Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

att få igång en skuren HYMAS 470 fr 72

130 inlägg • Sida 4 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

ollenorell

#46 » 09:23:56, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis. Man får väl lite kylande effekt av aluminium-tråg, de brukar ju inte vara helt släta heller, ofta något mindre mönster på dem. Tillverkaren kanske är ute efter dubbel funktion?

I fallet traktor har ju vissa motorer en gördel, alltså att blocket styvas upp nertill vid veven. Är kanske ovanligt, men det finns.
Eller så är det eftermonterat. Vissa biltrimmare gör ju sådant för att styva upp block som har för svag infästning av ramlagren för deras effektuttag...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



torbjorn_forsman

#47 » 09:39:19, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det finns från fabrik på en del bilmotorer också. T ex 16V-utförandet av Citroën / Peugeot XU9-motorer, där finns det en aluminiumram mellan blocket och oljetråget som inte finns på 8V-modellerna. Men tråget (av plåt) är exakt likadant.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fredriksberg (trådstartaren)

#48 » 11:57:48, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo Olle man ser tydligt att ditt tråg e pressad plåt.
Mitt tråg fr 411a(7 enligt valmet 702) e gjutet o gissar att tjockleken där skruvarna sitter är uppåt 5mm eller lika högt som vecken i din plåt:)
Bild

nog syns det att det är gjutet! t.o.m siffror e ingjutna i bakre delen av tråget
Bild

Bild

o jag vet den borde tvättas :grin: fast jag föredrar en sund liten olje läck som håller rosten borta :mrgreen:
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

fredriksberg (trådstartaren)

#49 » 12:04:40, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det finns ju också exempel från personbilsvärlden på att exakt samma block har kunnat förses med antingen plåt- eller gjutet aluminiumoljetråg. T ex de gamla Skoda med svansmotor, i 1050 cc-utförande hade motorn plåttråg medan 1200 och 1300-motorerna hade aluminiumtråg med kylribbor. Samma block, det var bara olika kolvar och våta cylinderfoder som bestämde cylindervolymen.
De flesta Mercedes har sedan många år aluminiumoljetråg, likaså många Fordmotorer (t ex Zetec)


Hej Tobbe
Jag ägde en Octavia fr 2019 o den hade PLAST tråg! trots att den skulle va Skoda "terräng" versionen kallad "Scout"
Dock fick man skruva loss en rätt rejäl hasplåt fast den också i plast :sad:
där försvinner all möjlighet till kylning...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

torbjorn_forsman

#50 » 14:56:15, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
En så modern VAG-bil har väl oljekylare i form av värmeväxlare mellan olja och kylvatten, och då behöver den ingen fartvindskylning via oljetråget.
Förmodligen är väl oljetråget likadant även på många andra VAG-bilar där samma motortyp sitter.
:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla

#51 » 17:37:46, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plasttråg är jätte vanligt. Alla lite nyare volvo och scania motorer har det. Fick berättat för mig om ett kross gäng som fick motorn bytt i krossen, var en volvo/penta. Och när gänget kom tillbaks och skulle igång med karossen så gjorde dom som vanligt, in med typ en kaffeburk under tråget och tände på innehållet, va dom nu körde med vet jag inte, gick in i kojan och tog kaffe. Då dom gick ut stod motorn i lågor, det var nämligen ett plasttråg på den nya motorn som ju givetvis smälte och tog eld.

Och mb slutade med plåttråg mitten på 80 på dieslar a iaf
då den nya 200 d kom i 190

2 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Ivar Risslén

#52 » 17:47:29, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min ungdom hade jag en MB190 -58 bensin som hade aluminiumtråg.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

fredriksberg (trådstartaren)

#53 » 20:48:07, 06-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej nu behövar jag verkligen en ny motor !

Bild

Vart tog den vägen? :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

fredriksberg (trådstartaren)

#54 » 21:07:22, 06-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick röja en del för att komma närmare med min gamle trokänare Volvo T22 från sidan o då lyftes motorn dän utan problems :mrgreen:

Bild

Sen direkt på o lossa det tunga tråget, satt som berget men efter försiktiga knackningar i skarvarna så lossade den utan att spricka
Sen gick jag på vevstakarna o bara lossade på dom men gick fortfarande inte att rubba motorn
Gick sen lös på ramlagren o lossa dom med sen lossnade motorn!

Bild

Så ser ramlagren ut
Bild

Kommentarer?

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

ollenorell

#55 » 23:18:50, 07-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först lossade du bultarna till överfallen till vevstakarna, och veven fortfarande stum menar du?
Och att veven gick fritt först efter att du lossat ramlageröverfallen? Då är ju hela veven också lös, vilket väl förklarar att du kan röra den?

