Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

att få igång en skuren HYMAS 470 fr 72

43 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

krokodilen

#31 » 16:19:07, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tänker elda nåt öht så är skriva om det på ett forum det sista man ska göra,,,,,


/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



MN

#32 » 17:56:52, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredriksberg skrev:Tack för svar Sverker
Har nog inte tänkt så mycket på vanliga traktorer, även om Valmet trots allt är det. Kommer på att min MF135 faktiskt har "endast" motorn som bärande del utan ram...
Men då det stämmer att motorn e bärande så blir d svårt att ersätta min 411A med ngt som inte passar in i ramen/vaggan utan att förlora i hållfasthet. även om Hymas ytter ram tar upp det mesta ...
Så jag hoppas jag kan fixa min Valmet 411A motor!


Om du tittar noga på 135:an så kommer du se att det är oljetråget som är den stora lastbäraren. Kolla vad framaxelvaggan är skruvad mot.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Mattias Petterson

#33 » 23:29:26, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar att det är någon bult vid svänghjul som sitter fel eller är för lång så det inte går runt
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

fredriksberg (trådstartaren)

#34 » 05:38:23, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

-MN: Jo du har rätt! Har insett att jag bara använt min MF135 i två vintrar, speciellt den senaste som inte tycks släppa sitt grepp :sad: (Global Colding :blinkis: ) o inte tänkt eller behövt meka med den! Den bara går :smile: Jag har t.o.m en snöplog som sitter fast under motorn min, säkert i tråget...
Min viktiga slutledning med detta lilla hopp fr min tråd var för att utesluta ett motor byte till icke original där man inte får en BÄRANDE motor trots att motorvaggan eller om den heter bädden inte används lika mycket på en Hymas där "ytter" ramen tar upp alla laster speciellt där fram! D va dit jag ville komma.
Tack Sverker o MN för tippsen :grin:

-Mattias P: Kan vara så. D e va jag hoppats på hela tiden. Dock sa säljaren att han hade kört den ett tag efter kopplingsbytet innan den dog... Men m tanke på hur skitigt d ser ut i kopplingshuset o minst 2 lösa bultar som jag hittade i botten så hoppas jag att slarvet har på ngt sätt orsakat stoppet.

Alltså min motor är så stum att jag inte kan rucka den en mm åt någotdera håll vilket medför att
-jag får inte loss kopplingen som trots allt är ny (2 bultar sitter fast längst ner)
-får inte loss soppa-axeln (va ni nu kallar den stickaxel?) då insexskruvarna pekar nedåt o jag kan inte snurra axeln då kopplingen bromsar
-kommer inte att kunna lyfta ur motorn trots att den nu sitter löst med mindre än att jag bänder loss/sönder soppa-axeln!

Tips tas gärna emot (allt utom att dela traktorn, förstås)

-Krokodilen: Ordet Bränna e ett känsligt ämne i Svedala :blinkis:
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

MN

#35 » 10:42:47, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredriksberg skrev:
Alltså min motor är så stum att jag inte kan rucka den en mm åt någotdera håll vilket medför att
-jag får inte loss kopplingen som trots allt är ny (2 bultar sitter fast längst ner)
-får inte loss soppa-axeln (va ni nu kallar den stickaxel?) då insexskruvarna pekar nedåt o jag kan inte snurra axeln då kopplingen bromsar
-kommer inte att kunna lyfta ur motorn trots att den nu sitter löst med mindre än att jag bänder loss/sönder soppa-axeln!


Ngn översiktlig bild så vi ser vad du håller på med?
Soppa axel? Om du behöver vrida axel mellan motor och låda så i med en växel, trampa ned kopplingen och lyft ett bakhjul. Vrid på valfritt ställe.

M

3 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

fredriksberg (trådstartaren)

#36 » 07:35:39, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

-MN: Problemet med denna metod var att kopplingen inte ville släppa förens de sista två bultarna längs ner hade lossats!
kopplingen sitter fast med 8 bultar mot svänghjulet o de 2 sista som förstås e vinklade längs ner i svänghjulshuset kommer jag inte åt så lätt. tills dess kan inget snurra plus att jag inte kan trampa ner kopplingen utan att sätta tillbaka locket över kopplingen. Den måste bort för att jag ska kunna skruva på kopplingen. Hade motorn varit ok o jag kunnat snurra den hade dessa d...a bultar varit piece of cake.

man ser på bilden där nu kopplingen är borta hur svårt o trångt det är mellan svänghjulet o godset i tanken o hur skitig den är

