Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

att få igång en skuren HYMAS 470 fr 72

43 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

ollenorell

#16 » 15:41:05, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hetvattentvätt är ju bra, men det har ju inte så många, är ju mer industriellt...
Jag köpte en större tryckspruta typ 10L på Biltema, samt en dunk alkalisk avfettning 4L.
Så kokade jag upp största kastrullen med vatten på vedspisen och blandade typ 10-15-20:1 och sprutade ner min motor, bädden, kylaren och allt det där.
Jag vet inte vad alkalisk avfettning är, men alkalisk betyder ju basisk, så jag undrar om det inte är rätt så likt maskindisk? Men det är ju vattenlösligt, ingen petroleumprodukt.
Det tar ju främst organisk smuts, men det är ju en hel del organiskt uppblandat i det där oljesmutset som binder upp det.
Så får man spruta med högtryckstvätt tills inget längre lossnar.
Så får man koka upp nytt vatten och börja om med alkalisk!

Jag körde sedan prickbort, petroleumavfettning på det som det alkaliska inte tog.
Men jag undvek det helst, för jag inte har avskiljning.

Sedan kan man blanda ljummet vatten till högtrycken med, men de tål nog inte hur varmt som helst, men ljummet 37 grader eller lite mer borde ju alla tvättar tåla tycker jag.

2 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



Stridis2

#17 » 21:55:26, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredriksberg skrev:jo skulle behöva tvätta hela grävarn också men har ingen aning vart o hur jag ska samla allt som rinner av, vi tillhör ngr av de få som vill smutsa ner så lite som möjligt:) ...

All heder till er som försöker göra så lite nedskräpning / utsläpp som möjligt! :thumme:
Jag brukar säga att det finns grader i helvetet också...
Se det som så här. Av all den smutsen så är det allra mesta "ofarligt" i stil med grus, jord, kanske lite gödsel osv. Sedan är där en del olja också i det hela. Att få ut denna i naturen har en negativ miljöpåverkan. Men å andra sidan, tvättar du inte ordentligt rent kan du inte laga grävaren utan den blir skrotad och en ny får tillverkas i stället. Och hur mycket miljöpåverkan är inte det!
Så det är alltså en miljövänlig åtgärd att tvätta även om du låter allt rinna rakt ner på jorden.

(Jag tror det minst negativa är att låta det hamna på matjord så jordbakterier hjälper till att bryta ner oljan. Grusbacke är alltså sämre)
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

fredriksberg (trådstartaren)

#18 » 05:41:41, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om det är så där lortigt, så bör man inte ens tänka på att börja skruva innan en grundlig tvätt är gjord, hur motbjudande det än må vara att städa upp efter tvätten. Det går väl att lägga gamla presenningar under och försöka valla in/styra tvättvattnet med reglar under presenningarna, så man kan få det till lämpligt ställe där det kan samlas upp. Kanske en grop med en dränkpump som får pumpa till en IBC-tank.


Absolut håller med Torbjörn, men min verklighet är helt annan så jag får nog små tvätta vart efter jag öppnar upp o kommer åt :smile2: Hade jag kunnat köra den till ngn lämplig tvätt där jag vet att det tar hand om skiten så hade jag gjort det! Men jag har sett för många både bönder o bilmekar som bara spolar ut allt i naturen. Därför bad jag inte ens förre ägaren att högtryckstvätta den då jag misstänker vart allt skulle ta vägen!
Men presenning o balja under o på med lacknafta o vatten så blire bra. Kommer inte att öppna motorn på plats
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

fredriksberg (trådstartaren)

#19 » 06:48:45, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä nu ere för kallt ute för att meka! Så lite teoretiskt snack för de som orkar läsa:)

När man kollar hur motorn e upphängd i en Hymas så känns det lite klent faktiskt :grin: Låt mig förklara vad jag menar:
Med tanke på att original traktorn, i mitt fall med Hymas 470 som bygger på en Valmet 700 så sitter motor ramen med typ 6-8 bultar emot tanken o håller upp hela tyngden fram med lastare o allt på en vanlig traktor!
På nästa lånade bild ser man bultarna o ser hur "klena" de verkar
Bild

Så min tanke är att motor blocket ingår i strukturen som håller upp allt!? En bra bild som jag hittat illustrerar hur "klent" detta skulle vara utan blocket.
Bild

Så jag antar det är därför motorn sitter så fast i motor ramen med typ 19 bultar o via svänghjulskåpan och kopplingskåpan kan den föra över krafterna o hjälpa till med hållfastheten...

