Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

att få igång en skuren HYMAS 470 fr 72

43 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

fredriksberg (trådstartaren)

#1 » 06:32:40, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinister här e min första tråd så låt mig passa på att tacka för alla bilder o tips som gör att man vågar sig på ett sånt galet projekt!
Vi har en liten mini gård på 4 Ha o behöver en grävtraktor för bla diken o alla stenar som isen inte dragit med sig ner till östersjön på sina tusen år:)
första projektet blir att fixa avloppet vilket är prio ett (en liten s..t sak:)
Så till traktorn:
HYMAS 470 från 1972 och en Valmet 411 antigen A eller B
den har en mekanisk Elegant, 4 spak, manuel låda och en hel del glapp
Säljaren hade skött den ok o det sista han gjort va att byta kopplingen o sen rasade motorn... så jag fick den billigt o han fixade frakten för i stort sett soppa pengar...

Motorn går alltså inte att rubba! inte änns med hävstång på kopplingen! finns inte ens ett minsta spel som kan kännas i ramlager, så helt stum. Undrar vad som hänt?!
då den inte snurrar alls har jag inte kommit åt bultarna till den nya kopplingen längst ner och eftersom axeln som går till vxl inte då går att snurra så kommer jag inte åt att lossa klämhylsan då dess muttrar äro vända ... förstås nedåt:(

Min direkta första fråga efter denna långa presentation är :
-Kan man lossa endast motorn utan att dela på TG?
-Har någon en utbytes motor i vettigt skick som skulle passa?
-Vilka andra motorer skulle passa? Perkings?

Alla tips tas gärna emot och jag tål kritik om jag inte kommer att hålla mig helt strikt till min tråd, fast det e jag väl inte ensam om:)
här kommer när bilder...
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C



magloman

#2 » 08:45:10, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen hit!

Såna motorer som kan tänkas passa brukar vara eftertraktade, men det förekommer att man ramlar över dom till vettiga pengar.
Men lyft ur motorn och riv isär den. Brukar gå laga och gör du det riktigt ska du inte behöva göra om det. En beg motor vet man ju inte skicket på.

Ev skicka motorn till någon som renoverar motorer.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

MN

#3 » 12:01:52, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan ev ha pejl på 2 st 411 motorer som säkerligen behöver renoveras. Är säkerligen inte gratis heller.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

sverkera

#4 » 14:24:27, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att komma åt att ta ner tråget? Då kanske det går att se vad som gör motorn stum och få loss det. Då bör det också gå att se om det går att renovera motorn och ta beslut efter det.

1 person gillar det här inlägget.
sverkera
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:54, 17-11-2010
Ort: Solna / Åtvidaberg
Sverige

RD350

#5 » 05:46:12, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett startmotorhaveri kan te sig liknande.. Delar kan komma i kläm mot svänghjulet, särskilt om någon nyss rivit koppling.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

fredriksberg (trådstartaren)

#6 » 07:18:32, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för alla svar
-Magloman: tack! känner mig redan välkommen:) precis d jag siktar på men bävar för vad jag kommer att se inuti...-
-MN: Tack d var snällt men behöver dom renoveras, betyder d att de går att starta? var finns dom?
-Sverkera: försökte bända loss tråget men sitter så fast att jag inte vågade banka... Har bara nekat bensin motorer så jag har aluminium fingrar:) Vågar man banka in en kil utan att det spricker?
-RD350: Precis min tanke, TACK! Men startmotorn är redan löstagen plus att motorns fram drivning till hydraulen e också löstagen!
Min stora förhoppning var att just något fastnat emellan svänghjulet o godset så att den stannat men allt tyder på motorn trots allt:( när jag tömde oljan så kom det bara rent vatten i ca 10 sekunder innan svart olja kom! Oljan var inte brun geggig så troligen hare regnat in mäns den stått ute över vintern (nu eren under tak)
Men för att så mycket regnvatten (antar 5 liter) ska komma in genom avgas ventilerna o kolvringarna så måste "något" annat vara trasigt... vågar knappt skriva ner det
höll på i 2 timmar igår kväll o fick loss en av de två kvarvarande bultarna till kopplingen som sitter näst intill omöjligt att komma åt. Fick frun att springa efter pannlampa, tejp o diverse valium för att kunna se med endoskop o m dess hjälp försöka sikta in 14mm hylsan på bulten. trångt som F--N. One more to go...
alla galna ideer tas gärna emot

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

fredriksberg (trådstartaren)

#7 » 07:23:59, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga på min andra bild på de enda siffror jag kunde hitta på motorns högra sida, va har jag för motor nr?
Det som saknas på bilden är en 2:a efter 197, så jag antar att det är årtalet?
Krille
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

MN

#8 » 18:33:19, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

De motorerna jag tänker på har suttit i elverk och säkert väl använda men som donator till en tokrasad motor kan de kanske duga till. Finns söder om Stockholm, har dock ingen möjlighet att kolla upp dem inom närtid.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

fredriksberg (trådstartaren)

#9 » 09:29:00, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat runt även i finska "masinisti" o det ser ut att min motor är en 411A med nr 1375
------------------------
E939.E19415. 1972
1375
-----------------------
den har tre inspektions luckor precis under grenröret och anses vara "torra" !?
Vet ngn vad detta betyder? Är det icke våta foder?
ska fixa en bild på den...
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

östemann

#10 » 08:51:12, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är torra foder i 411A.

