Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74

662 inlägg • Sida 13 av 45
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

ollenorell (trådstartaren)

#181 » 13:24:15, 24-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev lite rörigt kanske...

Alltså när bomen är rest, vad är det som gör att den hålls kvar uppe vid fallet en fungerande maskin?

Är det att ventilbordet blockerar plus-kammaren från att rinna tillbaka?
Eller är det blockerat på minus-kammaren, att den inte kan suga in någon vätska, så bomen inte kan sjunka av den anledningen?

Eller är det båda ovanstående i kombination?

Om jag packar om min portopower och skaffar ett T-kors med 200bar manometer och lite rörkopplingar borde man ju kunna provtrycka saker för diagnostik...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



Tom N

#182 » 17:46:56, 24-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter inte bom-cylindern dragande så den går i minusrörelse när bomen höjs?

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

ollenorell (trådstartaren)

#183 » 20:40:55, 24-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har du helt rätt i!
Jag tänkte fel, hade inte fattat att det är tvärtom mot en konventionell runtomsvängande grävmaskin som ju har tryckande bomcylinder...

Lite speciellt är det med traktorgrävare :grin:

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Tom N

#184 » 20:48:03, 24-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det låter ju inte helt osannolikt att det är en ålderstigen kolvtätning som gör att den sjunker. Ventilen stänger både plus och minus-sidan i neutralläge.

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

ollenorell (trådstartaren)

#185 » 22:53:29, 24-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, tack!

Packar om bomkolven också.
Troligtvis därför bomen sjunker ju, även om ventilbordet också är gammalt så måste ju bomkolven ändå packas om av rent underhåll....

Plockade ner tätningarna... Kolvtätningen är hård som betong.
Klippa bort den med avbitare? Vill inte bryta med mejsel i metall och repa kolven... :???:
110mm ytter och 85mm inner tror jag den är, ska kolla mer imorgon.

Stångtätningen känner jag igen, samma konventionella typ som satt även på styrcylindern. Alltså den som styr hjulen-cylindern...
Dock satt det någon längre krage bredvid den jag inte sett innan, dubbelt så bred som stångtätningen minst...

Ytterst:
Avstrykare
Sedan dubbla glidringar eller vad det heter, är väl för att ta kraft i sidled om det uppstår...
Sedan stångtätning.
Sedan innerst den där SM314236-BXS, vad nu det är...
Bild
Bild
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#186 » 22:56:30, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har beställt hydraulgrejer nu så jag kan packa om tre kolvar.
Verkar vara 60mm stång på många ställen på maskinen, chansade lite på att det är identiskt innehåll...

Beställde från Drivma.se, bara tog någon, men skulle tro de är vettiga, har köpt där förut.

De fick alla mått, gjorde till och med en cad ritblankett för kolven som var svårt att förklara.

Stångtätningen fattar jag inte riktigt.
Det är ju en enkelverkande stångtätning ihop med en mjuk "stödhylsa" bakom? Fattar bara vad stångtätningen gör, inte den andra "mackan"...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#187 » 22:07:06, 26-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drivma skickade iväg nya packningar idag, de hade allting hemma.
Perfekt ju! :thumme:
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#188 » 17:32:09, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade tittat lite dåligt, elegantkolven hade en annan typ av tätning än gräv-kolven i inlägg ovan.
Har de här dubbelverkande kolvtätningarna sett olika ut över tid?
Den här var ju delad, mycket lättare att få av än den hårdnade gummiringen på grävkolven...

Grävkolven utför ju mycket rörelse och arbete. Eleganten gräver man ju inte med, utan justerar om lutningen på bara till önskad vinkel.
Men jag beställde samma grejer från Drivma för att packa om tre cylindrar.
Gissar att man kör på samma sorts tätning ändå?

Vi får se vad som kommer.
Jag skrev faktiskt att den ena är grävkolv och andra grävelegant och maskintyp.
Kan de något om

Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#189 » 11:34:49, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är kolven från grävcylindern.
Lite rostangripen på vid kolvtätningens innerspår.
Gissar att det varit lite vatten i hydrauloljan och att det stått länge?
Är väl därför det sitter avtappningskran i botten på hydraultanken, för att man skall tappa av vattnet ibland...

Har satt upp kolven i svarven. Funderar på om det är smart att jämna till detta med smärgel?
Diametern kommer ju då minska med någon 1/100mm kanske om man polerar upp det där till blank yta igen...
Dock är ju redan måtten lite påverkade pga rosten.

Vad är minst dåligt, att lämna det, eller att försöka polera upp?

Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Sparrow

#190 » 14:46:10, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fått bort den bruna ytrosten så kan det nog va så, tror inte du kommer att märka nåt när du gräver med den. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

ollenorell (trådstartaren)

#191 » 09:24:48, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon, det gäller att lära sig vad man kommer undan med och inte...
Gillar inte riktigt de där rost-banden, man ser de gamla prickarna/rost-porerna.
Det har väl varit vatten i hydraulvätskan, blir väl så när hydrauliken är otät, samt att luften i tanken kondenserar lite när maskinen står ute...

