Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Märkligt elfel (glapp?)

4 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

dogen (trådstartaren)

#1 » 15:54:52, 05-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft lite problem med elektroniken i grävaren. Antagligen har man sumpat sista nyckeln och därför bytt tändningslåset, men då till ett sånt som bara har två lägen och inte tre som det sitter original. Man ser att dom varit inne och grejjat under tändningslåset med elen.

Nu till det konstiga. Fläkten går oavsett nyckelns läge. Solenoiden buzzar man igång med en liten knap innan man vrider om nyckeln och startar. Vindrutetorkaren har dock aldrig funkat och inte heller belysningen i hytten. Häromdagen hade jag ställt grävaren 200m från huset och tyckte att det var något som lyste, men jag antog att det var en reflektion ifrån gatulyset. Dagen efter såg jag samma sak men då var jag tvungen att kika efter eftersom det såg lite mysko ut. Då lyser lampan i hytten. Hurra, tänkte jag. Det kanske vart något då jag pillrade på säkringen ändå. Jag stänger av lampan och sedan går den inte att få igång igen. Vindrutetorkaren hann jag inte testa och än hur mycket jag slamrade på och grejjade fick jag inte igång lampan igen. Det känns j som glapp, men hur är det då möjligt att den inte blinkar till när man knackar på den och försöker pilla på alla kablar? Märkligt eller kan man bara konstatera att det är glapp och att jag får pilla mer?
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



ja-bond77

#2 » 18:01:32, 05-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

- Jordfel på lampan? :klia:

- Har du elschema så du kan se lamptrådens hela väg från säkring/brytare till lampan?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dogen (trådstartaren)

#3 » 18:32:22, 05-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, även fast det känns konstigt att det skulle vara glapp så är det väl mer sannolikt än att det skulle bo spöken i maskinen :)

Brytaren, lampan, säkringen och brytaren för vindrutetorkarna är i en och samma låda. Skall se om jag kan få upp den för en närmare inspektion. Vore det så enkelt vore det fantastiskt eftersom jag saknat vindrutetorkaren otroligt mycket.

Hmm, till slut fick jag isär det hela och det verkar inte bättre än att det är något med själva brytaren. Det känns nästan tråkigt om det inte var något mer invecklat än så ;)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ja-bond77

#4 » 22:00:57, 05-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan skatta dig lycklig, tycker jag! Det brukar kunna ta timmar att felsöka sånt där... :snow:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se