Bild
Bild
Bild

Som jag gissar på en grävare så håller ytter ramen, det som oftast e gult/rostigt :smile: ihop grävardelen o lastaren till en enda hållfast struktur som i sig sen vilar på original traktorns bakhjul (den verkar kraftig nog) men fram håller motorramen bara motorn o tar upp de moment/krafter som uppstår då ytterramen försöker bända o vrida hela traktorn. Framhjulen sitter ju fast i ytter ramen så motorramen eller som den heter i bilden ovan bädden tar inte upp dessa krafter.

så min slutsats är att motorn är med i strukturen precis som på en Ducati där ramen överför krafterna via motorn!
stämmer det? klart det gör :blinkis:
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

fredriksberg (trådstartaren)

#20 » 08:57:44, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ollenorell skrev:Hetvattentvätt är ju bra, men det har ju inte så många, är ju mer industriellt...
Jag köpte en större tryckspruta typ 10L på Biltema, samt en dunk alkalisk avfettning 4L.
Så kokade jag upp största kastrullen med vatten på vedspisen och blandade typ 10-15-20:1 och sprutade ner min motor, bädden, kylaren och allt det där.
Jag vet inte vad alkalisk avfettning är, men alkalisk betyder ju basisk, så jag undrar om det inte är rätt så likt maskindisk? Men det är ju vattenlösligt, ingen petroleumprodukt.
Det tar ju främst organisk smuts, men det är ju en hel del organiskt uppblandat i det där oljesmutset som binder upp det.
Så får man spruta med högtryckstvätt tills inget längre lossnar.
Så får man koka upp nytt vatten och börja om med alkalisk!

Jag körde sedan prickbort, petroleumavfettning på det som det alkaliska inte tog.
Men jag undvek det helst, för jag inte har avskiljning.

Sedan kan man blanda ljummet vatten till högtrycken med, men de tål nog inte hur varmt som helst, men ljummet 37 grader eller lite mer borde ju alla tvättar tåla tycker jag.


Allt som e alkaliskt e basiskt precis som alla tvålar o diskmedel. Detta har min 11 årigen son lärt mig då jag måste ha sovit under all kemin i skolan :smile:
Skulle tro att lämpligt till Valborg så kunde man elda upp all spill då de är vad det gör på avfallsanläggningar i alla fall...
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

fredriksberg (trådstartaren)

#21 » 09:05:56, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
fredriksberg skrev:jo skulle behöva tvätta hela grävarn också men har ingen aning vart o hur jag ska samla allt som rinner av, vi tillhör ngr av de få som vill smutsa ner så lite som möjligt:) ...

All heder till er som försöker göra så lite nedskräpning / utsläpp som möjligt! :thumme:
Jag brukar säga att det finns grader i helvetet också...
Se det som så här. Av all den smutsen så är det allra mesta "ofarligt" i stil med grus, jord, kanske lite gödsel osv. Sedan är där en del olja också i det hela. Att få ut denna i naturen har en negativ miljöpåverkan. Men å andra sidan, tvättar du inte ordentligt rent kan du inte laga grävaren utan den blir skrotad och en ny får tillverkas i stället. Och hur mycket miljöpåverkan är inte det!
Så det är alltså en miljövänlig åtgärd att tvätta även om du låter allt rinna rakt ner på jorden.

