Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Hymas 474
Re: Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74
Ja det är stödlagret som sitter i svänghjulet som avses.
Det centrerar "kardan" eller vad bakåtgående axel kallas i svänghjulet. Lagret jobbar ju alltså när kopplingen är nedtryckt..
Om detta kärvar minsta lilla sliter man väl ner "kardan" så att säga, därav tipset om att byta.
Ja, är väl lika bra att ta ner svänghjulet och byta packboxen till motorn. Är ju tyngden jag våndas över, att få ut det.
Packboxen är rätt billig med, skönt att ha en tät helt klart!
Det centrerar "kardan" eller vad bakåtgående axel kallas i svänghjulet. Lagret jobbar ju alltså när kopplingen är nedtryckt..
Om detta kärvar minsta lilla sliter man väl ner "kardan" så att säga, därav tipset om att byta.
Ja, är väl lika bra att ta ner svänghjulet och byta packboxen till motorn. Är ju tyngden jag våndas över, att få ut det.
Packboxen är rätt billig med, skönt att ha en tät helt klart!
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Det borde ju gå att byta packboxen utan att lossa svänghjulskåpan, typ borra in en skruv och dra ut den?
Lite läskigt om man borrar fel, men folk gör ju sådär...
Alternativet är ju att lossa svänghjulskåpan, och då måste motorn bort, det går ju inte bara för en tätning...
Men Fredriksberg har ju rätt i att man borde byta tätningen!

Lite läskigt om man borrar fel, men folk gör ju sådär...
Alternativet är ju att lossa svänghjulskåpan, och då måste motorn bort, det går ju inte bara för en tätning...
Men Fredriksberg har ju rätt i att man borde byta tätningen!

-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Jag har motornummer 12501 och tätning 614100002, alltså den äldre tätningen i listan.
Olsson i Ellös har den nyare tätningen efter motor 30 000 listad bara, och den lär ju inte passa min...
https://www.olssonparts.com/se/sv/reser ... -614400002
Packbox är väl egentligen inte motorspecifik, det är väl lite som en avstrykare för hydraulik eller tätning/umanschett, man går på mått mer.
Bara att denna tätning är gjord för rotation med en läpp som dras ihop med en ringfjäder.
Så man borde ju kunna köpa en vanlig industriell tätning egentligen, måste ju inte stå Valmet på den, vilket den nog liksom inte kommer göra heller...

Olsson i Ellös har den nyare tätningen efter motor 30 000 listad bara, och den lär ju inte passa min...
https://www.olssonparts.com/se/sv/reser ... -614400002
Packbox är väl egentligen inte motorspecifik, det är väl lite som en avstrykare för hydraulik eller tätning/umanschett, man går på mått mer.
Bara att denna tätning är gjord för rotation med en läpp som dras ihop med en ringfjäder.
Så man borde ju kunna köpa en vanlig industriell tätning egentligen, måste ju inte stå Valmet på den, vilket den nog liksom inte kommer göra heller...

- Turbodiesel
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: John-Deere
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Ja, jag har ju ingen verkstadshandbok, men har för mig Olsson i Ellös säljer en...
Men du är nog inne på rätt spår!
110/140 mäter veven och huset.
Googlar man på 614400002 alltså det nya numret kommer dessa mått upp: 110/140mm.
Sedan hoppas jag inte otätheten beror på att läppen slitit ner en skåra i veven. Har sett att vissa monterar nu packbox längre ut som ful-lösning på detta.

Men du är nog inne på rätt spår!

110/140 mäter veven och huset.
Googlar man på 614400002 alltså det nya numret kommer dessa mått upp: 110/140mm.
Sedan hoppas jag inte otätheten beror på att läppen slitit ner en skåra i veven. Har sett att vissa monterar nu packbox längre ut som ful-lösning på detta.

