samme83 skrev:Den
driver bra på lågen och går hur fint som helst, inga hugg eller liknande. Men när man lägger i högen så går den inge fortare och blir slöare då de lutar uppåt men på flacken känns de inget(förutom att den går lika sakta som på lågen).
Huddig hade samma system som ÖSA-s skogsmaskiner på 1980-talet. Effektregleringen i systemet var designat av KG Knutsson fanns i en sk styrförstärkare.
Varvtalsgivare fanns på på dieselmotorns
svänghjul samt hydrostatmotorns utgående
axel (den som är ingående i fördelningsväxellådan). Förhoppningsvis är det samma system på din 1990.
Det ska då finns en vridpotentimeter som man kan justera max-hastigheten med. (det är i praktiken max-strömmen till elservoventilerna på hydrostatpumpen)
Det bör också finnas en knapp för "Automatik" eller "Effektreglering" på hydrostaten, dvs det som gör att hastigheten regleras av belastning kontra motorvarvtal.
Prova lägg ur denna effektreglering med potentiometern nedvriden till noll. Prova sedan att reglera hastigheten försiktigt med potentiometern. Uppträder maskinen likadant utan effektreglering?
Om maskinen uppträder mera normalt utan effektreglering så kan problemet ligga i styrförstärkaren.
Det var ganska känt att maskinerna tappade ork på högväxel om potentiometer var uppvriden på 100% Max. Man rekommenderades att vrida ner den ca 5-10% för att ge ett fördelaktigare utväxlingförhållande mella pump-motor i hydrostaten.
Det är en gammal maskin och det är mycket möjligt att inre
läckage pga av naturligt slitage i hydrostatens pump-motor ger låg effektivitet på högväxel då hydrostaten måste agera med ett högre
hydraultryck.