Bild

Så igår em med 6 grader värme satte ja igång med olika kombinationer av 14 mm hylsor med så så kort skaft att jag ändå nådde fram till bulten men inte för lång så den tog i godset runt kopplingen och med konststycket att förlänga mina armar o kleta ner verktygen så att man inte får ngt grepp längre o riskerar att tappa dom, vilket hände :sad: Det är så mycket klet längs ner att alla verktyg får sig obönhörligen ett dopp
Så till slut fick jag loss dessa helt avgörande bultar o sen släppte kopplings lamellen o jag kunde vrida soppa-axeln (axeln mellan motor o vxl) så jag kunde komma åt spline fästet mellan vxl o kopplingsaxel.

den fick jag banka loss o säkert valde jag fel håll, vi får se sen när den ska tilb :smile:

Bild
Bild
Nu e allt ute o jag tycker även styrhylsan till tramplagret ser nytt ut...

Bild
Bild

sen ska bara motorn ur :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

ollenorell

#37 » 10:25:57, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan väl få av svänghjulet redan nu?
Så märker du om något fastnat mellan svänghjulet och motorn.
Vi har ju lite olika teorier i tråden om vad det kan vara.
Tar du bort svänghjulet blir det ju en sak att avfärda...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

fredriksberg (trådstartaren)

#38 » 13:31:40, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså om ni har teorier ”bakom” min rygg för att sen säga oh jag hade rätt? :blinkis:
Fram m era tankar om va d kan va! Jag hoppas förstås på kopplingen…
O ida går jag inte ut, +(tveksamt)2 ute, utan stannar vid mina element o kurerar mina leder sen igår
D positiva e att jag behöver inget mothåll för att lossa svänghjulet :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

fredriksberg (trådstartaren)

#39 » 16:40:03, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

som sagt så behövde jag inget mothåll :smile:
fick loss svänghjulet igår o kunde tyvärr konstatera att det såg bra ut :blinkis:
Bild
Bild
återstår motorn själv, to be continued...

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

fredriksberg (trådstartaren)

#40 » 09:34:47, 28-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu har jag tagit ut svänghjulet, undrar hur mycket den väger...

Bild
Bild
krävdes motorlyft

Bild
där nere ser man de bultar som traktorn kom med...

Bild
nu förbereder jag för motor urlyft o tar bort vevhusventilationskopparröret :smile:
sen ere alla bultar mellan motorn o kopplingshuset, osv...

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

fredriksberg (trådstartaren)

#41 » 05:35:34, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Guu va allt ska j...s :blinkis:
asså va man än gjorde fick jag inte loss motorn, hummm
trodde att genom att lossa samtliga bultar mellan kopplingshuset o blocket så skulle den släppa, men ack så fel jag hade
Tråget (olje) år först p främst gjutet i min 411A så den e jätte stum (också :grin: ) så genom att bara lyfta i framändan på motorn tänkte jag att tråget skulle kunna "poppa" förbi motorramen men d slutade m att hela framvagnen började lyftas istället...
Problemet är att mellan kopplingshuset o tanken så sitter d två styrpinnar som låser motorn fast i sin vagga o då vågade jag mig på till slut att försöka slå ut dom, o guu så lätt det gick

Bild
här ser man styrpinnen på höger sida där tanklocket sitter o tvingar en att ligga under

Bild
där e motorn loss o uppe i luften :buga:

Bild
lill traktorn T22 lastare når tyvärr inte fram

Bild
o m gaffel benet så orkade den inte att lyfta... suck :sad:

men stort steg gjordes
HAR NU BEVISAT ATT DET GÅR ATT LYFTA EN VALMET 411 YTAN ATT DELA TRAKTORN! :hurra:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

ollenorell

#42 » 10:52:09, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt kul! Det finns ju ett tillbehör som heter kranarm som är vanligt till lastare, men en jordbrukslastare orkar väl inte hur mycket som helst, är väl inte byggt för att lasta tyngre än halmbalar, ensilage och lantbruksliknande sysslor.
Så om det inte går med en pallgaffel går det nog inte med en lika lång kran-arm :eek:

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

fredriksberg (trådstartaren)

#43 » 11:20:50, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

allt har med storleken att göra :smile: dvs hävarmslängden!
D e FYSIK :mrgreen:
nu väger min gaffel också en hel del så d hjälper inte heller min lilla Volvo T22...
Om man ska ta bort hela lastararmen vad väger den måntro, 3 ton? :blinkis:
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se