Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Volvo BM 6300 Cummins 5.9L 6cyl, renovering av motor och diverse

29 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

kentreprenadse (trådstartaren)

#1 » 18:21:17, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte att jag skulle slänga upp en tråd om min Volvo BM 6300 som jag renoverat motorn och lite annat på.

Det började med att jag behövde en maskin enkom till snöröjning då det äter upp hela förtjänsten att hjula hem Huddigen varje gång man ska köra snö, så var jakten igång. Letade bland hjullastare och allt möjligt men fick syn på en 6300 med rasad motor i. Då jag kände säljaren sen tidigare åkte jag dit för att titta på den och konstaterade att den var i jäkligt fint skick, förutom motorn då.
Det satt nyrenoverad converter, nyrenoverade hydraulpumpar, ny kylare och expanderbult i nästan varenda led på hela maskin. Jag gav ett bud som var långt under marknadsvärde för en fungerande maskin och han tog det, hoppsan så det kan gå.. :shake_hands:

Lastad hos försäljaren.
Bild
När man kom hem från jobbet stod han där..
Bild
Uppkörd till verkstaden i väntan på vidare omsorg. Notera att motorn gick men tryckte ut olja i vevhusventilation. Enligt säljaren värmenypt på 2 cylindrar, vi får väl se hur det var med det.. :vissla:
Bild



Efter att han kommit hem vart det att han fick stå en stund pga lite andra saker som var på gång, men efter någon vecka så var det dags!

Äntligen inställd i verkstan, nu j*vlar skulle motorn ur! :thummar:
Bild


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nej men sådärja, det var ju en baggis! :driver: :cool:

Fortsättning följer.. :wave:

18 personer gillar det här inlägget.
kentreprenadse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:04, 23-03-2014
Ort: Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo EC250EL
Huddig 1260
Volvo BM 6300
Volvo L25F
John Deere 2450



bert

#2 » 18:54:08, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser fräsch ut

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

kentreprenadse (trådstartaren)

#3 » 18:57:32, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu var motorn ur, då var det väl bara plocka isär den för att konstatera vad som faktiskt hänt och hur illa det var..
Plockade in den i varmt och skönt garage där det var trevligt att stå och skruva.

Började med att plocka dän allt runt motorn, vi var bra sugna på att få komma in under toppen och se hur det såg ut!
Bild

Bild

Hoppsan.. Skuren på 2 cylindrar var det va? :huh: Nej du, alla sex cylindrar var körda.. Fanns inte en enda kolvring som var schysst :idee3:
Bild

Plockade isär hela motorn vilket jag dessvärre inte har några bilder på. Plockade ur alla kolvar, axlar och annat skoj. Fick tag på en firma som gör motorrenoveringar och skickade iväg motorn till dem. De ville ha blocket, toppen, spridare och vevaxel. På med allt på en pall, surra utav helvete. Lyckades lura iväg en sjukskriven kollega att köra iväg motorn till skövde (från Stockholm), kanon! :vissla: :thumme:

Det tog någon vecka innan motorn kom tillbaka, och ni liksom mig vet säkert hur jobbigt det är att bara vänta.. Så vad gör man i väntans tider? Man sysselsätter sig givetvis med något roligt, i detta fall vart det jakt och inhandling av nödvändiga saker till maskin!


En ordentlig skopa är ju aldrig fel..
Bild

Tyckte orginalpipan var lite klen för denna motorn så det var bara att köpa ett grövre! :cool: :vissla: :bira:
Bild


Vart även en original släntskopa till 6300, hyfsat glappfri och schysst! Köptes av en annan maskinistenmedlem! :shake_hands:
Bild

Denna pall ser inte kanske inte mycket ut för världen men där misstar man sig. På denna pall ligger plåten som täcker för hydraulpaketet under bakrutan, ett stora bm fäste till huddigen OCH hela kompletta 4e funktionen till 63an!! :thummar: Dvs inkl allt, slangar, block, ventiler, rör och till och med 3/4" kopplingar. :driver:
Bild

Efter detta fick jag hem motorn ganska snart, fortsättning följer! :bira: :driver:

10 personer gillar det här inlägget.
kentreprenadse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:04, 23-03-2014
Ort: Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo EC250EL
Huddig 1260
Volvo BM 6300
Volvo L25F
John Deere 2450

kentreprenadse (trådstartaren)

#4 » 19:21:37, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då hade man fått hem motorn igen. Måste säga att det vart jävligt bra faktiskt. Firman vi skickade motorn till borrade upp cylindrarna till en grövre dimension, skickade med nya kolvar, alla nya lager, alla nya tätningar och allt man nu kan tänka sig. De satte dit nya spridarspetsar och justerade även in ventiler och planade av toppen lite. Vevaxeln var schysst så den gjorde de inget med.
Allt som allt gick hela kalaset på 27.000 kr, vilket jag tycker var oerhört billigt för ett sådant fint jobb. Har hört hutlösa priser så som upp emot 200.000 för en komplett motorrenovering på verkstad, så jag ingen var gladare än jag.