(Jag tror det minst negativa är att låta det hamna på matjord så jordbakterier hjälper till att bryta ner oljan. Grusbacke är alltså sämre)


Tack för din support Stridis2
Ursäkta mitt påhopp, men skule du plocka upp morötter fr denna matjord o servera dina barn? Knappast.
Så brukar frun o jag resonera hemma o m tanke på alla tillsatser i oljor o speciellt hydraulolja så hellre eldar jag upp det. Men jag kommer nog att lämna in det värsta spillet på återvinning då det kostar inget (bara plast dunken) o då kan man sova m gött samvete
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

SvampenT15

#22 » 09:23:15, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni maskinister hört talas om ZUGOL ett bark granulat som tillverkas i Dalarna och som har utomordentlig förmåga att suga upp olja. En finess med detta medel är att som någon sa att bakterierna äter upp oljan och bli jordförbättring till rabatter och gräsmattor. Jag har provat detta och är mycket nöjd. Googla på det och läs om hur man skall göra.

2 personer gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Ivar Risslén

#23 » 09:59:26, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 1970-talet innan det kom miljöoljor i skogsmaskinerna så kunde man se var det hade gått någon hydraulslang på hyggena. Första året kunde det vara lite brunt men nästa åren så var det grönare där utsläppet hade varit men som sagt. Det var innan miljöoljorna hade kommit till skogen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Kotten

#24 » 10:42:14, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först vill jag bara tacka för spännande tråd, regelbundna uppdateringar gör det kul att följa så bara fortsätt med det bra arbetet! :grin:

fredriksberg skrev:Skulle tro att lämpligt till Valborg så kunde man elda upp all spill då de är vad det gör på avfallsanläggningar i alla fall...


Dock ville jag gärna kommentera detta uttalandet lite eftersom jag hör många resonera så. Det är definitivt sant att avfallsanläggningar förbränner avfall för att bli av med det, MEN detta är inte att likställa med att elda upp vad man vill i trädgården. Skillnaden är att anläggningarna håller noga koll på vad som kommer in samt temperaturen i förbränningen - två faktorer som störst påverkar vad som bildas efteråt. Dessa faktorer kan vara skillnad på om en fabriksprocess bränner upp organiska ämnen till koldioxid eller råkar tillverka en massa cyanid (se Scandust).
Utöver denna kontroll har avfallsanläggningar ofta system för att bli av med de värsta biprodukterna, ex genom att använda så kallade scrubbers där utsläppen tvättas med en fin vattenånga som fångar många oönskade ämnen.
:back_to:

Detta åsido är det kul att du verkar bry dig om att inte göra mer skada än nödvändigt vilket jag tycker är en bra grundtanke i nästan alla sammanhang.

Ser fram emot att se skicket i din motor, sen när allt är fixat har du en pålitlig maskin! :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

robin.gustavsson

#25 » 12:20:53, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

All heder åt dig som tänker så om utsläpp och tvätt.
Ta en slickepott och dra av det värsta, gammalt fett och gucka. Det samlar man i en kartong som sen får gå till åvc som oljeförorenat. Sen nå någorlunda miljövänlig avfettning.

Men tvätt och utsläpp kommer du inte komma ifrån om du ska hålla på med maskiner så enkelt är det.
Tvättar du aldrig så har du inte en chans att se begynnande problem. Och du risker att skapa problem med att skruva med en öppen skitig motor.
Jag håller mig till en och samma plats när jag tvättar och försöker på så vis samla synderna.

Har du nån plan för hur du ska bete dig när du skjuter din första hydraulslang?
150 liter olja som sprider sig likt en dimma över ett 5x5 meter stort område?

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Stridis2

#26 » 12:34:07, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredriksberg skrev:...Ursäkta mitt påhopp, men skule du plocka upp morötter fr denna matjord o servera dina barn? Knappast.
Så brukar frun o jag resonera hemma o m tanke på alla tillsatser i oljor o speciellt hydraulolja så hellre eldar jag upp det. Men jag kommer nog att lämna in det värsta spillet på återvinning då det kostar inget (bara plast dunken) o då kan man sova m gött samvete

Som jag skrev, det finns grader i helvetet. Givetvis gör vi minst påverkan om vi återgår till att bo i grottor samt inte har lärt oss göra upp eld. Men jag ville bara påpeka att det kanske inte är lika illa som vissa vill få det att låta som om lite olja kommer ut på marken. Dock viktigt att det är jord och inte grusbacke, precis som Ivar skrev ovan.
Angående eldningen så är jag tveksam till att det skulle vara bättre att elda upp oljan på ett majbål än om den hamnar på jorden. Kotten kommenterade mycket bättre sopförbränning i organiserad form kontra hemma på bålet än vad jag kan, så det lämnar jag därhän.

