Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Case 580F gårdsgrävare.. pysseltråd

317 inlägg • Sida 10 av 22
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Michael.Andersson (trådstartaren)

#136 » 21:53:45, 22-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får nog ta på dig glasögonen och titta lite närmare på bilderna :lmao:
På den första bilden är det en U-manschett tätning som jag monterade.. sedan avstrykaren som följde med packningssatsen. Den HAR en stålram.. alltså helt omöjligt att den skulle kunna användas till nåt annat.

Så här såg de gamla ut innnan jag tog bort dom:


Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



Bengt Erik Eriksson

#137 » 00:10:53, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror dej men det -är- en udda utformning.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Michael.Andersson (trådstartaren)

#138 » 20:37:58, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här va de ju stendött.. :lmao:

Lite som grävaren varit till hjälp med sista tiden.
Rullar på som vanligt. Dock läcker kolven till teleskopstickan. Men kör på så länge det går. Är nog rätt stort projekt att få ur den.
Har även grävt ur för pool hos grannen och ett liknande projekt är startat hör hemma. Ska försöka uppdatera med lite bilder.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

14 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#139 » 22:07:48, 05-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Poolbygget igång sen några veckor tillbaka. Blir i söderläge där det tyvärr var en jäkla massa stenrösen innan vi gjorde gräsmatta där. Helt omöjligt att gräva med planerskopan så fick bli skopan med tänder. Då har jag svårt att få det jämt o fint.
Fick plocka upp en hel del sten för hand och kratta jämt.
Sen på med duk.. makadam och så stenmjöl.
LilleMan var såklart med och finplanerade :mrgreen:


Bild
Bild
Bild
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

dinky57

#140 » 16:06:59, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:
Bülow skrev:Dom är lite speciella på närkehydraulik men dom fixar det mest. Swedol kan pressa slang annars har du ju hydroscand, brukar få skapligt rabatt om du fixar konto där. Du kan höra av dig om du vill så kan jag fixa slang åt dig om du vill.

Hallsbergs smide kan nog skära ut fästen åt dig.

//Hasse


Tjena Hasse!

Tack för tipsen om slang. Tänkte svänga förbi närkehydraulik nån dag. Är ju ingen panik med slangarna så får väl ta byta de torrspruckna slangar lite då och då.

Väntar på att få fästet uppritat av en på jobbet. Sen kunde en bekant fixa vattenskurna bitar :grin:



Jag brukar köpa på Momentun vid svampen och jag tycker dom har bra priser.

1 person gillar det här inlägget.
dinky57
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:52, 11-06-2010
Ort: Örebro
Maskintyp: Traktor
Maskin: 2st Mf 1080, Mf 178, Mf 399 och traktorgrävare BM 400 och Case 580G

Michael.Andersson (trådstartaren)

#141 » 21:17:21, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Poolbygget fortskrider. Hade sparat 5m2 vatten från gamla poolen så det kom till användning då nya poolen skulle resas. Behövdes lite vatten för att den inte skulle säcka ihop.

Tyvärr har ju maj månad inte bjudit på toppenväder direkt.
Fy faan va kallt o regnigt. Som grädde på moset fick vi ca 70mm regn på några dygn här. Marken var ju rejält mättad redan innan..
Det mesta rann ner runt poolen :huh:

Nu har dränkpumpen stått och gått några timmar så det mesta vattnet har jag fått ur.


Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

pluton

#142 » 22:20:52, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en rejäl bassäng utanför bassängen...
Var ska du gräva ner dräneringsrören?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

Michael.Andersson (trådstartaren)

#143 » 18:44:11, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de va ju det oxå :lmao:
Vet inte riktigt hur jag ska lösa det då schaktbotten ligger under närmaste dike.. om jag nu inte ska gräva mig rakt över en åker och korsa både teleledning sant kraftkabel.

Nu är det ju inte så jätteofta det ser ut så här. Bilden ovan tog jag när det var som värst. Ridbanan bredvid är ordentligt dränerad med tre "längder". Sen har jag kört bredvid ridbanan så marken var rejält packad.. med fall in mot poolen. Dagen efter hade ju vattnet sjunkit undan rejält. Dock inte runt poolen så fick plocka fram dränkpumpen. Ska fyllas upp och så gräsmatta bredvid ridbanan. Så får vi se hur det blir i framtiden. Blir det ohållbart får jag fundera på någon lösning :klia:

Hela maj har det ju regnat enorma mängder så marken här i Närke var ju väldigt mättad. Att det sen kommer ca 70mm regn på två dygn gör ju inte saken bättre. Jag är glad att man kom lindrigt undan när man ser hur det gått för andra :sad:


