt" (dvs fel) årsmodell. Men det brukar snarare visa sig på att motorn tappar orken kortvarigt. I alla fall har det varit så på min maskin.
Betydligt troligare är dock att det är samma fel som symtom nr 2.

2. Kan vara några olika fel:
A. Puman (datorn) håller på och tackar för sig. Jag känner igen det in i minsta lilla detalj. Haft det två(!) gånger.
B. Fel i tändlåset kan ge liknande symtom på EC35.
C. Fel i säkerhetsventilen som sitter bakom/ovanför ventilpaketet innanför kåpan på höger sida. Eller fel i strömförsörjningen till säkerhetsventilen (strömmen kommer ju i och för sig från Puman). Tror nog att ventilen sällan är felet men man kan mekaniskt spärra ventilen i öppet läge med en tving och se om felet försvinner. Men det kan ju alltså vara Puman i alla fall.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#6 » 21:45:38, 08-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mer info? Årsmodell, motor (Mitsubishi eller Volvo, det ger sig i och för sig av årsmodellen), svensksåld (borde inte påverka felet), hur många timmar, om den är gammal så vill jag veta om Puman bytts ut nån gång och i såna fall om den är uppdaterad (bättre kylning på nyare Pumor).



Edit:
Nu du Anton, nu finns det en chans att jag kan slå dig på fingrarna trots att det gäller grävare. Känns ovant! :mrgreen: :wave:


Edit 2: Ankaon:
Eftersom det faktiskt skulle kunna vara Puman så kanske du ska förbereda din arbetsgivare om att den är rätt kostsam.
Dessutom kan det vara en eller några veckors leveranstid men en god mekaniker drar kabel från batteri (via säkring) in genom högerfönstret så du får allting i drift temporärt om det behövs. "Min" mek på Lantmännen gjorde en kabel första gången min Puma la av. Sen hade han kvar kabeln tills nästa gång så han fick liv i maskinen på nolltid den gången. Såna mekar är guld värda. Tyvärr har han slutat där nu. :sad:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Anton

#7 » 22:12:17, 08-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna glapp på fingrarna tas gärna emot :grin:

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Robban_C

#8 » 22:21:43, 08-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme: :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ankaon (trådstartaren)

#9 » 06:02:35, 09-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, ska kolla vidare och sen får jag återkomma med mer info om maskinen.
"Jag är inte dum i huvudet - jag har bara otur när jag tänker"
Användarvisningsbild
ankaon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 03-01-2005
Ort: Luleå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ankaon (trådstartaren)

#10 » 21:00:56, 09-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat lite nu, maskinen är en -03.
Idag när spakarna la av så hade även kontrollpanelen dött men motorn gick, och larv och schaktblad fungerade som det skulle :???:

För att lösa problemet så stängde jag av på nyckeln och startade igen och då var allt som vanligt igen....
"Jag är inte dum i huvudet - jag har bara otur när jag tänker"
Användarvisningsbild
ankaon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 03-01-2005
Ort: Luleå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

thomas210b

#11 » 21:23:10, 09-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är garanterat datorn som tackat för sig som Robban skriver :(
Hade liknade fel på EC 210 BLC -03
Motorn dog utan förvarning.. mekanikern undersökte allt från bränsle, hydralpumpar, givare tills han slutligen skulle uppdatera datorn för att se om det hjälpte. Datorn var inte mottaglig för någon uppdatering så det var bara att byta den.. sen spann motorn som den skulle igen.
Maskinen var drygt 2.5 år gammal men Volvo stod för datorn.. arbetet därimot fick vi betala :sad:
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#12 » 21:50:20, 09-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ankaon skrev:Har kollat lite nu, maskinen är en -03.
Idag när spakarna la av så hade även kontrollpanelen dött men motorn gick, och larv och schaktblad fungerade som det skulle :???:

För att lösa problemet så stängde jag av på nyckeln och startade igen och då var allt som vanligt igen....
Jag kan hoppa opp och klappa mig i ändan på att det är Puman.
Att larv och blad fungerade beror på att dessa inte är servostyrda. De (ventilerna) manövreras via vajer direkt från pedalerna.
Huvudfunktionerna är servostyrda och är beroende av att säkerhetsventilen slår till. Den styrs från Puman. Ventilen kan som jag skrev ovan öppnas med en tving mot "kontrollstiftet" men då ska man veta att maskinen är "driftklar" även med armstödet uppfällt. Därmed uppfyller den inte säkerhetsregler med mer.

