Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Fordson Major med Hymas typ 2

31 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Simon_91 (trådstartaren)

#1 » 21:39:05, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Efter att ha grävt en del med olika spadar så har jag nu istället satsat på traktorgrävare.

Bild

Men säg den lycka som varar, Efter hemkomsten så får jag höra att det tydligen är länets fulaste grävskopa, så snabbt in i närmsta utrymme som går att stänga igen....

Hur som helst, vad är det jag har köpt då tro?

Grävaggregatet är fördömligt märkt med en skylt från Svenska Hymas där man får informationen år 1960, typ 2 & nr 68

Traktorn verkar vara en äldre major med trumbromsar samt tvådelad bränsletank (Bensin/fotogen) Reservstiftet finns kvar i verktygslådan.
På torpedväggen finns en nitad skylt med vad jag gissar är serienumret. Slår man in det på internet så ska traktorn vara byggd i april -52.

Bild

Men som synes så är det nog slugare att tanka pärlan med dieselolja ist för fotogen, så då skulle man ju kunna tänka sig att motorn blivit utbytt!?
Motor, huv och kylarmaskering har fått sin blåa färg täckt av en lite mer entreprenad-gul nyans. I övrigt är traktorn blå. Grävaggregatet är rött under det gula, ev så är det grundfärgen.

Vad kan motorn tänkas komma i från?

Finns det några minor att gå på när man handlar delar till majorerna? 1957 verkar det hända något, många anger 57-64 som spann för att delarna ska passa, mycket verkar dock vara lika serien igenom?. Till att börja med behöver jag få tag på en vattenpump, kylarslang samt lite olika tätningar samt lite annat motor relaterat.

Bild

Undrar man kan muta lite info ur @Hidsmekolek men några bonusbilder?
Bild
Bild

edit: dom två planade ytorna på blockets högra ovankant saknar nr. På blockets vänstra sida, ovan generatorn är det ingjutet "M9T" Det är den enda märkningen jag sett på motorn hittills.

10 personer gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820



Hidsmekolek

#2 » 22:27:08, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där såg jag nog på blocket? Ser ju inte så illa ut! :thumme:
52 års modell stämmer nog, motorn ser ut att vara rätt årtal åxå med ventillyftarhandtaget i bakkant på toppen
och tidiga bränslepumpen med fyrbultat lock. :photograph:
Bild
Motornumret borde vara instansat här ovanför startmotorn om jag minns rätt.. :klia:
Bild
Ska stämma med skylten på torpedväggen om blocket är det ursprungliga.
Kan ju vara en konverterad fotogenare, fanns tydligen satser för detta när det begav sig.
Samma block och vevaxel m.m. på diesel och fotogen. :thumme:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

5 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

magirus

#3 » 22:43:20, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simon_91 skrev:Hej!
Efter att ha grävt en del med olika spadar så har jag nu istället satsat på traktorgrävare.

Bild

Men säg den lycka som varar, Efter hemkomsten så får jag höra att det tydligen är länets fulaste grävskopa, så snabbt in i närmsta utrymme som går att stänga igen....


Den va ju vacker! :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Simon_91 (trådstartaren)

#4 » 12:03:46, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vacker är nog att ta i,man kanske kan beskriva skicket som ärligt? :coffee:

Japp, den låg ute på blocket ett kort tag. Jag är egentligen i mer behov av en jordbrukare med lastare. Men så dök denna upp... :cool:

Vattenpumpen läcker, det fattas lite slangar och lock, lite nya filter och olja + svetsning sprickor. Får väl se sedan om det verkar vara något att använda :thummar:

Bild

Där var numret, under en massa smuts och färg, tur man gått distanskurser in sifferrestaurering!
Traktorn har nr 1224893, och motorn 124270(?)7
Så den verkar vara bytt, men som hids säger, rätt så gammal.

Vet ju hur en oljerenare är tänkt att funka, men varför har den en insugshatt bakåt och stos för en till rätt upp? Har det med ev bensin utrustning att göra

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Hidsmekolek

#5 » 17:39:20, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tidiga majorer, kanske bara fotogentraktorer :klia: hade ingen luftrenarsvamp genom huven, men uttaget på luftrenaren fanns på alla..
På min fotogenmajor sitter en gummiplugg i hålet på luftrenaren.
Bild
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

4 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Simon_91 (trådstartaren)

#6 » 15:17:55, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken härlig bild! Inga bekymmer där inte :smile:

Bild

Det gör sig självt bara man tittar på huven med, fånigt om jag skaffat fram ett rör med svamp, och sedan inte kunnat få på huven :buga:

4 personer gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Simon_91 (trådstartaren)

#7 » 19:05:25, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olssons levererar igen, får se om grejerna utrikes ifrån dyker upp måndag tisdag något kanske!
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Simon_91 (trådstartaren)

#8 » 13:30:02, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack snälla lantbrevbäraren!

