Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Batteriet slaknar

51 inlägg • Sida 2 av 4
El/Elektronik i grävmaskiner

dogen

#16 » 18:11:04, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, jag har funderat på att fixa en sådan, men nu verkar ju problemet faktiskt vara batteriet eftersom det nyladdat blev exakt samma sak! Startmotorn var skitseg och gick ett par-tre varv innan den sackade ihop.

Ser att jag tagit fel på starteffekten dock. Den var bara 300. Men det skall det ju klara med goda marginaler eftersom startmotorn är på 2.7kW

I manualen så står det att originalbatteriet ger 500 CCA

Vad säger ni? Borde det funka eller inte? Finns det något test man kan göra utan att äga en sån där mojäng för belastningstest? Jag tänkte ifall det är någon ide att jag försöker byta det mot ett likadant...
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



_jonsson_

#17 » 19:28:08, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du prövat med startkablar? blir det samma sak då så borde de inte vara batteriet som är slut.
Användarvisningsbild
_jonsson_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:36, 17-12-2006
Ort: Kilafors
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC210Cl

dogen

#18 » 19:50:42, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den startar garanterat med startkablar. Det är så jag har fått göra iår. Det var därför jag trodde att gamla batteriet som satt i var dåligt, men nu blir det ju likadant med nytt batter som det verkar.

Nu skall jag ladda upp det helt och sedan prova att starta den direkt. Funkar det inte så byter jag batteri. Funkar det så laddar jag upp det, kopplar ur det, kopplar i det efter någon dag. Då vet jag definitivt ifall det är batteri eller maskin det är fel på osso slipper jag uppta er med en massa svammelinlägg! :) Jag återkommer, men tackar så mycket för hjälpen hittils!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dogen

#19 » 20:34:36, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag laddat det så det står att det är fulladdat, men det blev exakt samma sak. Startmotorn gick slött och orkade bara något varv.

Laddaren är en CTEK zaphir 90. Jag skall prova en annan laddare över natten.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Bosse_A

#20 » 21:39:04, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:jag misstänker att batteriet jag hade i grävarn först var dåligt (OK's egna skit). Jag köpte ett litet exile av bättre kvalitet (drygt tusenlappen för ett 40Ah) eftersom det inte går in något större.
Jag höll på att göra samma sak med startbatteriet till husbilen. Men så mätte jag laddningen både på batteriet och direkt på likriktares utgång. Det visade inte lika: direkt på likriktaren var det 14.4 V ch på batteriet 12.5 volt när motorn var igång med lite mer än tomgång.
Det vsade sig att en av de två jorflätornas infästnming i chassiet inte hade kontakt. När jag rengjort och åter skruvat fast jordflätan hade jag full laddning och sedan var statproblemen borta. Jag köpte inget nytt batteri. :grin:
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Bosse_A

#21 » 21:42:34, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Nu har jag laddat det så det står att det är fulladdat, men det blev exakt samma sak. Startmotorn gick slött och orkade bara något varv.
Om jordningen är dålig från batteriet hjälper det inte med en bra laddare. :cool:
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

dogen

#22 » 21:52:01, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sant! Med min begränsade kunskap om detta så har jag börjat fundera på ifall det inte kan tänkas vara jordningen som är dålig. Det konstiga (eller det kanske inte är konstigt?) är ju att den sparkar igång pigg som sjutton om jag kopplar på ett av de större batterierna, som visserligen har typ dubbla startkapaciteten. Jag skall dock kolla om jag kan tänkas se och komma åt vart minuskabeln går någonstans, för att ta reda på ifall den verkligen har bra kontakt.

Det har ju blivit sämre och sämre och det låter väl iofs vettigt om det skulle vara en sån där sak, för jag får inte ihop matematiken. 2700watt/12v blir ju en rejäl bit under 300A som starteffekten för detta batteri är (vid -18c då).

