Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

109 inlägg • Sida 8 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

crjs (trådstartaren)

#106 » 20:40:38, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

har fått kört fram lite mer användbara prylar i svarven. Har gjort 2 st verktyg att ha när jag skall pressa/dra i de nya bussningarna samt pressa ur de gamla.
Hade tänkt försöka få ur de utan att ta sönder de. Min första tanke var att bara lägga en sträng med pinnen i bussningen och krympa ur den, men skulle den nya av någon anledning inte fungera så kan de va bra att ha de äldre i reserv samt att man kan kanske
komma att behöva de någon gång till nått annat :grin:

Bild
Bild

Fortsätter med att lacka lösa delar, fick in skärmarna i dragskåpet så nu har även de fått sig lite färg. När jag har grundat klart allt så får det bli att börja lägga de olika topplackerna.

Bild
Bild

Det nya svetsbordet fungerar ypperligt :)

Bild

Har även fått hem axlarna som skall gängas nu samt CBN skären. Saknar bara gängskären, men de bör dyka upp vilken dag som helst.
Sen blir det att prova sig fram lite :)

Blir även att köra kolvstängerna till redskapslåset så fort gängskären kommer.

Sitter och kollar lite på att bygga mig en arborr rigg med, känns som det är det ända vettiga då jag ändå skall fortsätta med frontlastarn när den bakre delen är klar..
Så tips eller ideer där är klart välkomna. Har kikat igenom en del trådar här Maskinisten så har ett hum om hur jag tänkte jag skall bygga den.. :)

8 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

crjs (trådstartaren)

#107 » 21:24:32, 13-02-2020

Varit lite förseningar då svarven råka ut för ett litet missöde.. Så det blev att laga den innan man kom vidare..
Bild
Bild

Posten slarvade även bort gängplattorna.. Så där försvann ett par veckor i väntan på de..
Men nu så kunde man äntligen få börjat på kolvstängerna :grin:
Bild
Bild
Bild
Bild

En klar och en kvar!!

Blir även att börja på att göra klart de 3 tapparna som skall gängas.. Så man kan börja se ett slut på denna omgång :mrgreen:

12 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg

Sverige
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#108 » 19:08:24, 19-02-2020

Fick gjort klart kolvstängerna och nu så är det bara att dra ihop ändarna och montera tillbaks den..

Bild

Har även börjat på på de tapparna som skall gängas, har kört klart de två större har en mindre 50mm kvar.
Samt problemet med hur jag skall fräsa ett spår där en låsskruv sitter som förhindrar att axeln roterar.
Härdningen går ca 3,5mm in i axeln.. Så frågan är vad man skall fräsa med... :???:

Bild

Det märks väldigt väl när man har kommit igenom härdningen, spånnorna blir direkt annorlunda samt även ljudet.. :grin:

Bild
Bild

Bild

Fortsätter med lackeringen när tillfälle ges, riktigt nöjd med färgerna särskillt den gula som visade sig stämma väldigt väl med original gula..

Bild
Bild

Bild

Fick inhandlat mig en fräs så man kan göra fler detaljer själv hädan efter. Saknar bara ett arborrhuvud till den!
Fick med mycket annat men inte det.. Först blir det dock att rengöra den rejält samt bygga om elen lite..

Bild

Har påbörjat förberedning av de olika delarna till stickan nu med så det börjar närma sig svetsning av elegantleden samt stickan och de olika
förstärkningsplåtarna.. Vore trevligt om de sakerna snart kom ihop så man kan lacka bom och sticka.. :grin:

15 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg

Sverige
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#109 » 16:10:52, 21-02-2020

Har kört klart axlarna skall fräsa fram spåret samt svetsa dit stoppplåtar.
De nya styrhylsorna sitter kanske väl tajt kördes på 2 100 delar, är lite pill att få dit tappen, men när de väl kommit på så glider den väldigt fint samt minimalt med glapp.
Tappen skall ju inte röra sig något i hylsan, utan bara fungera som stöd. Får se om man åker på att brotscha upp de lite..

Bild
Bild

Gäller även dessa hylsor, lite rädd att de nyper fast när man svetsar.. Men det får ge sig.. :grin:

Bild

Fick monterat tillbaks redskapslåset nu med, fick bli att gå upp till M10 på bultarna då de gamla M8 gängorna hade gått vidare till ett nytt liv..
Mycket smidigt med borr/gängtapparna om man bara skall göra några få hål utan precision.

Ser helt klart mycket trevligare ut nu! Resten får det bli nyfärg på längre fram när jag börjar på och plockar ner frontlastarn...

Bild
Bild
Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg

Sverige
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91