Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Batteriet slaknar

51 inlägg • Sida 1 av 4
El/Elektronik i grävmaskiner

Arne61 (trådstartaren)

#1 » 02:28:31, 04-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under hösten kom det långsamt oftare så att batteriet var tomt på morron. Minsta lilla laddning så startade den glatt. Hände i början kanske 1 start på 10. Numera en på 3. Tänkte förstås dålig laddning, bytte batteri och kollade gen kol. Helt OK och laddar fint i drift. Högre ström först som avtar med tiden. Har även kollat varenda kabel. Har någon ett elschema? Det måste vara ganska enkelt så det kanske inte hjälper mycket. Många har varit i den och bytt kablar men allt ser ganska fräscht ut. När jag stängt av drar inget någon ström alls. tacksam för en liten ledning...
Arne61
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:51, 28-11-2006
Ort: Norrköping



Osaka

#2 » 03:35:05, 04-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad händer om du kopplar ifrån batteriet på kvällen, inga problem?
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#3 » 08:23:56, 04-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arne61 skrev:... När jag stängt av drar inget någon ström alls. ...
Hur vet du det?
Osaka är inne på det spåret, att nåt drar tjuvström.
Mät om den verkligen inte tar ström eller koppla loss som Osaka säger.
Alla symtom visar att den tar tjuvström.

Glöm inte avrapportera hur det går!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

cowboy

#4 » 11:11:40, 04-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle skaffa en huvudbrytare 8)
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

nixs

#5 » 18:12:27, 04-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan faktiskt vara så att en cell i batteriet är kass och att den då drar ur batteriet. Brukar framförallt bli så att de övriga cellerna inte tar laddning om så är fallet så att det inte blir någon kräm i batteriet mer än för en liten stund!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

åke

#6 » 18:25:28, 04-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Kan faktiskt vara så att en cell i batteriet är kass och att den då drar ur batteriet. Brukar framförallt bli så att de övriga cellerna inte tar laddning om så är fallet så att det inte blir någon kräm i batteriet mer än för en liten stund!


Han har bytt batteri pga att strömmen försvinner men man kan aldrig vara säker på att nytt = helt
Mät syravikten och se så att den är lika på alla cellerna
Koppla in en amperemätare mellan batteriets minuspol och jord(ta av kabelskon på batteriet först) läs av mätaren om allt e ok ska den visa nästan noll (clocka minneskretspå radion tar ju lite) plocka sedan säkring för säkring och läs av på amp mätaren om det minskat får du inget resultat av detta så ligger troligvis felet i generatorn eller dess relä..
(och då menar jag att strömmen går bakvägen genom generatorn och urladdar när den inte är i drift)


Mvh Åke.. :cool:
åke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:18, 05-11-2005
Ort: Klågerup

dogen

#7 » 15:48:57, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, jag verkar ha samma problem. Eller jag misstänker att batteriet jag hade i grävarn först var dåligt (OK's egna skit). Jag köpte ett litet exile av bättre kvalitet (drygt tusenlappen för ett 40Ah) eftersom det inte går in något större.

Batteriet var ju laddat när jag köpte det, men jag slängde det ändå på laddning över natten för att det verkligen skulle vara fullladdat.

I fredags satte jag in det i grävaren och nu idag då jag skall testa att starta 'skiten' så går startmotorn runt ett par-tre varv.

Jag mätte med amperemeter och jag får 0.0A då jag mäter mellan jord och minuspolen på batteriet. Vad sjutton kan det vara för fel då?!? Det kan ju inte vara så att jag har mest otur i världen för jag har stött på liknande i en gammal bil och en gammal skoter som behövde laddas en gång i veckan. Nu handlar det ju inte om en vecka utan om ett par dygn. Starteffekten på detta lilla batteri är 380.

Hur skall man gå vidare med felsökningen?
Jag blir så himla trött på gamla grejjor då man inte har någon erfarenhet. Nästa maskin skall vara max 5 år gammal! :( Det är ett jädrans mickel varje gång man skall göra något.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

håkan öhlund

#8 » 16:49:14, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:
Jag mätte med amperemeter och jag får 0.0A då jag mäter mellan jord och minuspolen på batteriet.

Hur skall man gå vidare med felsökningen?

Hallå där.
Du kan inte mäta ampere på ett batteri utan bara spänning :!: och spänningen skall vara runt 12.5 volt om grävarn ska starta är spänningen lägre så finns det risk att den inte startar :???:

Kan ju vara så att den nya batteriet är paj med elle så har du någon tjuvström i maskinen :???:
Prva ladda batteriet och så tar du lös en pol så du är säker att batteriet inte laddas ur på någon dag och så provar du om det finns ström där sen :)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

dogen

#9 » 17:00:44, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fy fan vad pinsamt! Nu måste jag faktiskt skylla på värmen!

Jag läste mäta A och då var det precis så jag gjorde! Hehe, nu mätte jag spänningen och då visar den 12.55V mellan jord och minuspolen, så jag antar att jag måste börja gräva bort säkringar och kolla vad det är som händer egentligen. Har inte sett någon säkringslåda... tur man har en servicemanual med bilder som ser ut som kaffefläckar.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Koopman

#10 » 17:03:07, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blir så himla trött på gamla grejjor då man inte har någon erfarenhet. Nästa maskin skall vara max 5 år gammal! Det är ett jädrans mickel varje gång man skall göra något.


Du den känslan har vi alla haft nån gång. Vi som har gamla maskiner, marker och hus.
Men som väl är så lär man sig något varje gång. Stressa aldrig. Gå in ta en kopp kaffe eller skit i det till nästa dag, om det går.
Och numera finns ju även allvetarforumet (Maskinisten). :smile:
Koopman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:22:33, 23-08-2007
Ort: Göteborg

nixs

#11 » 17:04:17, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har spänning där mellan minuspol och jord är helt normalt om du har minusbruten huvudbrytare eller om den är plusbruten men är påslagen. Däremot är det bra att den inte ger några A dvs ström för då hade du haft något som tjuvade ström!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dogen

#12 » 17:35:13, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha ok, då vart det rätt ändå? Konstigt att det visar 0A men ändå laddar ur. Verkar ju helt konstigt, fast å andra sidan har ju någon klåpare varit framme på denna maskin vad gäller elen. Tändningslåset är utbytt och inte med ett riktigt lås utan med ett med bara lägena av, på, start. Därför har man satt dit en knapp för den där mojängen som surrar (solenoiden?) och nu känns det ungefär som att jag vill gå och blanda 5l betong och hälla ned i elcentralen på skiten och sedan släpa in den i skogen så jag kan fokusera på att börja spara till en nyare maskin :)

Urk!

Men jag kan alltså utesluta att något tjuvdrar ström på grävaren om det är så att den inte visar några ampere om jag mäter mellan batteriets minuspol och jord (med minuspolen bortkopplad då). Isådana fall är ju batteriet pajj ändå?
Senast redigerad av dogen 17:37:21, 30-03-2008, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

nixs

#13 » 17:37:11, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att så är fallet.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dogen

#14 » 17:39:17, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herre gud, vad är sannolikheten? Jag har inte köpt många batterier i mitt liv, men att jag skall lyckas få tag på tre stycken som är dåliga känns som väldigt osannolikt.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

cowboy

#15 » 17:41:58, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du huvudbrytare dogen?Jag brukar alltid använda huvudbrytaren,som över natten tex.Inga problem med start sedan jag började göra så..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se