Om allt blivit rätt här så är detta vad man behöver för att packa om 110mm-cylindrarna på en Hymas...
Det är tre av allting, så runt 1000kr per hydraulculinder ink moms får man räkna med.

Har också beställt Esab OK 68.82 i 2.0mm.
En "29/9-elektrod"
29% krom och 9.9% nickel, väldigt höglegerat!

Har efterforskat lite, och att svetsa skador på kolvstänger är väl inte optimalt, kromlagret runt om skadas lätt av värmen...
Men om man nu skall göra det ändå är det här en av de bättre elektroderna verkar det som.
Den har redan 29% krom, och klarar eventuell upp-legering om det går in krom från lagret på kolvstången i smältan...
UTP 65D var annars ett alternativ som jag försökte få tag i, men Esab gick lättare att få tag i på 2,0mm.

Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#192 » 21:43:10, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått hydrauldelarna från Drivma.
Svetspinnarna kommer nog innan helgen.

En sak jag inte löst är Loctite.
Det satt på den där 57mm-bulten som låser kolven mot stången.
Blir väl o-bra om den lossnar säkert...

Det fanns många sorters Loctite dock, försöker ta reda på vad man skall ha...

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Tom N

#193 » 17:36:50, 31-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig 2701 borde väl fungera bra?

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

ollenorell (trådstartaren)

#194 » 14:14:05, 01-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev så förvirrad av alla olika Loctite att jag köpte biltemas skruvlåsning :eek:

Fick pinnarna igår!
Rutila, svetsas vid 26V bågspänning tydligen.
Ok48.00/05 vid 22V för samma 2mm diameter.

En mma-strömkälla inverter, har ju konstantströmsreglering.
Blir det inte inställd ström ökar den ju spänningen tills inställd ström uppnås. (Eller minskar)
I=U/R
Om R är större på rutila pinnar (resistans i smältan) måste ju spänningen U ökas för att erhålla inställd ström U.
Eller om R i smältan ändras för man inte håller avståndet bra ändrar ju svetsen spänningen U för att kompensera...

Men på min lilla EWM Pico 160 Cel enfas-svets finns cellulosa-läget.
Är för rutila pinnar.
Undrar om det läget bara låser upp mer spänning?
Programmet kanske är lite annorlunda...

För på gamla 50hz likriktarsvetsar innan inverters körde man väl rutila och basiska i samma plus-uttag eller?

Det är så lite man vet i världen... :eek:

Ps. 40-60A och 55V står det. Strömmen stämmer nog. 55V är frågan vad som avses...
Min tändspänning kanske? Tror jag har 80-90V vid öppen krets.
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

torbjorn_forsman

#195 » 14:48:09, 01-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppgift om bågspänningen i datablad för en svetselektrod (MMA, "pinne" ) är bara ett riktmärke på ungefär hur hög spänningen brukar bli då man svetsar med elektroden i fråga vid rekommenderad ström. Så ställ in lagom ström på svetsen och låt sedan spänningen bli vad den blir. Svetsen "vet" ju ändå inte hur stort spänningsfallet i kablar, jordklämma, elektrodhållare mm är.

Tänk på att det inte är självklart att elektroden ska anslutas till + på svetsen, det finns en hel del elektrodtyper, i synnerhet rutil och sura, som bör anslutas till minuspol. För vissa elektroder anges i katalog eller datablad att man kan använda ena eller andra polariteten, ibland spelar det ingen större roll och ibland kan man påverka elektrodens uppförande genom att välja polaritet så + är mer lämpligt i vissa fall, - är bättre i andra fall.

Elektroder som är oberoende av polaritet var omtyckta på stora svetsverkstäder förr i tiden då en och samma omformare eller likriktare matade flera arbetsplatser, varje svetsare hade då ett reglerbart seriemotstånd för att ställa in lämplig svetsström men alla svetsare som delade på en omformare var tvungna att använda samma polaritet. Och då var det såklart det mest "kritiska" jobbet som kanske krävde en och endast en speciell elektrod som fick bestämma polariteten.

Glöm inte heller att det faktiskt finns fall där det kan vara att föredra att svetsa med växelström, speciellt vid kälsvetsning inne i hörn och på liknande ställen där magnetisk blåsverkan kan göra att ljusbågen lever sitt eget liv och inte alls gör som svetsaren vill när man använder likström.

Min gamla trefasinvertersvets (Starweld / Starmaster RC 300) har 60 V tomgångsspänning enligt typskylten, i praktiken tror jag den ligger kring 65 V, modernare invertrar verkar som regel ligga högre än så.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Felixbrånemo, mhe79, Olsson och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se