-
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Myford S7 Svarv-Såld
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250 Svarv
Meteor ME14 Borrslip
Brierley ZB25 Borrslip - Ort: Västerås
Det finns bland annat denna lösning om axeln är för sliten.
En tunnväggig hylsa som reparerar ytan som packboxen tätar mot.
https://www.sverull.se/produkt/tatninga ... edi-sleeve
En tunnväggig hylsa som reparerar ytan som packboxen tätar mot.
https://www.sverull.se/produkt/tatninga ... edi-sleeve
- fredriksberg
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C - Ort: linköping
Aha detta stödlager hade jag helt missat, visst eren sat-ns tung svänghjulet
Jag fick ta motorlyften för den å. d e lite respekt ingivande tills motorn kommer ut, d e den största motorn jag har haft att gör med
Jag tycker den ska kallas "soppa axeln" för d e dess enda existensberettigande! Ingen diesel tank som bygger ihop motor o vxl ingen "soppa axel"
Tur att den finns så man slipper dela traktorn för att byta koppling!
Oj så mycket gömd skit bakom svänghjulet! Jo jag tänker att d e bra om kopplingen får en så torr miljö som möjligt utan (i mitt tycke) en sund svag oljeläckage som normalt skyddar mot rost.
"gubben" som sålde hymasen 470 hade bytt kopplingen precis innan min motor rasade o den ser väldigt ny ut, ska mäta ida...
Har du redan en ny packbox eller ere den gamla som du fått orange?

Jag tycker den ska kallas "soppa axeln" för d e dess enda existensberettigande! Ingen diesel tank som bygger ihop motor o vxl ingen "soppa axel"

Oj så mycket gömd skit bakom svänghjulet! Jo jag tänker att d e bra om kopplingen får en så torr miljö som möjligt utan (i mitt tycke) en sund svag oljeläckage som normalt skyddar mot rost.
"gubben" som sålde hymasen 470 hade bytt kopplingen precis innan min motor rasade o den ser väldigt ny ut, ska mäta ida...
Har du redan en ny packbox eller ere den gamla som du fått orange?
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Det är den gamla packboxen som är orange.
Tänkte köpa ny och lägga ovanpå som prov innan jag borrar i den där om det blir leveranstider och ev problem...
Ja oljan gör väl att kopplingen vill slira, vilket väl ger slitage.
Finns ju våtlamell och torrlamell, inte som jag har, halv-våt lamell.
Dessutom kommer ju inte kondensvatten ut när hålen där nere sätts igen, vilket säkert hade orsakat mycket av min rost.
Har man tillräckligt oljeläckage flyter väl dock oljan på vattnet och "löser" det problemet med avdunstningen...
Men då är vi inne på våtlamell vilket det ju inte var nä
Tänkte köpa ny och lägga ovanpå som prov innan jag borrar i den där om det blir leveranstider och ev problem...
Ja oljan gör väl att kopplingen vill slira, vilket väl ger slitage.
Finns ju våtlamell och torrlamell, inte som jag har, halv-våt lamell.
Dessutom kommer ju inte kondensvatten ut när hålen där nere sätts igen, vilket säkert hade orsakat mycket av min rost.
Har man tillräckligt oljeläckage flyter väl dock oljan på vattnet och "löser" det problemet med avdunstningen...
Men då är vi inne på våtlamell vilket det ju inte var nä

- fredriksberg
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Hymas 470 -72
MF 135 -66
T22 -52
Jumbolift T12
MD11C - Ort: linköping

här e lite bilder på min nya koppling med mått på tjockleken o djupet ner till niten o vad packboxen har för tilverknings nr. Man kan se att min lamell inte har dämpfjädrar...
Det finns inget spår i svänghjulet där lamellen skulle ha tuggat sig ner i, bara lite gammal rost o lite annan yta. kunde inte få bättre bild då denna yta låg neråt o den flippar man inte över så lätt