Symtomen kan bevisligen variera något från fall till fall, på min maskin började det med att bomvik och hare föll bort och puffran stannade då och då, i övrigt fungerade det som det skulle. Felet kom allt oftare och sen började halva displayen slockna.

Volvo är medvetna om att detta är ett problem. Kanske inte på din serviceverkstad men på Volvo.
Det enda som jag kan tänka mig orsakar liknande fel är om strömförsörjningen till Puman tackar för sig (ex vis via tändlåset) men normalt sett så är det alltså Puman som är felet.
Jag hoppas ni har nån form av garanti kvar.

Glöm inte avrapportera hit sen!



Vad tycker du i övrigt om maskinen då?
Hur är den att köra?
Prestanda?
Orkar den som förväntat?
Är den tillräckligt snabb, tillräckligt produktiv?
Hur är den i hydrauliken, tillräckligt finkänslig?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#13 » 14:25:31, 10-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Har du mer info? Årsmodell, motor (Mitsubishi eller Volvo, det ger sig i och för sig av årsmodellen), svensksåld (borde inte påverka felet), hur många timmar, om den är gammal så vill jag veta om Puman bytts ut nån gång och i såna fall om den är uppdaterad (bättre kylning på nyare Pumor).



Edit:
Nu du Anton, nu finns det en chans att jag kan slå dig på fingrarna trots att det gäller grävare. Känns ovant! :mrgreen: :wave:


Edit 2: Ankaon:
Eftersom det faktiskt skulle kunna vara Puman så kanske du ska förbereda din arbetsgivare om att den är rätt kostsam.
Dessutom kan det vara en eller några veckors leveranstid men en god mekaniker drar kabel från batteri (via säkring) in genom högerfönstret så du får allting i drift temporärt om det behövs. "Min" mek på Lantmännen gjorde en kabel första gången min Puma la av. Sen hade han kvar kabeln tills nästa gång så han fick liv i maskinen på nolltid den gången. Såna mekar är guld värda. Tyvärr har han slutat där nu. :sad:


Allra enklast vore väl en kabel från Manöverspärrventilen!!! OBS ej säkerhetsventilen, :mrgreen: :lmao: Vi får inte kalla den för säkerhetsventil eller spärr längre, var något om en stämmning i staterna tror jag. Tillbaka till kabeln, en kabel från ventilspolen, garanterat en Hirschmankontakt på den eller är jag ute och cyklar Robban? (Dessa är inte mitt primära intresse bland grävmaskiner) och en kontakt till cigguttaget med inbyggd säkring? Snabbt och enkelt att "stänga av" då.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#14 » 14:47:00, 10-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:... cigguttaget ...
Jo du. Om ett sånt funnes så. :grin:
Men i övrigt så är ju idén alldeles utmärkt.

Men sen är det mer grejor som eventuellt kan behöva ström beroende på vad som lagt av och hur beroende man är av de olika fuktionerna.
Ett tag hade jag separat strömförsörjning till torkarna, fläkten (det var höst och regnigt), tilthuvudet/redskapsfästet, arbetsbelysningen, manöverkallavadduvill, haren och bomviken. Kablar överallt, såg ut som om man spillt röd spagetti i maskinen. :mrgreen:


Tilthuvudet ja, det (eller snurran) ska kopplas så att det får ström från batteriet (via säkring) men inte via Puman! Så är det numer på min maskin.
Ju mindre man belastar Puman ju bättre är det.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#15 » 15:00:03, 10-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röker inte alla Fransmän? :grin: :grin: Trodde det var standard, men ett vanligt strömuttag finns väl? Har för mig att det ingår en sådan koppling i maskinen vid nyleverans?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se