Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Maskinbytardags! Volvo vs Hydrema

40 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Exs (trådstartaren)

#31 » 22:52:02, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant! Ja en 760 hade verkligen varit trevlig men utan att ens kolla så misstänker jag att de är en bit över min budget.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...



Martin.Eriksson

#32 » 10:16:42, 05-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp ingen 760 äldre än m4 iaf. Sen bebror de ju lite på vad man ska köra å. Hydrostaten har ju en del fördelar motför converter..

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

magloman

#33 » 10:33:20, 05-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tills det går sönder, sen är det en nackdel. Behöver man inte hydrostat så är det nog bra att undvika när maskinerna blir såpass gamla. Var det jag också var lite rädd för när jag bytte rövhacka. Hade tänkt mig en 860 eller 960 men sen blev det en 6300. Konstigt hur det kan bli.
Har ju krypväxlar på den så behöver ingen hydrostat.
Men nu är ju inte 6300 aktuell för ts.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Martin.Eriksson

#34 » 15:35:25, 05-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Buskröjare å i skogen är ju hydyrostat å föredra men kör man inge sånt så går de ju utan. Sen går de renovera hydrostater utan att de kostar hur mycket som helst. En converter som är gammal å sliten eller havvar är väl inte så kul de heller. En granne har haft en par hydrema 807 och nu en 908 och han verkar nöjd med dom. Perkinsmotorn kan vara lite si o så sen vill dom gärna rosta. 908an från 2000talet får man ut en fot genom hyttväggen. Men samtidigt så är de väl inte dyrt å laga ändå.

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Jac

#35 » 16:34:52, 05-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perkinsmotorn på Hydremas 8xxx modeller känns väldigt slö. 906/908 har en annan Perkins, den känns helt normal, stor skillnad.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Exs (trådstartaren)

#36 » 17:04:52, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte komma med en liten uppdatering här. Har letat runt efter Hydremor sen sist men egentligen bara hittat en maskin hittills och den skulle varit den optimala maskinen för mig tror jag, en 806:a i hyfsat skick. Tyvärr missade jag nog den då ägaren var väldigt svår att få tag i och när jag väl fick det så var jag tvåa på bollen. Men vi får väl se vad som händer, första intressenten hade inte bestämt sig än. Var lite anti mot sidoförflyttningen först men ju mer jag tänker på det så känns det som en vettig sak att ha. Läste någonstans att 805 var benägna att gå sönder i just denna del men måhända att 806 är bättre?

Det dök upp en Valmet 7000 på blocket häromdagen vilket nästan fick mig att göra ett glädjeskutt när jag såg notisen. I alla fall tills jag insåg att det var ett riktigt renoveringsobjekt. Hade jag varit ungkarl hade jag nog inte tvekat men med familj och husrenovering är läget ett annat. Man lär ändå få lägga tid på att reparera oavsett vad man köper för maskin.

Just Valmet 7000 har jag bevakat länge på blocket men antingen så är ägarna väldigt nöjda med dem eller så är de väldigt ovanliga för de finns nästan aldrig till salu. Och en Hydrema 806 med servospakar hade nog varit minst lika trevligt.

Funderade en stund på om man kanske ska höja budgeten ett snäpp för att lättare hitta en intressant maskin men det känns ändå som att det är lite vakuum i utbudet nånstans där mellan 100000+m och 300000+m. Tror ändå gränsen går vid 200000+moms för min del.

Apropå momsen så är den ju också ett trist problem när man ska handla leksaker. Ca ett halvår efter att jag köpte min nuvarande maskin så ansökte jag om FA-skatt med förhoppningen att kunna göra lite betaljobb och att rädda momsen på maskinen. Man får plocka in inventarier som är köpta upp till ett år tillbaka i tiden när man startar ett företag så teoretiskt sett borde det gå bra. Men Skatteverket menade på att de ville att jag redan skulle ha snurr på verksamheten och ha dragit in några tiotusingar ”svart”/privat innan jag fick starta företag för att som bevisa att det var någon mening med det. Är detta vanligt eller stötte jag på en ovanligt tjurig skattjänstekvinna?

Nu blev det så att momsen brann inne, jag la allt på is och har bara grävt hemma. Men nu blir läget kanske ett annat igen med en maskin som är lätt att flytta på och här finns bland annat en del snöröjning och annat vägunderhåll att ta i i byn. Men frågan är ju om Skatteverket kommer kräva att man visar nån form av snöröjningskontrakt då t.ex för att få starta eget.

Eller är det bara att ösa på om stora ambitioner och så får man skämmas efteråt istället? Planen är ändå att den nya maskinen mer eller mindre ska kunna betala för sitt eget uppehälle.

Ni andra har säkert bra input även på detta området :grin:

Sen en sista fundering. Nu är de ju över min budget men jag undrar ändå över Volvo 6300. Är de verkligen värda de priserna som begärs för dem? Känns som att de nog är överprisade, tunga och antagligen (framför allt) dyra i underhåll/ägande då det inte minst är ganska mycket el och hydraulik i dem?
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

magloman

#37 » 17:31:14, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo är ett säkert kort. Kompetens finns, dom är hållbara, delar finns. Det som inte finns original är det nån annan som tillverkar pga de två första sakerna samt dom är populära. Av alla dessa anledningar blir priset därefter.
Och räknar man ihop allt detta så ligger nog priserna på rätt nivå.

Vill du ha billigare men likvärdig så kolla på huddig eller hymas.

En 6300 väger 10 ton utan redskap. Med orginaldäck 18.4-30 gör dom gärna spår på mjuk mark. Men med 500-600 breda blir det mkt bättre.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#38 » 21:45:16, 17-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittat nåt?

Ligger en 63a utan ehc ute nu för 220?

Såg ju ok ut
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Trigon

#39 » 09:09:48, 07-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om du hittat nåt? Den här är iofs lite väl långt borta för dig, och kanske lite i minsta laget också? Men den såg så näpen ut att jag inte kunde låta bli att lägga in den här. :eat:

Bild
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

krokodilen

#40 » 23:08:06, 07-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jcb3cx, npj, ROGERE och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se