Ivrig som en iller var det givetvis bara att sätta igång med att åter montera allt i motorn.

Bild
Vevstakar med nya kolvar.
Bild
Allt ska ju givetvis momentdras så det tog ju lite tid, slapp man gå på gymmet också! :skratta3:
Bild


Har tyvärr varit lite dålig på att ta bilder när man väl höll på med motorn, så här är han redan ihopsatt. Det var dags att justera in ventilerna, fram med bladmåttet! Jag valde även att lacka hela motorn när man ändå var i farten. Egentligen ska motorn vara vit/grå/beige men jag tyckte svart gjorde sig bättre så svart fick det bli!
Bild


Här var ännu mer grejer monterade igen, fått dit dieselpump, bränslerör, ventilkåpor osv.
Bild


Grenrör och turbo monterat!
Bild

Då var motorn komplett igen och det var dags att montera! :hurra:
Bild
Bild
Bild
Bild


Tycker faktiskt att den vart jävligt fin som svart, vart överlag jäkligt nöjd med hela renoveringen.
Vidare så var det dags att montera motorn i maskin igen, fortsättning följer! :aaargh: :vissla:

17 personer gillar det här inlägget.
kentreprenadse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:04, 23-03-2014
Ort: Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo EC250EL
Huddig 1260
Volvo BM 6300
Volvo L25F
John Deere 2450

63an

#5 » 19:28:24, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör mej försiktigt då :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kentreprenadse (trådstartaren)

#6 » 19:45:02, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen tid att slösa, det var vara att lyfta fram motorn på en gång och sedan hänga i den. Jag skulle ljuga om jag säger att det gick helt smärtfritt. Det var lite pyssel att få han att klicka i rätt i växellådan, men fan den som ger sig!
Bild
Bild

Efter några timmar med lagom dos utav brytande, bendande, svordomar och en gnutta våld så satt han där! Nu var klockan mycket så resten fick bli dagen där på.
Bild

Det är lite pyssel och mekande med att få dit alla grejer igen, och framförallt att komma ihåg vart alla jäkla elkablar och jävulskap ska sitta och hur. Gick som tur var bra och snart var allt på plats.
Bild

Här är nog i princip allt färdigt. Kort efter detta skedde den första uppstarten.
Bild

Ögonblicket som man väntat på i flera månader. Kommer han starta? Kommer något gå åt helvete eller kommer det vara lugnt? Lite nervös ska jag erkänna att man var. :vissla: :vissla:

Se klippet nedan!

https://youtu.be/5yQ7F4258i0

14 personer gillar det här inlägget.
kentreprenadse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:04, 23-03-2014
Ort: Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo EC250EL
Huddig 1260
Volvo BM 6300
Volvo L25F
John Deere 2450

kentreprenadse (trådstartaren)

#7 » 00:08:27, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja maskin startade ju som tur var. Var en riktigt skön känsla att riva igång han för första gången måste jag säga..

Efter uppstarten var det bara att sätta dit alla plåtar osv igen. Vissa plåtar är lite halvfula i lacken så jag hade egentligen tänkt lacka om dom nu på en gång men det blev så j*vla kallt och så kom det ju snö så jag tänkte att det får vänta tills i sommar..
Bild


Det enda som jag faktiskt har lackat är luckan i fram på motorhuven, den behövde svetsas och snyggas till lite så då fick den lite färg på sig samtidigt, därav att den inte sitter på här i början. Skopan som inhandlats vart provad här också, vart rätt schysst.
Bild


Snön kom rätt lägligt precis när maskin var redo för att börja köras. Däremot så hade jag inte hunnit koppla in 4e funktionen här än, så fick köra schaktbladet med skoplåshydrauliken istället, men det var ingen fara :cool: :thummar:
Bild
Bild
Bild
Bild

Der senaste som gjorts med maskin är att jag har kapat dän skärmbräddarna då de var riktigt risiga, skulle behöva byta båda framskärmarna egentligen då de rostat igenom rätt ordentligt.. Det får bli till sommaren det med.
Bild

Passade även på att börja skära bort kranfoten, men kom inte så långt för sedan tog gasen slut...
Bild

Det absolut senaste som hänt fram till dags datum är att 63an fick en ny frontskopa igen.. Jag trivdes inte så jättebra med grusskopan då jag inte kommer överens med sparstålen riktigt.. Nåväl detta vart nog bra skulle jag tro.