Bild
Bild
Bild
Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Mattias Petterson

#144 » 19:25:41, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkte förbi en däckverkstad i Huddinge, där hade ett 20 tal bilar vatten upp på halva dörrarna..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

pluton

#145 » 20:59:35, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, så klart det har regnat men det blir ju ohållbart att ha ett sånt hål runt bassängen när du byggt upp med kapillerande material. Vatten kommer att samlas där även vid betydligt mindre regn och i värsta fall underminera bottnen.
Då är det bättre än inget att försöka evakuera vattnet till en stenkista eller någon annan lösning som innebär att man leder åtminstone merparten av nederbörden därifrån.
Vid såna förhållanden avseende markläget så hade jag gjort på annat vis med markbygget. T ex gjutet en platta och vägt upp bassängbottensplattan med flis 2-4 som är ett ickekapillerande material. Då förebygger man risken att det undermineras.

Men jag har å andra sidan aldrig byggt en bassäng....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

InläggDetta inlägg har raderats av SK Racing den 22:44:40, 09-06-2021.

1 person gillar det här inlägget.

Michael.Andersson (trådstartaren)

#147 » 22:56:15, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I helgen va de iaf invigning. Barnen tjata hål i huvet så fick skruva på trall tills vi kom fram till poolen.. sen dit med stegen lite tillfälligt :lmao:
Kvar är en träsarg runt poolen så vi kan få över pooldkyddet. Som det är nu får man inte lämna barnen utan uppsikt någon gång.
Synd bara att vi valde att bygga 80m2 trädäck när priserna på virke stigit med säkert 50% :aaargh:


Bild



Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#148 » 14:29:26, 31-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev de en långtur till svärföräldrarna. Lite drygt att köra en halv mil men går ju bra så länge det inte lutar uppför. Tog ett lass stenmjöl i skopan för att skrapa bort potthål på deras gårdsplan
Bild

Så hör blev poolen förresten. Nu finns även ett vindskydd/räcke


Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#149 » 00:01:08, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger i startgroparna att vinterpyssla lite med grävaren. Har dock köpare av hösilage som kommer då och då.. så kan tyvärr inte riva isär den för mycket. Typiskt..! :aaargh:

Nu ska det iaf bli nya framhjul. Ena framdäcket sjunger på sista versen så begagnade "nya" hjul inhandlades. Tyvärr med fel bultcirkel men planen är att kapa ur centrum och ersätta med ett nytillverkat. Nya däcken är 12 lagers så det ska väl hålla några år.

Bild

Och så lite bilder från sommaren. Här minskar jag lite på gödselhögen.. Tippkärran var förra vinterns idiotprojekt :mrgreen: Den har en egen tråd: Renovera gammal lastbilsbakände (3-vägs tipp)
Bild

Flytt av vindskydd till hästarna. Förlängningsgafflar hade inte suttit fel ibland.. Men det gick vägen ändå
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Stridis2

#150 » 10:48:03, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också lyft saker som är för långa för gafflarna. Ett hjälpmedel som kan vara bra är ett spännband runt hela föremålet och in i gaffelstativet. Det dyraste jag har flyttat på det viset var när jag blev akut inkallad för att lyfta av ett bandsågverk från en lastbil. Transporten kom inte som utlovat utan blev sent på kvällen när det var nermörkt. Det värsta var att det var så dumt lastat att jag var tvungen att ta nästan allt i ett och samma lyft, men då var paketet 3 meter brett, 2 meter djupt och nästan lika högt också. Sedan var lastbilschauffören helt grön. Hade bara kört lastbil i 3 veckor och första turen med detta fordon. Han lyckades inte ens komma fram till avlastningsplatsen. Det slutade med att jag fick stå tvärs över en hyfsat trafikerad landsväg med min teleskoplastare, surra fast hela sågverket i maskinen. Backa ut och vända på vägen för att sedan köra iväg en halv km med prylar värda 170.000 kr dåligt förankrat på gafflarna. :uupps:
Kan säga att jag körde mycket försiktigt på knappt krypfart. Fick stå på fotsteget utanför maskinen för att kunna se någonting. Allt gick bra till slut, men jag kan säga att det var ingen rolig avlastning att göra!
Sågverksägaren köpte in förlängningsgafflar innan vi gjorde den slutgiltiga installationen. :mrgreen:

Mycket snack för att säga att ett spännband kan vara ett mycket bra hjälpmedel när man ska lyfta saker med för korta gafflar..
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se