-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Tack för det!
Beställde lamell och vevaxeltätningar båda sidor igår från IKH.
Din bild visar ju också 110mm inner 140mm ytter och 13mm bred/tjock packbox.
Troligtvis har jag köpt en sådan nu.
Det blev denna kopplingen då den stämmer med Valmet-numret i reservdelskatalogen, och yttermåttet på min gamla lamell som satt på som är runt 302mm.
https://www.ikh.se/sv/drivlamell-302mm-10z-t5032

Olsson i Ellös stämmer också med reservdelsnumret, men är 310mm, och jag blev lite orolig att det skapar oförutsedda problem de där extra millimetrarna, då slitningen på svänghjulet jag har är 302mm ungefär...
Glömde mäta tryckplattan, den kanske inte kan klämma hela 310mm utan bara 302mm, det borde jag kollat inser jag nu.

Edit: Man kan ju inte lita på reservdelsbilder ofta, men den jag köpt stämmer ju mot den du har Fredriksberg.
Beställde lamell och vevaxeltätningar båda sidor igår från IKH.
Din bild visar ju också 110mm inner 140mm ytter och 13mm bred/tjock packbox.
Troligtvis har jag köpt en sådan nu.
Det blev denna kopplingen då den stämmer med Valmet-numret i reservdelskatalogen, och yttermåttet på min gamla lamell som satt på som är runt 302mm.
https://www.ikh.se/sv/drivlamell-302mm-10z-t5032

Olsson i Ellös stämmer också med reservdelsnumret, men är 310mm, och jag blev lite orolig att det skapar oförutsedda problem de där extra millimetrarna, då slitningen på svänghjulet jag har är 302mm ungefär...
Glömde mäta tryckplattan, den kanske inte kan klämma hela 310mm utan bara 302mm, det borde jag kollat inser jag nu.

Edit: Man kan ju inte lita på reservdelsbilder ofta, men den jag köpt stämmer ju mot den du har Fredriksberg.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Mitt grävaggregat är ju den såkallade korta stickan med infälld grävcylinder. Den verkar ha varit vanligast i mitten på 70-talet på Hymas 470 och 474.
Har även kallats "474-aggregatet".
Hymas kallade aggregatets typ för 2004 enligt min skylt, men jag saknar uppgifter om grävaggregatets vikt.
Jag måste lyfta av mitt aggregat med lastmaskin för att svetsa en spricka i infästningen av bommens nedre öron och funderar över vikt.
Finns inga uppgifter i instruktionsboken annat än att Hymas 474 combi vägde runt 8ton och 474C4 med converterlåda och fyrhjulsdrift vägde 8,5 ton av förklarliga skäl.
Hur mycket som utgör grävaggregatet är okänt.
Långa stickan som jag alltså inte har verkar ju dock vägt 2750kg enligt denna skylt:
Det är den enda liknande uppgift jag funnit.

Och den modernare Valmet 900T verkar ha gått upp +200kg till 2950kg.

Funderar på om jag kan lyfta av aggregatet med en New Holland W80C kompaktlastare, men börjar tänka att det blir för farligt.
Den lyfter 3 ton i låg höjd.
Att lyfta ett grävaggregat i stroppar med gafflar, då blir det kanske tippigt, samt nära maxvikt...
Samtidigt skall mellandelen, alltså svängdelen sitta kvar och tas ur i nästa steg så kanske kan man dra bort vikt...
Jag vet inte vad som är inräknat i dessa 2750kg? Sticka + bom bara? Sticka + bom + svängdelen?
2750kg känns ganska mycket...
Funderar dessutom över varför stickan med infälld bom var det absolut vanligaste grävaggregatet på 474?
Var det för att skopcylindern satt bättre skyddad och att många maskiner gick lite hårt tex inom lantbruk?
Jag har ju grova kromskador på min fast det är infälld cylinder, hade väl sett ännu värre ut med långa stickan och exponerad cylinder kanske?
Infälld skopcylinder försvann ju helt sedan på 80-talet när 474 lades ner och omstruktureringen av företaget skedde som delvis skapade Huddig, men även den där vidare Valmet-produktionen som 900T, Valmet 6000 7000 8000 9000 osv. Infälld skopcylinder var då borta.
Funderar bara på varför infälld skopcylinder-stickan hade sitt berättigande på 70-talet, men att det dog ut?
Har även kallats "474-aggregatet".
Hymas kallade aggregatets typ för 2004 enligt min skylt, men jag saknar uppgifter om grävaggregatets vikt.
Jag måste lyfta av mitt aggregat med lastmaskin för att svetsa en spricka i infästningen av bommens nedre öron och funderar över vikt.
Finns inga uppgifter i instruktionsboken annat än att Hymas 474 combi vägde runt 8ton och 474C4 med converterlåda och fyrhjulsdrift vägde 8,5 ton av förklarliga skäl.
Hur mycket som utgör grävaggregatet är okänt.
Långa stickan som jag alltså inte har verkar ju dock vägt 2750kg enligt denna skylt:
Det är den enda liknande uppgift jag funnit.

