Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

MF50B tvärdog

25 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

FredrikH (trådstartaren)

#16 » 12:51:27, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp. Finns här:

https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... s%20A4-236

Antar att skruvhålen på toppdelen av pumpen är symmetriskt fördelade så att det går att vrida den till den position som passar? Den på bilden hos OIE har liksom röranslutningarna på fel ställe. Köper nog en sådan utan att bekymra mig om att försöka laga den gamla. Kostade ju knappt någonting (320:-) i sammanhanget. Eller någon annan som tror att det är något annat fel? Bränslefilter har jag haft liggandes ett par år... Helt klart läge att byta dem nu!

Och vad tror ni om droppandet från tank oavsett läge på bränslekran? Någon som kan förklara?

/F
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76



magloman

#17 » 13:01:37, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kranen är nog trasig. Är läge att ta bort den tror jag. Är den öppen ska det flöda rejält ur slangen. Så det är skit någonstans.

Så ta loss kranen och anslutningen till tanken och låt innehåller rinna ner i en dunk genom en tratt med sil i.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#18 » 13:02:32, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skit i tanken eller att den är tom.
Åtgärder är att rengöra tanken eller åtminstone tömma den helt. Skruva loss kranen så kan du få ut bottensatsen som brukar innehålla en massa godsaker.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

FredrikH (trådstartaren)

#19 » 14:07:31, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack. Hade väntat mig mer ett rinnande än ett droppande så det är kanske som du säger något stopp. Kanske lika bra att gå igenom hela bränslesystemet och starta med tanken. Bränsle är det helt säkert i tanken då jag fyllde på 20 liter innan jag var ute och skottade lite grus och alltså innan traktorn dog.
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76

FÅRsCALLE

#20 » 14:32:41, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju blåsa i slangen å se om skiten lossar. Och det blir bättre flöde. Tar ju tätt lång tid annars om du ska tömma 20l i den där takten. Hade samma fel oå min mf35a lossade å blåste rent slangen. Sen funka den ett tag innan det va dags igen. Sen tog jag bort tanken å rengjorde den då kom aldrig felet tillbaka.
På den ligger ju tsnken så bränslet rinner med självfalle. Vet inte hur tanken ligger på din tg i förhållsnde till matarpumpen
FÅRsCALLE Skog och Entreprenad
www.farscalle.se
FÅRsCALLE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:11, 22-06-2009
Ort: Munktorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
MF 399
Jd 6330
Volvo BM 650
Aktiv Sampo 580
Hymas H52

FredrikH (trådstartaren)

#21 » 17:28:03, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvade bort motorhuven. Det är lättare att fatta när man ser vad man håller på med... Visade sig att det satt en låsmutter på bränslekranen som gjorde att det inte gick att skruva i botten.

Bild
Bild

Efter att ha slitet lite i bränsleröret till kranen så blev det plötsligt fart på flödet. Vet inte vad som hände.


Efter detta så fungerar det att pumpa med matarpumpen också.

Den här bilden är det knappt jag vågar visa... Härlig sörja i skålen till primärfiltret.
Bild

Nu är bränslefiltren i alla fall bytta. Ska lufta och testa. Borde väl göra ren tanken och matarpumpen, men det får bli en senare session.

/F

6 personer gillar det här inlägget.
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76

FredrikH (trådstartaren)

#22 » 11:43:02, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bestämde mig för att köpa en ny matarpump då den var så pass billig och att åtminstone tömma tanken och inspektera den. Visade sig att silen till bränslekranen lossnat minst två gånger...
Bild
Bild
Är det någon mening att göra rent? Tanken verkar ju inte vara full med någon RME-diesel-algsörja i alla fall.

Lite rostigt kring tanklocket.
Bild

Någon som vet var man köper en ny sil? Hittar denna: https://www.olssonparts.com/se/sv/reser ... 54/1851654 på OIE, men har ingen aning om den passar. Den gamla passar rätt dåligt i alla fall. Kanske varit friktionslåsning en gång i tiden, men inte längre.
Bild

/F
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76

magloman

#23 » 13:30:59, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske enklast byta hela kranen? Passar det från nån zetor så kostar dom väl som en BigMac & Co ungefär.

Om du gör en adapter så denna kran passar tex:
Då får man ju filtret på utsidan tanken oxå, jg tycker det är smidigare. Man stänger kranen sen kan man göra rent filtret enkelt.

https://www.pmkaubamaja.ee/eng/agricult ... 1-901.html
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

FredrikH (trådstartaren)

#24 » 14:24:04, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar helt klart smidigare med filter på utsidan. Hittade denna som jag tror passar:
https://www.traktordelar.net/traktordel ... 2-248.html

Jag bytte för övrigt matarpumpen för en kvart sen. Den gamla hade lite smått söndertrasade gummipackningar för bränslerören. Den nya hade inga packningar alls. Ska det vara packningar här???
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76

FredrikH (trådstartaren)

#25 » 17:33:40, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den igång! Den andra av de två silarna som låg och skräpade i tanken visade sig passa perfekt. Jag gjorde ren den, monterade tillbaka alltihopa, luftade systemet och startade.



Lite lurigt med matarpumpen. Verkar som att vid ett visst läge på kamaxeln så vill den inte pumpa. Pumpen drivs av kamaxeln vad jag förstått. Jag följde i alla fall luftningsförfarande som beskrivs i instruktionsboken, men körde delvis med startmotorn istället för handpumpen då den inte alltid pumpade. Fungerade uppenbarligen.

Passade även på att byta bränslegivare! :smile:
Bild

/F

2 personer gillar det här inlägget.
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se