Meningen med mitt inlägg ovan var att du kanske kommer att förstöra mycket mer, både maskinellt och miljömässigt, om du inte tvättar än om du tvättar med lite utsläpp men tar vara på det du kan.

:off_topic: Gällande just morötter så har jag hört att man förr i tiden sprutade dessa med fotogen för att döda ogräset emellan raderna men morötterna i sig överlevde. Det här har vi och våra föräldrar ätit. Tror inte man kan påvisa att någon blivit sjuk av just fotogenbesprutningen.
Skulle man inte våga äta någonting som är odlat i mark som varit i närheten av någon form av oljeprodukt skulle man svälta ihjäl.
Givetvis ska man försöka göra så lite utsläpp som möjligt, men var inte paranoid rädd om det skulle komma ut en aning. Jag tvättade min dumper med hetvattentvätt när jag fått hem den. Stod på en gammal gödselplatta med fall inåt så allt vatten samlas upp och fick sedan avdunsta. Sedan kunde jag samla upp allt som jag fått av. Trots att min dumper såg värre ut än din värsta bild här ovan så blev det mindre än 20 liter skräp, snarare runt 12. Jag tror mindre än 10% är olja, resten jord, grus, sågspån osv. Men även om vi säger 10% så pratar vi om mindre än 2 liter olja. Inget ovanligt att en gammal traktor eller annan maskin står och läcker den mängden.
Men, än en gång för att försöka undvika missförstånd, ju mindre man släpper ut desto bättre!
:back_to:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

fredriksberg (trådstartaren)

#27 » 15:13:57, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

wow vilken het debatt det blev, kul :smile:

När jag skrev att bränna upp spillet var d mest d organiska med lätt indränkt olja som jag menade (som en dressing :grin: ) inte rena oljan! O klart att de bränner renare på tippen men d bränner ju precis vad som helst tycker jag...
Bra idee med slickepott för att få bort d värsta o med att samla allt i en gödselplatta o sen köra iväg det som e kvar när det torkat! O visst renlighet i all ära men hur ofta tvättar ni era bilmotorer?
Om jag har en plan på vad göra när 70 liter hydraul olja sprutar ut i omgivningen... hur kan man ha det? Ska man ha stänkskydd runt om? Men bra att ha det i åtanke (Tack för tippset) o framförallt inga barn i närheten.
Tror inte min mormor sprutade fotogen på våra morötter, hoppas inte det i alla fall men det e väl inte så mycket värr än konstgödsel. Lite skit rensar magen :grin:
Jag törs nog inte visa fler bllder fr min skitiga grävare :razz:

Ngn som läst min avhandling on motorns mekaniska egenskaper gällande hållfastheten på grävarn?
åsikter?

ser inte ut att bli mekar väder framöver så ngt annat än skit måste vi ju prata om :skratta3:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

sverkera

#28 » 14:28:13, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den normala konstruktionen på traktorer är ju att motorblocket är en bärande del och balkarna är avsedda som extra förstärkning för de belastningar som lastaren tillför.

1 person gillar det här inlägget.
sverkera
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:54, 17-11-2010
Ort: Solna / Åtvidaberg
Sverige

fredriksberg (trådstartaren)

#29 » 15:49:46, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar Sverker
Har nog inte tänkt så mycket på vanliga traktorer, även om Valmet trots allt är det. Kommer på att min MF135 faktiskt har "endast" motorn som bärande del utan ram...
Men då det stämmer att motorn e bärande så blir d svårt att ersätta min 411A med ngt som inte passar in i ramen/vaggan utan att förlora i hållfasthet. även om Hymas ytter ram tar upp det mesta ...
Så jag hoppas jag kan fixa min Valmet 411A motor!
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

sverkera

#30 » 15:51:16, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror nog det kommer vara möjligt att fixa motorn när du väl hittar vad som är problemet med den.

1 person gillar det här inlägget.
sverkera
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:54, 17-11-2010
Ort: Solna / Åtvidaberg
Sverige


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ingemarsvensson, Ostjohan och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se