Och den modernare Valmet 900T verkar ha gått upp +200kg till 2950kg.

Funderar på om jag kan lyfta av aggregatet med en New Holland W80C kompaktlastare, men börjar tänka att det blir för farligt.
Den lyfter 3 ton i låg höjd.
Att lyfta ett grävaggregat i stroppar med gafflar, då blir det kanske tippigt, samt nära maxvikt...
Samtidigt skall mellandelen, alltså svängdelen sitta kvar och tas ur i nästa steg så kanske kan man dra bort vikt...
Jag vet inte vad som är inräknat i dessa 2750kg? Sticka + bom bara? Sticka + bom + svängdelen?
2750kg känns ganska mycket...
Funderar dessutom över varför stickan med infälld bom var det absolut vanligaste grävaggregatet på 474?
Var det för att skopcylindern satt bättre skyddad och att många maskiner gick lite hårt tex inom lantbruk?
Jag har ju grova kromskador på min fast det är infälld cylinder, hade väl sett ännu värre ut med långa stickan och exponerad cylinder kanske?
Infälld skopcylinder försvann ju helt sedan på 80-talet när 474 lades ner och omstruktureringen av företaget skedde som delvis skapade Huddig, men även den där vidare Valmet-produktionen som 900T, Valmet 6000 7000 8000 9000 osv. Infälld skopcylinder var då borta.
Funderar bara på varför infälld skopcylinder-stickan hade sitt berättigande på 70-talet, men att det dog ut?
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Nu har jag hittat en bild på en 474C med converterlåda alltså som sålts på Klaravik som har infälld grävcylinder i stickan.
Är nästan säker på att det är exakt samma grävaggregat som jag har, alltså "Hymas 474 korta stickan".
2750kg även det enligt typskylt.
Eller så satte de den typskylten på både långa och korta stickan rakt av
Men någon sanning i det borde det väl vara.
Sträcker man ut aggregatet längs marken så det vilar i änden borde man kunna hålla upp det med stropp i lastmaskin, och bara köra bort traktorn därifrån.
Därefter svetsa "mellandelen/svängdelen" alltså bominfästningen, sedan köra tillbaka maskinen och koppla tillbaka bomen igen på maskin!
Är en jättestor axeltapp som håller mellandelen, den blir "kul" att lossa om den nu skulle sitta...

Är nästan säker på att det är exakt samma grävaggregat som jag har, alltså "Hymas 474 korta stickan".
2750kg även det enligt typskylt.
Eller så satte de den typskylten på både långa och korta stickan rakt av

Men någon sanning i det borde det väl vara.
Sträcker man ut aggregatet längs marken så det vilar i änden borde man kunna hålla upp det med stropp i lastmaskin, och bara köra bort traktorn därifrån.
Därefter svetsa "mellandelen/svängdelen" alltså bominfästningen, sedan köra tillbaka maskinen och koppla tillbaka bomen igen på maskin!
Är en jättestor axeltapp som håller mellandelen, den blir "kul" att lossa om den nu skulle sitta...