Skickat från min S60 Lite via Tapatalk
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

ollenorell

#11 » 15:46:14, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, intressant tråd! Det uppenbara har du ju redan fått tips om.
Det är ju plåt-tråg under motorn, och som du är inne på är det ju synd att buckla det mer än nödvändigt.
Original är det ju trågpackning typ kork-liknande material.
Det kan ju med värme baka till sig riktigt hårt och sitta fast.

Om någon varit inne i motorn kan det ju vara flytande packning, men det ser man ju direkt på färgen i så fall. I de flesta fall...

Kan du inte värma med gasol fram och tillbaka runt tråget?
Det är ju tunnplåt, lätt att få upp hög temp där.
En brunnen packning borde ju släppa, eller bli mjuk, även hårt fett blir ju mjukt av värme.
Jag tycker att ett tråg borde gå att få ner!

På min 411B-motor går det att ta ner tråget underifrån, största utmaningen är många bultar :grin:

Då kan du ju avgöra vad som stoppar, om det är ramlager, eller vevlager, eller om du kan se något annat.

Lyfta toppen är ju ganska enkelt också, men frågan är vad det ger. (Utöver att det ju ändå behöver göras vid motor-renovering...) Blocket behöver väl rost-skyddas, så kanske inte så smart att lossa om man inte kan ta in motorn...

Kul tråd, men tråkigt att motorn är trasig, men de tvisste du ju vid köp, så det var väl budgeterat, annars hade det ju varit värre utgångsläge.
Lycka till och hoppas på mer inlägg!

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

fredriksberg (trådstartaren)

#12 » 06:37:12, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej o tack för svaren

-Österman: såg att d e lite mer jobb m torra foder om man ska byta, kanske en har släppt, vi får se. Kan ju vara så att förra ägaren inte fick till kylningen helt ok o motorn blev varm o ngt gav med sig, intressant...

-Ollenorell: tack för tippsen o bara så du vet så har jag följt din långa tråd om din 474 så du e lite grann min mentor :smile:
så d e plåt o inget gjutet då kan man ta i lite mer. Vågar inte värma innan jag gör rent fr all spilloljor.
Har kommit så långt att motorn sitter nu löst men går inte att lyfta mer än ngn cm fram. tror att svänghjulskåpan har förutom 2 insexskruvar som jag lossat även 2 hylsor/styrpinnar som är i vägen plus att axeln i soppa tunneln:) måste lossas. Sen kommer motorn loss, we hope... tänkte helt fräckt såga av dessa styrpinnar så jag kan gå vidare m renoveringen.
längst fram i motorn går ett rör vertikalt ner till tråget? känns som att den kan komma i kläm då man lyfter. ere oljerör ? verkar sluta precis i skarven till tråget/blocket. Nu såg jag att den e bara till vevhus ventilation så den åker bort.
upptäckte ett mindre rör till som kommer fr diesel pumpen som skickar allt överblivet rätt ut i naturen: gamla 70 talet :blinkis:

Jag avvundas er som "bara" har problem med skopor, så långt har jag inte kommit, än....
Men schysst hemsida där man kan diskutera m lika sinnade så slipper frun lyssna på alla detaljer :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

ollenorell

#13 » 08:26:39, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röret på motorns bröstkåpa är vevhusventilation, det stämmer!
Jag började klura på det här:
ollenorell @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74
Och här hade jag tvättat så mycket att allting syndes :eek:
ollenorell @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74
(Dock är detta 411B-motorn)
Det röret är ju bara att släppa tillfälligt!

Det där röret på dieselpumpen, menar du matarpump eller insprutningspumpen?
(De sitter ju dock fästa på varandra i detta fall om du har simms-pump)
Jag har något svagt minne av det där ja på min maskin, men har inte sett det droppa diesel åtminstone... :eek:
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

fredriksberg (trådstartaren)

#14 » 10:39:58, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo skulle behöva tvätta hela grävarn också men har ingen aning vart o hur jag ska samla allt som rinner av, vi tillhör ngr av de få som vill smutsa ner så lite som möjligt:) Men eftersom det är en gård så lär den ha sett mycket i sina dar, men vi ska dra vårt strå till stacken så långt d e möjligt!

här kommer en bild hur det ser ut man kan knappt se röret i mitten av bild.
Kan inte påstå att jag sett diesel röret/slangen i allt skit har bara sett den på bild

Bild

på andra bilden (vet inte hur man infogar caption till bilder) ser man hur jag kan röra hela motorn framåt m.h.a skruvmejsel. så jag tror verkligen på att lyfta motor utan att dela på traktorn...

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

torbjorn_forsman

#15 » 14:23:59, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är så där lortigt, så bör man inte ens tänka på att börja skruva innan en grundlig tvätt är gjord, hur motbjudande det än må vara att städa upp efter tvätten. Det går väl att lägga gamla presenningar under och försöka valla in/styra tvättvattnet med reglar under presenningarna, så man kan få det till lämpligt ställe där det kan samlas upp. Kanske en grop med en dränkpump som får pumpa till en IBC-tank.

6 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se