Bild
Bild

Detta är allt som gjorts fram till dags datum. Något jag inte har bild på är inkopplandet av 4e funktion då jag faktiskt lämnade bort det jobbet till en verkstad. Vart lite panik då elen strulade och knappar osv var kopplat hej vilt. Verkstaden fick koppla om alla knappar i spakar osv till originalutförande, då fick de även koppla in 4e funktion när han ändå stod där.. :idee3:

Imorgon blir det att byta all arbetsbelysning på maskin då vissa lampor är trasiga och vissa bara är rent utav dåliga.

10 personer gillar det här inlägget.
kentreprenadse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:04, 23-03-2014
Ort: Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo EC250EL
Huddig 1260
Volvo BM 6300
Volvo L25F
John Deere 2450

bert

#8 » 00:16:10, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar va kroniskt att skärmarna är upprostade
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

kentreprenadse (trådstartaren)

#9 » 00:17:18, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Verkar va kroniskt att skärmarna är upprostade


Ja jag tror det med. Synd att de är så fruktansvärt dyra på ba-trading också, man blir ju ruinerad.. :uupps:

1 person gillar det här inlägget.
kentreprenadse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:04, 23-03-2014
Ort: Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo EC250EL
Huddig 1260
Volvo BM 6300
Volvo L25F
John Deere 2450

bert

#10 » 02:03:12, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok är ju nån som har imellanåt på blocket
Sen är det en här på forumet som iallafall har ritat upp skärmarna fram för eget bruk men vet inte hur det har gått
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

magloman

#11 » 02:55:11, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...har inte kommit längre än så. Lite andra projekt före. Hoppas bygga ett par skärmar under året iaf. Blir det bra kan man ta lite best sen.

Trevlig tråd, kul det gick bra oxå :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

63an

#12 » 06:08:09, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där "hojen" som står utan motor? Är de en Honda? Eller? :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Hymax

#13 » 08:44:08, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat :thummar:
Vad kan orsaken vara till att motorn havererat? Gått mycket ? Gått för varm?
Det är alltså inte lösa foder i en Cummins??
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

kentreprenadse (trådstartaren)

#14 » 09:47:38, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:...har inte kommit längre än så. Lite andra projekt före. Hoppas bygga ett par skärmar under året iaf. Blir det bra kan man ta lite best sen.

Trevlig tråd, kul det gick bra oxå :grin:


Kul! Då skulle man ju kunna beställa utav dig kanske :vissla:

63an skrev:Den där "hojen" som står utan motor? Är de en Honda? Eller? :skriva2:


Den som står uppe på bordet är en Suzuki Katana som farsan har och pysslar med. Står även en Hayabusa där bakom någonstans..

Hymax skrev:Bra jobbat :thummar:
Vad kan orsaken vara till att motorn havererat? Gått mycket ? Gått för varm?
Det är alltså inte lösa foder i en Cummins??


Ja det kunde jag ju skrivit, det glömde jag helt bort. Jag hittade ett litet upprostat hål där kylarvätskan rann ur.. Det var i hytten precis där slangarna går in i värmepaketet. Det går slang hela vägen fram förutom två stycken 90 graders böjar som är rör. Där hade det så klart rostat upp ett litet hål i böjen.. Så anledningen till att han nöp var att det inte fanns någon kylarvätska i..
Det är korrekt att det inte sitter foder i denna motor. Därav att han borrades upp på alla 6 cylindrar. :shake_hands: :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
kentreprenadse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:04, 23-03-2014
Ort: Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo EC250EL
Huddig 1260
Volvo BM 6300
Volvo L25F
John Deere 2450

manken

#15 » 11:45:29, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd och snyggt jobbat, hoppas att fortsättningen också har lika mycket bilder!

//Magnus
manken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:25, 01-06-2015
Ort: Kiruna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474 -76
LM 641 -73


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: michigan55 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se