-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Gräv ner skopan med stödben på halvhöjd stickan indragen en bra bit samt frontskopan 10 cm ner "lättad framända".
Då har du hjälp åt alla håll och även vridning via ett stödben åt gången.
Behåll hydraulcylindrara inkopplade för enkel justering när du drar ut sprint.
Då har du hjälp åt alla håll och även vridning via ett stödben åt gången.
Behåll hydraulcylindrara inkopplade för enkel justering när du drar ut sprint.
/Michael M
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Tack Micahel, det var ett bra förslag! Jag förstår att det går ut på att man kan göra allt själv oberoende av att låna in fler maskiner eller kran/spakblock för att lyfta och dra i saker då man kan använda maskinens egen hydraulik.
Det är detta som hänt med nedre infästning av bomen, alltså inner-örat håller på att lossna.
Det är en skada som doldes av all smuts och kom fram först när jag tvättat av maskinen ett tag efter köpet.
Antingen slipar man upp ett dike med en roterande fil, och fyller med svets och hoppas det håller.
Men egentligen är det ju vid alla utmattningsbrott så att materialet är lite trött.
Det bästa vore ju att skära ur och byta material till nytt.
Då måste man förstå hur mellandelen/svängdelen är smamansatt, vad den är byggd av för olika blockade plåt-detaljer...
Lösa mindre saker som ett öra går ju att skära loss, tillverka nytt i typ S355 och sätta tillbaka med svets.
Men det är ju inte örat som är själva problemet, utan sprickan går ju rakt i "huset" så att säga...
Normalt sett överarbetar man ju inte en Hymas från 1974 heller. Det är mest att det känns kul att laga saker ordentligt.
Vissa gamla svetslagningar på maskin har hållt över tid. Andra har spruckt rakt i svetsen, eller vid svetsdiket.
Lagningen på bomens ovansida längst ner i bild är en sådan lagning med en vandrande spricka som jag inte tagit tag i än...
När jag byggt min lilla verkstadshall som är planen med maskinen så kan jag ju svetsa inomhus, torrt och kontrollerat.
Då kanske jag kan göra mer seriösa lagningar, bara man inte försvårar för detta om tillfälliga lagningar nu inte blir så bra och sprickor fortsätter krypa...
Det är detta som hänt med nedre infästning av bomen, alltså inner-örat håller på att lossna.
Det är en skada som doldes av all smuts och kom fram först när jag tvättat av maskinen ett tag efter köpet.
Antingen slipar man upp ett dike med en roterande fil, och fyller med svets och hoppas det håller.
Men egentligen är det ju vid alla utmattningsbrott så att materialet är lite trött.
Det bästa vore ju att skära ur och byta material till nytt.
Då måste man förstå hur mellandelen/svängdelen är smamansatt, vad den är byggd av för olika blockade plåt-detaljer...
Lösa mindre saker som ett öra går ju att skära loss, tillverka nytt i typ S355 och sätta tillbaka med svets.
Men det är ju inte örat som är själva problemet, utan sprickan går ju rakt i "huset" så att säga...
Normalt sett överarbetar man ju inte en Hymas från 1974 heller. Det är mest att det känns kul att laga saker ordentligt.
Vissa gamla svetslagningar på maskin har hållt över tid. Andra har spruckt rakt i svetsen, eller vid svetsdiket.
Lagningen på bomens ovansida längst ner i bild är en sådan lagning med en vandrande spricka som jag inte tagit tag i än...
När jag byggt min lilla verkstadshall som är planen med maskinen så kan jag ju svetsa inomhus, torrt och kontrollerat.
Då kanske jag kan göra mer seriösa lagningar, bara man inte försvårar för detta om tillfälliga lagningar nu inte blir så bra och sprickor fortsätter krypa...
ollenorell skrev: