Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Huddig Hydrostat

37 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

samme83 (trådstartaren)

#1 » 21:26:30, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 960 C6 -90 som jag är lite fundersam över hydrostaten på.
Den driver bra på lågen och går hur fint som helst, inga hugg eller liknande. Men när man lägger i högen så går den inge fortare och blir slöare då de lutar uppåt men på flacken känns de inget(förutom att den går lika sakta som på lågen).

Vad kan de va? De enda jag kollat är om de kommer ström till kontakten för högväxeln på hydrostaten och de gör det.
Är de så enkelt att den börjar vara sliten? Tycker att det borde kännas på fler sätt om den är sliten och att den borde komma upp i fart iallafall nedför men de gör den inte.

Ska man börja med att byta olja och filter kanske? Den är nyinköpt så vet ej när det är gjort sist


Skickat från min iPhone med Tapatalk
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare



bengt jansson

#2 » 00:45:32, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla först så inte bromsen ligger på innan du börjar allt för avancerad felsökning
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

akkamaan

#3 » 02:31:47, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

samme83 skrev:Den driver bra på lågen och går hur fint som helst, inga hugg eller liknande. Men när man lägger i högen så går den inge fortare och blir slöare då de lutar uppåt men på flacken känns de inget(förutom att den går lika sakta som på lågen).

Huddig hade samma system som ÖSA-s skogsmaskiner på 1980-talet. Effektregleringen i systemet var designat av KG Knutsson fanns i en sk styrförstärkare. Varvtalsgivare fanns på på dieselmotorns svänghjul samt hydrostatmotorns utgående axel (den som är ingående i fördelningsväxellådan). Förhoppningsvis är det samma system på din 1990.
Det ska då finns en vridpotentimeter som man kan justera max-hastigheten med. (det är i praktiken max-strömmen till elservoventilerna på hydrostatpumpen)
Det bör också finnas en knapp för "Automatik" eller "Effektreglering" på hydrostaten, dvs det som gör att hastigheten regleras av belastning kontra motorvarvtal.
Prova lägg ur denna effektreglering med potentiometern nedvriden till noll. Prova sedan att reglera hastigheten försiktigt med potentiometern. Uppträder maskinen likadant utan effektreglering?
Om maskinen uppträder mera normalt utan effektreglering så kan problemet ligga i styrförstärkaren.
Det var ganska känt att maskinerna tappade ork på högväxel om potentiometer var uppvriden på 100% Max. Man rekommenderades att vrida ner den ca 5-10% för att ge ett fördelaktigare utväxlingförhållande mella pump-motor i hydrostaten.
Det är en gammal maskin och det är mycket möjligt att inre läckage pga av naturligt slitage i hydrostatens pump-motor ger låg effektivitet på högväxel då hydrostaten måste agera med ett högre hydraultryck.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Henrik Larsson

#4 » 17:32:05, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vreden står i läge transport ? så den inte begränsar där ?
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

samme83 (trådstartaren)

#5 » 22:31:21, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det gör dom.
De som gör mig fundersam är ju att den går aldrig fortare, inte ens då de går lätt. Man kan säga att man märker ingen skillnad på hög/låg förutom då de lutar ganska mycket uppför
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare

överlass

#6 » 23:36:17, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur vanligt det är är men min kompis bytte lameller till högväxeln i sin 960, 95a.
Ett oljebyte i den lådan skulle ju kunna avslöja slirande lameller.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

akkamaan

#7 » 00:14:47, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK är ingen expert på Huddig så om det är Power-Shift-lameller för växlingen i hög/låg-lådan så skulle ju det kunna vara ett möjligt problem...
ÖSA-FMG-Timberjack hade en sån power-shift-hög/låg-låda på sin 280 Master...
Den kunde hög/låg-växlas upp och ner under körning, vilket ju inte går på hög/låg-lådor med splinesad kopplingshylsa eller klokoppling.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

ac tc

#8 » 01:11:54, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns väl inga lameller i huddiglådan?
- är det inte en rak hög/ låg låda som ska växlas stillestående.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Henrik Larsson

#9 » 11:55:52, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad hände rom du vrider ner dom då går den saktare så att inte nåt av dom vreden har gett upp ?
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

överlass

#10 » 14:26:25, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju vara en annan fördelningsväxellåda i en 95a men jag är iaf säker på att det satt lameller till både låg och högväxel i den. Jag har googlat lite men det enda bevis jag hittat för detta är att det ska vara Ls tillsats i oljan. Nu var det ju en nyinköpt maskin så ett oljebyte i den lådan kanske man vill göra och det skulle ju kunna avslöja en del.
Men detta var mest ett inkast från min sida om det enda jag vet om drivningen i en huddig, det finns säkert andra fel som är mer troliga

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

CountyBruff

#11 » 14:55:44, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överlass verkar ha rätt, Huddig har med åren gått över från ren högolåg till powershift.
Har inte kunnat läsa ut när det ändrades. Hydrostat har de fortfarande kvar.

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

samme83 (trådstartaren)

#12 » 07:39:34, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik Larsson skrev:vad hände rom du vrider ner dom då går den saktare så att inte nåt av dom vreden har gett upp ?


Vreden funkar precis som dom ska


Skickat från min iPhone med Tapatalk
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare

samme83 (trådstartaren)

#13 » 07:40:37, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Så man kanske ska byta oljan då! Kan ju vara steg 1 i felsökningen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare

akkamaan

#14 » 17:18:16, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den röda ATF/oljan i en power-shift-växellåda blir svart-aktig om det slirar på lamellerna i kopplingspaketen. Om oljan är "klar-röd" eller "svart-aktig" (sotig från brända lameller) ser du på oljestickan
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

samme83 (trådstartaren)

#15 » 17:42:41, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det är en powershiftlåda eftersom det står i instruktionsboken att man måste stanna för att växla mellan hög och låg

2 personer gillar det här inlägget.
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se