Rör sig kolvarna i loppen?

Jag förstår inte riktigt hur du testat.

Men prova att montera veven bara med ramlagren och se om det nyper, och i så fall vilket lager. Alla borde inte krångla samtidigt?

Märk upp ordningen på allting du tar bort så du kan få ihop det som det satt!

Jag kan inte se utifrån den bilden, men skurna lager borde du märka av! Googla på det så får du hemska bilder ;-)

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

osla

#56 » 08:37:49, 08-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte dom vänstra lagren nypit på bilden

2 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

fredriksberg (trådstartaren)

#57 » 12:57:51, 08-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Har inte dom vänstra lagren nypit på bilden


Precis de e (som ngn erfaren sa) alltid lagren vid svänghjulet som skär först!

Olle: jo jag fattar va du menar o va jag menade va att om jag bara lossade vevstakarna så hände inget, alltså motorn var fortfarande stum! sen började lossa ramlagren från höger på bild dvs från motorns för och kom till det sista lagret vid svänghjulet innan den lossade. Jag nästa hörde hur vevaxeln suckade av lättnad :smile: när den kunde äntligen snurra igen!
Och håller med att man ser inte så bra på bilden men samtliga ramlager är helt slut o där ser man mässingsfärgen som lyser mer än det kromade ytan speciellt på svänghjulslagret!
jämför med de två mindre vevstakslagren som ligger i mitten hur blanka de är ...

Tror ni vevaxeln kan ha klarat sig?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fredriksberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:07, 21-03-2018
Ort: linköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C

torbjorn_forsman

#58 » 13:32:26, 08-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den "vita" metallen i ytan på lagerskålarna är inte förkromning utan det är någon tenn/bly-legering. På moderna motorer kan det ingå aluminium i den också.

Om vevaxeln har skadats genom varmgång och skärning bör det synas tydligt på den, dels genom repiga lagertappar och dels anlöpning på obearbetade ytor intill den tapp som har gått varmt.
Men under alla förhållanden bör man mäta upp alla lagertappar innan man beställer nya lager, och innan man beslutar om vevaxeln duger som den är eller om den ska lämnas in för slipning. Även om vevaxeln nu inte tog skada av skärningen så kan den ju vara så sliten sedan tidigare (t ex kan tappar bli ovala) att den måste rättas till. Eller den kan ha renoverats tidigare och slipats till en underdimension så man måste skaffa underdimensionslager även om den inte behöver slipas nu. Hos en del motortillverkare kan det t o m förekomma att vissa lagertappar har underdimension från fabrik - om man vid avsyning efter fabriksslipning t ex upptäcker ett ytfel på en lagertapp så skrotar man inte vevaxeln för det, utan slipar ner just den tappen till första underdimension istället.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ollenorell

#59 » 13:34:19, 08-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edit: Torbjörn hann före med bättre tips än mig kanske, men ändå:

Jag har mikrometrar om du vill mäta slitage på vevaxeln, samt om den lagrade ytan blivit konisk på något sätt.
Sedan är det ju det uppenbara att känna med nageln, hur djupa är repor om det finns repor...
Det är ju en bedömningssport det där när en vevaxel kan återanvändas, och inte.
Små lättare repor eller skador kan tas ner med jättefint slippapper, korn många hundra eller 1000 typ.
Eller kanske med sådant där scotch brite sliptuss, finkorning som alltså inte avverkar material så mycket, det vill man ju inte.
Det kan ju finnas lagerkladd på vevaxelns glidyta du vill få bort.

Har du några bilder på veven?

Jag är ingen expert på detta, så jag beskriver med vad som skall bedömas, inte själva bedömningen i sig.

"Ny" vevaxel kanske du kan hitta begagnat, då det är dyrt om det skulle finnas som ny reservdel.
Det går också att slipa ner till underdimension, och sätta i nya lager med överdimension. Sådant kan finnas beroende på motor.
Vissa motorer finns det ju mycket delar till, andra mindre, som vanligt.
Vad en slipning kostar varierar väl, men är nog billigare med begagnad vev om man hittar gissar jag.

Men det är ju inte alls säkert det gått så långt, man skall ju ha lite tur också, vi får hoppas det gått bra!
Värsta skadorna blir ju när man gått genom lagerytan och hårt mött hårt så att säga.
Dår är det ju rätt uppenbart kört så att säga, och detta har väl inte hänt eller?

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Stefan1972

#60 » 13:54:54, 08-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen lär man ju ta reda på varför den skurit också........sannolikt oljebrist men det kan ju bero på nåt också.......havererad oljepump eller drivning kanske.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bogger, Google Adsense [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se