Nåja, imorgon skall jag göra ett nytt försök! Hoppas det är så enkelt, för jag är i upplösningstillstånd.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Bosse_A

#23 » 22:06:16, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:den sparkar igång pigg som sjutton om jag kopplar på ett av de större batterierna,
Kopplar du då den ena polen till batteriets pluspol och den andra till en jordpunkt i motorn som man ska göra. I så fall är det ju inte konstigt att motorn startar direkt för då använd ju inte batteriets jordning.
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Robban_C

#24 » 22:12:18, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätningen du gjort av batteri, läckström, spänningar med mer verkar ok.
Mina idéer är följande:
Kolla alla kablar och jordpunkter precis som du är på gång att göra.
Batteriet borde utan vidare räcka under dessa förhållanden.
Möjligen skulle det kunna vara startmotorn (ex vis dåliga kol) men då skulle det inte hjälpa att startkabla.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Gripenland

#25 » 22:13:51, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar sätta en startkabel från batteriet till startmotorn för att kolla om jordflätorna är dåliga.
Hara Caway Twin 1975
Tillv.nr.961
Användarvisningsbild
Gripenland
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:16:40, 26-05-2007
Ort: Göteborg/Kongsberg
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway 1975

dogen

#26 » 22:43:52, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså, ibland är jag dummare än vad jag föreställt mig att jag med vilje skulle kunna vara.

Det är ju garanterat så! När jag använt starthjälp har jag ju jordat på någon bra skruv vid motorn!!!

*suck*

Kan man ta bort hela trådar från forumet på något vis? :D

Nä, vi får väl se imorgon. Första jag ska göra!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Norpan

#27 » 23:04:18, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Möjligen skulle det kunna vara startmotorn (ex vis dåliga kol) men då skulle det inte hjälpa att startkabla.


Skulle kunna vara dåliga bussningar i starten, det gör ibland att den drar förmycket ström för batteriet men det kan hjälpa med startkablar.

Dåliga anslutningar hittas lättast genom att försöka starta en stund sen känna på kablar och anslutningar.
Det är dåligt där det blir varmt.

Det blir klart lättast med en värmekamera men tyvärr är det väl kanske inte nåt som alla har hemma i garaget. :mrgreen:
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Ingvar

#28 » 23:33:57, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad du gör...Spring inte och köp ett batteri till! det är säkert inget fel på det du har, utan kolla upp kablarna, och då i synnerhet jorden..Som nån annan sa, sätt en startkabel direkt från minus på batteriet till en jordskruv nära startmotorn, funkar det då så har du ju ringat in problemet...
Sen det här med att dra tjuvström( nu verkar det ju inte vara så), är väl knappt att det ger utslag på en amperemeter, räcker ju med att man glömmer radion på nåt dygn så är batteriet slut, men syns det verkligen på en ampermätare??
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

dogen

#29 » 11:27:20, 31-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Argh, jag var helt inställd på att den skulle starta med startkabel mellan minus och jord, men den var precis lika slö. Tur var väl det, eftersom jag inte kan lokalisera vart jordningen sker (bedrövligt!). Startmotorn orkade något varv.

Då tar jag fram ett annat batteri, liknande det där fast för stort för att få plats i maskinen. Det är på 540CCA istället för 300CCA som det trilskandes batteriet.

Då startade den trots att den fick kämpa på ett tag. Den lät ju inte sprudlande pigg med det batteriet heller, men det kan ju ha berott på att det gamla batteriet satt kvar och drog ned kapaciteten.

Då är frågan: Beror det på 540CCA vs 300CCA? Det borde det ju rimligen inte göra om ohms lag ska gälla? Jag åker och byter det lilla batteriet och återkommer...
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#30 » 12:31:42, 31-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den borde faktiskt ha gått på det lilla batteriet också.
Jag har startkablat en Olds 455:a från min dåvarande Fiat Ritmo med typ 40Ah.
Och polaren min har startkablat en Piper Pawnee (boxersexa på sisådär 4 liter eller nåt sånt) från sitt motorcykelbatteri om typ 12Ah.
I ärlighetens namn ska sägas att i båda fallen laddade "donatorfordonet" = lite extra ös.
Men det behövs i alla fall inte så hiskeligt stort batteri så länge det inte är smällkallt ute och puffran är lättstartad.

Att jag sen alltid brukar rekommendera största möjliga vid batteribyte är en annan sak och det beror på att kapaciteten (många Ah) är betryggande då det är riktigt kallt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se