Edit: Torbjörn hann före med bättre tips än mig kanske, men ändå:
Jag har mikrometrar om du vill mäta slitage på vevaxeln, samt om den lagrade ytan blivit
konisk på något sätt.
Sedan är det ju det uppenbara att känna med nageln, hur djupa är repor om det finns repor...
Det är ju en bedömningssport det där när en
vevaxel kan återanvändas, och inte.
Små lättare repor eller skador kan tas ner med jättefint slippapper, korn många hundra eller 1000 typ.
Eller kanske med sådant där scotch brite sliptuss, finkorning som alltså inte avverkar material så mycket, det vill man ju inte.
Det kan ju finnas lagerkladd på vevaxelns glidyta du vill få bort.
Har du några bilder på veven?
Jag är ingen expert på detta, så jag beskriver med vad som skall bedömas, inte själva bedömningen i sig.
"Ny" vevaxel kanske du kan hitta begagnat, då det är dyrt om det skulle finnas som ny reservdel.
Det går också att slipa ner till underdimension, och sätta i nya lager med överdimension. Sådant kan finnas beroende på motor.
Vissa motorer finns det ju mycket delar till, andra mindre, som vanligt.
Vad en slipning kostar varierar väl, men är nog billigare med begagnad vev om man hittar gissar jag.
Men det är ju inte alls säkert det gått så långt, man skall ju ha lite tur också, vi får hoppas det gått bra!
Värsta skadorna blir ju när man gått genom lagerytan och hårt mött hårt så att säga.
Dår är det ju rätt uppenbart kört så att säga, och detta har väl inte hänt eller?