Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Batteriet slaknar

51 inlägg • Sida 4 av 4
El/Elektronik i grävmaskiner

Bosse_A

#46 » 21:54:18, 01-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Voltmetern i maskinen kanske inte visar 100% rätt men den stod mellan 14.5 och 15v
Vid laddning av blybatterier ska laddningen vara max 13,8 V vid underhållsladdning. Vid laddning av startbatterier ska spänningen inte vara över 14.2 V. Högre spänningar gör att batteriet skadas.
Nu kan det vara så att din voltmeter inte visar rätt och det är säkrast att mäta men en separat voltmeter (universalinstrument).
Det var ju kul att du till slut fick till det :grin:
Du säger att den är lite seg i starten. Hur länge glöder du motorn?
Min Kubota glöder jag bara på morgonen och den startar då direkt. Därefter startar jag den utan glödning under dagen och den startar direkt.
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2



dogen

#47 » 22:41:52, 01-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosse: Ja, seg och seg. Den startar på ett par sekunder bara. Traktorn startar ju på ett par varv av motorn :) Glöder gör jag inte, eftersom jag inte har en susning till hur det skulle gå till :/ Man har bytt tändningslåset och satt dit ett med enbart 3 steg istället för 4 (dvs av, på, start istället för glödning, av, på, start). Sorgligt men sant. Hoppas jag skall orka reda ut sånt där till sommaren. Jag kör ju aldrig då det är kallt, så jag har egentligen inte saknat det.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dogen

#48 » 15:21:27, 17-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när jag var ut så orkade startmotorn runt något varv. Batteriet var med andra ord rätt dött.

Är det normalt att det laddar ur sig på ett par veckor? Batteriet är ju nytt. Är enda lösningen en huvudbrytare? Beror det på att grejjorna är gamla eller? I bilen har man ju aldrig samma problem (den är visst från 88 när jag tänker efter, så den är ju mycket nyare till och med! :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Bosse_A

#49 » 21:17:36, 17-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Är enda lösningen en huvudbrytare?
Du kan ju ha snabbklämmor på batteriet och sedan lossa pluskabeln när du lämnar grävaren för dagen.
//Bosse
edit:bytt från minus till plus :mrgreen:
Senast redigerad av Bosse_A 12:06:33, 18-04-2008, redigerad totalt 1 gång.
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

björken

#50 » 11:01:40, 18-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att åldern skulle vara orsaken kan vi nog utesluta.
Det är något som drar tjuvström och det händer nog snarare oftare på nyare fordon med mkt elektronik än gamla med enklare elystem.
Antingen mäter du (eller någon av dig anlitad) sig fram till vad som drar strömmen och fixar det, eller också monterar du en huvudbrytare och löser problemet den vägen.
En huvudbrytare kan vara en mkt bra idé ändå med tanke på brand osv och kostar bara några hundralappar.

Ett av de enklare sätten att felsöka är ju att koppla en Amperemätare mellan pluspolen på batteriet och pluskabeln, sen dra ur säkring efter säkring tills strömmen på mätaren sjunker. Då har du iaf identifierat vilken krets som krånglar. Händer inget med strömmen vid fippel med säkringarna så prova att koppla loss generatoranslutningen.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

dogen

#51 » 17:13:44, 18-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björken: Det skall jag prova! Tack!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se