Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Renovera kylare?

17 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Stefan1972

#16 » 13:59:15, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Man ska inte ha nåt speciellt mässingslod då?


nej kylare mjuklöder man,dvs vanligt lod av tenn. Mässingslod och sånt är i gruppen hårdlödning och det fungerar inte på kylare då det är så tunn plåt. Försöker man hårdlöda en kylare så säger det bara spfffst så är det hål i plåten........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet



kemppiacdc

#17 » 13:05:09, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Nu har kylaren sprungit läck på gamla Deere:n och varje gång i vinter när jag kört så har jag fått fylla på en halvliter kylarvätska eller så för att inte riskera att motorvärmaren ska gå torr. Det verkar inte läcka så mycket när den står still alternativt så sitter läckaget ganska högt upp för som sagt så verkar det inte läcka ut mer än kanske en halvliter. Har skaffat en ny kylare från oie som vid en första anblick inte såg ut att vara nåt under av kvalitet. Men nu började jag fundera på om det finns nån som kan renovera kylare eller är det en sen länge utdöd kunskap? Nån som vet? Eller går det till och med att göra själv utan att hälla i nån sorts läcktätare som jag antar inte är nån permanent lösning?

En snabb sökning verkar antyda att det faktiskt finns folk som kan laga kylare... undrar vad det kan gå på?
Skrota bort den veckade plåten försiktigt med en vass kniv.

Kolla med din tandläkare om dom har utrangerade verktyg du kan få, dom är perfekta att skrapa rent med, man kommer åt väldigt bra med dom.
Rengöring är en förutsättning att lyckas.

Lödvatten kan du göra själv av saltsyra som du lägger ner en bit zink i syran (exempelvis offeranod till båtmotorer) och väntar tills det bubblar klart, ta sen upp zinken.

Tänk på att det är syra och det bildas vätgas, håll på utomhus eller bra ventilation med skyddsglasögon på.

Skickat från min F5121 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
kemppiacdc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:43:26, 05-12-2015


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se