Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

CASE 580K -94

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

eberras (trådstartaren)

#1 » 22:31:21, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Undrar om det är ngn som har erfarenhet av när CASE grävlastare inte driver bra på framförallt 3:e och 4:e växeln. Den rullar på bra om det är plant och ingen kärra påkopplad, men om det är bara lite uppför så måste jag lägga i tvåan och sedan 1:an om det lutar mer.

Jag har ju inte bytt transaxel oljan som enligt manualen ska vara ca 46 liter. (Borde vara transmissionolja för våta bromsar) Och undar om det kan ha med saken att göra, om den gamla oljan helt enkelt kan påverka converterdriften ??

Sedan har jag bytt holset turbon men tycker att jag inte får ngn hjälp av laddningen vid mellan och högre varvtal ??

Mvh
//Berra
eberras
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:15, 25-11-2011
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: case 580K



ac tc

#2 » 09:21:41, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varvar den som den ska?
- convertermaskiner är känsliga om motorn inte varvar som den ska.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

EmilEkenberg

#3 » 22:16:56, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur din maskin är uppbyggd jag hade en Case 580g jag hade liknande symtom som dig. Är den likadan på backen? Funkar den fullt ut på backen kanske det kan vara nåt liknande jag råkade ut för. Jag fick haveri på min efter väg då tryckplattan till lamellerna i convertern gav upp på riktigt. Jag kan nu se tillbaka och konstatera att jag borde ha misstänkt nåt, då den vart sämre och sämre ju fler gånger jag använde den. Hoppas du hittar felet på din!
EmilEkenberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:17, 01-08-2013
Ort: Söderhamn Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Case 580G SÅLD
Volvo BM 4200B

magloman

#4 » 00:26:51, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fattas kanske bränsle så den inte orkar, det märks ju direkt på framfarten.

När byttes bränslefilter senast?

Hur ofta körs maskinen, inte ovanligt idag att man får alger eller annat problem med bränslet.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fiatkent

#5 » 19:05:44, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Kolla upp oljan noga i convertern brukar vara ATF och den ska nog kollas med motorn igång. Samt att det är rätt klass på oljan sen är det som ac tc svarade behövs lite varv på motorn. Jag har en 580F och den blev mycket bättre med ny olja och rengjord botten sil/fillter (converter tråget måste bort) kan ju vara så att lamellerna börjar bli slitna,men med rätt förutsättning så kan den gå skapligt ett tag till.
Fiatkent
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:49, 11-05-2016
Ort: Sala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 580 DT
Case 580F

eberras (trådstartaren)

#6 » 19:27:29, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja har faktiskt inte prövat backen på det sättet för att se om det skiljer i driften. Det kan nog vara dieselpumpen som är nerställd så mycket att den inte varvar tillräckligt. vid fullgas så händer det inte speciellt mycket (gamla varvräknaren är ersatt med en ny som jag inte kalibrerat in helt) Bränslefiltret ska vara bytt för några års sedan. Sedan får jag väl överväga ett oljebyte helt enkelt. Tack för era svar... Mvh//Berra
eberras
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:15, 25-11-2011
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: case 580K

Mattias Petterson

#7 » 20:51:31, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rengör tanken och byt bränslefiter igen så vet du att det är ok, det kostar så lite ändå..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

janne eklund

#8 » 15:07:58, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Case 580K när mycket känslig för varvtalen bör ligga omkring 2450rpm för att orka dra ordentligt
under gaspedalen finns en stoppare kolla att gasen går i botten före pedalen tar i stopparen
i växellådan skall det vara case hytran+ olja men jag rekomenderar mobilfluid 426 trans.olja
janne eklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:18, 15-01-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Case 580K


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se