Bild

Bild

Visst är det lite skillnad på gjutningarna mellan orginalpumpen och en eftermarknads, men den lär väll pumpa den med. Lägger den gamla i bra och ha högen!

Men nu Lunch!

5 personer gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Simon_91 (trådstartaren)

#9 » 16:29:47, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Ser ju inte så tokigt ut ändå! :smile:

Bild
Bild

Lite nytt och bytt, rätt trångt att få remen imellan medbringaren till frontpumpen och vevaxeln, men det gick det med.

Bild

Var bara att plocka bort termostathuset och göra rent. Blir att knacka en packning dit då. Tror termostaten är ok då det sitter barrnålar fastklämd mellan tätningsytorna, men kanske lika bra att samköra lite med potatiskokningen. Måste bara på bua först! :cool:

7 personer gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Simon_91 (trådstartaren)

#10 » 20:34:55, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Major update!

Bild

Nån skillnad var det nog på vattenpumparna, med den nya så blev det lite för tajt mellan remskivan och kylarslangen! Jag knackade till tre shims av lite tjockare packnings material för att få ut remskivan lite. Det linjerar inte perfekt, men kilremmen lär nog inte klaga.

Jag har grejat på med lita av varje, så nu kan man väll säga att den är körbar iaf, men innan man börjar hård köra så har jag tänkt svetsa lite sprickor och se till så att div tappar inte trillar ur av sig själva. Oljor och filter blir det väl dax för framöver med.

Sen har jag ett mystiskt rör på bomkolven. Den är ansluten på respektive sida på cylindern, och den lilla slangen till tank. Chockventil? Vad vet jag :klia:

På ventilpaketet står det för övrigt Kontak.
Bild

Det är även något mystiskt arrangemang på sliden som är för bomem, men det kanske bara är
någon gammal lagning som hänger med.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Sunne

#11 » 21:45:02, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

simon_91 skrev:Bild


:smile: Vad kul, trodde nästan att jag hade prototypen på aggregatet,

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Simon_91 (trådstartaren)

#12 » 18:21:56, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en rejäl stenbumling! :grin: Ja det verkar inte vara det vanligaste aggregatet direkt. Har du kört mycket med din?

Blåste bort lite av dom miljarder oljeindränkta barrnålarna som finns lite här och där, och såg att ena fästörat på kåpan över sliden bredvid den som ser hemamekad ut är sprucken. Blir nog lite fix där. Föresten så går spaken för bomlyft mycket tyngre än dom andra, åt andra hållet (sänk) är dem hyfsad.. Detta samt en par slangar är nu med på att göra listan.

Om någon har tipps på reservdelar till ventilpaketet så är jag intresserad. Det står Kontak och made in England på det, har inte sätt någon riktig skylt.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Sunne

#13 » 21:39:34, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä inte speciellt mycket, den står sen många år i broderns stuga och är i drift fortfarande. Han har kört desto mer. Bilden är från 2003.

Det är inte bara en byngel i skyddskåpan på sliden som går tungt? Kåpan som sitter över fjädern. Har för mig att jag hade det på en slid.

//Mattias
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Simon_91 (trådstartaren)

#14 » 18:01:39, 25-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu fick jag dubbelkolla ”byngel” med sambon som är från Västerbotten, men nej, tror inte att kåpan är särskilt rulig. :mrgreen: blir en djupdykning senare.

Det kanske var dumt att sätta sig med svetsning på årets varmaste dag :huh:

Bild
Bild

Det tyckte nog svetsen med, för den tog och brann lite :screwy:

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=31&t=316839

4 personer gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Simon_91 (trådstartaren)

#15 » 17:21:04, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lite rådgivning från T.Forsmans allmänna elektriska så blev det fart på svetsmaskinen igen. :thummar: Och idag när vi har blötväder så passade jag på att svetsa fast lite mera motvikt i framändan.

Bild
Bild

Praktiskt med gud faders droppar som brandvakt!

Den har varit hemsk att köra, bar gått på bakhjulen. Det blir ju tokigt när styrbromsarna inte tar. Jag funderar på om det har suttit schaktblad på traktorn. Det sitter iaf några rörhylsor svetsad i ramen, mellan fram och bakhjul. Då satt nog pumpen bak på pto och tanken över.

Och till alla entusiaster, kom ihåg att kolla eran glykol! Snart är vintern här :snow:

3 personer gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se