Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

County / Hymas -lågt oljetryck!

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

RuneB (trådstartaren)

#1 » 20:35:30, 25-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dags igen... Har ju fixat en hel del med drivning o läckande toppackning. Nu e de fråga om lågt oljetryck som högst troligen knäckt en nästan ny turbo. Har nu satt igång och sökt en del info. om hur jag bör gå tillväga för att kunna byta; oljepump, lager och ringar i motorn. Maskinen har sedan ett antal år blivit ekiperad med en något färskare motor som egentligen är till för Ford 7610 traktor. Å nu behöver jag kunna lyfta upp nämnda motor ca. 1 meter för att komma åt och byta delarna. Gick med i en engelsk fb-grupp för Ford Countys - ställde lite frågor och kom fram till att det absolut inte är fråga om att 'dela' en county. Min grovplan är följande; Lyft frontlastare till nästan max. Säkra den så inget händer, palla upp maskinens framdel, plocka bort framhjulen. Bort med huv, kyl och utstickande komponenter. Rigga upp vinsch - nyttja upplyftad lastare som bas för vinsch. Lossa växellåda från blocket, hissa upp motorn ca 1m, skaffa stöttningar som skruvas in i block och som räcker ner till golv/marknivå. Se till vinschen ej bär upp vikt. Nu börjar jobbet snart - först bort med topp och sump... Resterande kärnverksamhet har jag gjort tidigare på både traktor och personbil - det bör funka. Men hela preppningen inför jobbet - e för mig helt oskrivet. Alltså, tar tacksamt emot funderingar & synpunkter & inte minst ide'er, manual e ju inte heller fel. Just nu tror jag faktiskt att jag ska kunna stå under tak... mer än förväntat - himla gött! Planen är att kunna få igång maskinen i mars månad igen, den som lever får se...
Bild
RuneB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:17, 09-07-2013
Ort: Härryda och delvis norra Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas72 /county Åkerman H11B
Ford66104wd Ford4000



MN

#2 » 07:42:23, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur dåligt oljetryck har du då?
Vad kör du på för olja?
Kolvringar påverkar inte oljetrycket
Tänker du skruva på motorn ståendes på en "pedistal"?
Tycker personligen att det är värdelöst att jaga dåligt tryck om inte veven kan tas ur för uppmätning

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

micke holmberg

#3 » 11:25:57, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för årsmodell på den
Farsan hade en sådan
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

RuneB (trådstartaren)

#4 » 13:49:22, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aloha gott folk! Får försöka ta det i ordning... Har inte mätt oljetrycket, lampan lyser - och med varv får jag den knappt att sluta lysa. Eftersom min 'nya' fina turbo har gett sig (finns ingen kraft i motorn längre) så har jag sett det som huvudproblemet. Oljekvalitet blev nu syntet 5-40, ihop med en oljeförstärkare. Tar chansen att byta ringar när så mycket annat lossas på i närheten. Visst, det blir en lite lätt ovanlig jobbställning, trappstegar o rullställning blir säkert nyttjade. Hur som helst - inget för ett ansvarskännande skyddsombud. Maskinen är från 1974, motorn är väl högst troligt en åttiotalare
RuneB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:17, 09-07-2013
Ort: Härryda och delvis norra Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas72 /county Åkerman H11B
Ford66104wd Ford4000

MN

#5 » 14:30:35, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät oljetrycket först!
Kraftlöshet kan bero på mycket mer än bara turbon. Glappt gasreglage, täppta luft- och bränslefilter. Kolla sådant först. Ryker den ordentligt svart om du trampar fullt och belastar motorn?

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

torbjorn_forsman

#6 » 22:31:16, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och, inte minst: Det är inte så enkelt som att det är fel på oljetryckskontakten?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RuneB (trådstartaren)

#7 » 14:12:37, 28-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller helt med att jag måste kolla upp trycket lite mer noggrannt, ibland är det rätt att skjuta från höften men detta projekt är för stort för att börja agera utan att vara helt säker. Har visserligen lyckats få maskinen under tak och påbörjat en del förberedelser. Bla. kommer jag att mäta av trycket. Dessutom kan jag ta loss turbon och inspektera - har ju gamla kvar och kan göra några jämförelser. Kraftlösheten nu är nästan extrem, att lyfta grävaggregatet med tom skopa gör att den tappar varv och vill stanna.
RuneB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:17, 09-07-2013
Ort: Härryda och delvis norra Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas72 /county Åkerman H11B
Ford66104wd Ford4000

RuneB (trådstartaren)

#8 » 15:43:27, 28-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
RuneB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:17, 09-07-2013
Ort: Härryda och delvis norra Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas72 /county Åkerman H11B
Ford66104wd Ford4000

tracker

#9 » 17:31:24, 28-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

RuneB skrev:Kraftlösheten nu är nästan extrem, att lyfta grävaggregatet med tom skopa gör att den tappar varv och vill stanna.

Om det inte är en helt slut motor så kan det vara bränsle relaterat.
Oljetrycksmätningen avgör vilken riktning det blir.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

RuneB (trådstartaren)

#10 » 09:33:26, 05-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla! Åsså kom vintern tebaks till västkusten igen, synd att årstiderna numera aldrig kan bestämma sig. Kanske gäller även för undertecknad angående min felanalys gällande min County/ hymas 72. Den var ju just det - fel, men faktiskt till min stora glädje. Ursprungligen lyste ju min oljetryckslampa, varvtalet hade inverkan - men inte så himla mycket. Jag bytte olja o filter, tyckte att gamla oljan va lite tunn - fyllde på me lite olja i insp.pumpen. Ingen direkt skillnad i oljetryckslampan åsså sen ble maskin helt kraftlös. Kass oljetryck - ingen smörjning te turbon, f-n måste väl byta oljepump, lager å passa på att byta ringar... Startar ärendet här i maskinisten, går me några County grupper i England, o samlar på mig goda råd inför storjobbet. Här ovan fick jag mer o mer av varan 'lugna dig - kolla upp ordentligt'¨. Ja ha, va ble det av detta då - en tummetott!!! Min beställda oljetrycksmätare har visserligen inte kommit, men bytte tryckgivaren - och det visade sig att en flaga av gammal bränd olja hängde med ut på den gamla, gjorde mekniskt rent så gott jag kunde... Å sen, bytte bränslefiltren - gudars skymning va mycket skit, men de gamla va inte äldre än ett år gamla - så bränsletanken skulle jag ha grejat mer med för ett år sedan. Verkar ha gjort susen, tog chansen och bytte drivremmar vilket på en sådan här maskin tar en stund - o sen koppla några lampor. NU dj-lar, ska det grejas, när vintern lämnat in för denna gång!!! Alltså, räknar inte med att behöva göra storjobbet - denna gång, men för varje drift-timme så närmar sig kanske det trots allt...
Man ska ha en genuint duktig NEGATIV grundsyn - då får man flest positiva överraskningar! Ha det, alla hjälpsamma...

6 personer gillar det här inlägget.
RuneB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:17, 09-07-2013
Ort: Härryda och delvis norra Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas72 /county Åkerman H11B
Ford66104wd Ford4000


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ErikPetersson och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se