Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74

816 inlägg • Sida 53 av 55
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

torbjorn_forsman

#781 » 09:51:34, 09-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inget ovanligt att oljetryckskontakter går sönder på det sättet, som regel börjar de läcka samtidigt. Förmodligen har membranet börjat läcka och så kommer det in olja som isolerar vid strömbrytaren i den.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



ollenorell (trådstartaren)

#782 » 15:15:45, 09-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det stämmer nog som du skriver, det är klart de kan gå sönder!

Fixade kopplingspedalen nyligen i väntan på delar jag beställt.
Friktionen i form av knaggel på pedalen var stansat i plåten.
Kullarna hade slitits ner och det blev hål.
I hålen kom det in smuts från skon och det rostade invändigt...

Jag halkade på pedalen när det var blött, och eftersom den går tungt är det lite träligt.
Jag byggde upp mönstret igen med MIG och solidtråd.
Sedan lade jag på mönstret med rostfri pinne, 2mm.
RF är ju lite hårdare, hoppas det håller längre innan utnötning.

Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#783 » 22:58:22, 09-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har beställt manometer och testslang nu för att mäta upp trycket i hydrauliken och se om någon funktion behöver justeras.
Köpte lite alla möjliga kopplingar och testuttag så jag kan mäta oljetrycket också.

En sådan diverse-sak var pluggar till mina slangar.
Jag har ju sådana där i gummi man kan trycka i, men kan vara bra att ha något pålitligare med.
Det roliga är att de 20mm-rören jag har på maskin troligtvis räknas som S-klass, finns ju L och S-klass där S är högtryck typ 400bar.
Kopplingarna är M30x2 och det finns bara i S-klass, åtminstone är det så på Olsson i Ellös.
Bra marginal då min maskin har 160-170bar original...
Det är skärringskoppling på röret med lekande mutter mot slangen.
Bild

Jag hoppas de här grejerna skall passa nu.
Har inte sett någon tidigare som gjort såhär, och har inte sett pluggarna innan, visste inte att det fanns.
Bild
Bild
Det blev lite pengar då jag köpte 8st av allt, hoppas det passar nu :eek:

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Tom N

#784 » 17:12:59, 10-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan plugga slangarna med dom men inte rören.

Såg nu efteråt att du skrivit att det var till att plugga slangarna så texten ovan var onödig.

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

ollenorell (trådstartaren)

#785 » 09:46:14, 11-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha nejdå, det var en bra kommentar, då jag inte visste om jag var rätt ute, har för lite erfarenhet...

Till rören har jag sparat kopplingen på brustna slangar vid slangbrott.
Svarvade bort presskopplings-delen och försänkte, fogberedning.
Fixade en plugg i mitten och svetsade.
Hade rengjort så gott jag kunde med bromsrengöring osv.
Fick ändå lite slagg-inklusioner på flera av dem.
Kan bli så att jag får gå ner med ett borr där, och sedan loppa igen skadan.

Det är en del kol i hydraulkopplingar, särskilt svetsbara är de väl egentligen inte. Jag körde 309 rostfri pga artskilda stål osv...

Jaja, det är bara en plugg inget mer... :eek:
Inget som skall sitta monterat på maskinen permanent...
Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

PeterR

#786 » 18:26:19, 11-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du hade också kunnat använda skarvkopplingar i kombination med ovan vid pluggar…

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

ollenorell (trådstartaren)

#787 » 11:05:47, 12-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips! Får köpa lite mer grejer, bra att ha!

Medan jag väntar på den där kopplingshylsan har jag målat lite saker som gått att ta av och som sett tråkigt rostiga ut.

Köpte ju 2k-färg tidigare i tråden från Temadur.

Slangarna mellan luftburken och insuget är spruckna så den drar icke renad luft i slangarna.
Är drygt 80mm på insugsröret med reduktion till 75mm på den där gula 90-gradersböjen jag målade, till 70mm på luftburken.

75mm är ju någorlunda standard då det är 3". Resten verkar vara lite 70-tals traktor att det varierar...

Finns sådana böjar som lagervara någonstans?
Har sett kylarslang på Hydroscand, men de är inte böjliga, och har en stel armering/väv...
Lastbilar måste ju ha någon sorts tryckslang, ni vet sådan där med ståltråd utanpå för att klara laddtryck?
Amerikanarna verkar ofta ha den lösningen...

Bild
Bild


Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

PeterR

#788 » 11:32:58, 12-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

ollenorell (trådstartaren)

#789 » 12:30:17, 12-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för tips, jag tänkte att det fanns någon "tråkig" standard-slang för detta på en normal traktorbutik eller liknande.
Har sett att bil-trimmarna fått pippi på att ha blå silikonslangar överallt, men det fanns visst svarta med :thumme:
Det får bli bil-träsket helt enkelt! :eek:

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

PeterR

#790 » 13:38:06, 12-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte turboslangen på en nyare JD för en tid sedan. Speeding kunde leverera en slang, förvisso blå, men till bråkdelen av kostnaden för en originalslang…
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

ollenorell (trådstartaren)

#791 » 13:44:06, 12-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset Peter, det blev någon firma som hette MrTuning.
Hittade inte exakt rätt, men nära.
Slangen som jag har har lång benlängd, typ 20cm samtidigt som den är 90 grader och har reducering av diametern.
Detta var ovanligt med alla dessa egenskaper kombinerat, så jag får använda en extra skarv bara.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#792 » 00:13:09, 13-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På stickan finns en lucka för att kunna skruva loss hydraulkopplingen till skopcylindern, eftersom den ju är integrerad i stickan på detta Hymas-vis...
Luckan låg i hytten med lite bråte när jag köpte maskin.

Hålet i stickan har någon sågat större med vinkelslip och gått för långt.
Det har blivit brottanvisningar och sprickor börjar krypa. Vet inte om det syns så bra, finns i varje hörn mer eller mindre.

Lite oklart varför man gjort detta. Sprinten går att få ut, och hela cylindern går ju att få ut rätt enkelt om man vill...
Någon har dock svetsat på rörkopplingen, kan varit därför, att man inte orkade plocka ur cylindern och laga ordentligt?

Tänkte svetsa iordning det här, lägga igen till original igen.
Problemet är bara att man kanske inte vill ha svets tvärgående på stickan?
Det kan ju skapa brottsnvisning om man bygger förstärkningar som inte är gradvis avsmalnande...

Samtligt är det ju skapligt med brottanvisning som det redan är nu, då det är några cm spricka här och där...
Så kan en lagning vara sämre än vinkelslipspår?

Tänkte skära ut en plåt och lägga igen. För att få full genombränning använda plåt som bakstycke. Så har de gjort original nämligen när stickan skarvades ihop med sina två halvor...

Tänkte göra detta så det blir avklarat, samt att jag borde kunna måla stickan sedan, den saknar väldigt mycket färg nämligen...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Mattias Petterson

#793 » 05:06:24, 13-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följ sprickan, borra hål och svetsa igen sprickan/ kapsåret
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

ollenorell (trådstartaren)

#794 » 15:59:21, 13-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär ser ju hålet ut idag ungefär, bara att det är sämre kapat...
Bild

Såhär tänkte jag man kunde lägga i en ny plåt, den grå för att återställa hålet till dess ursprungliga storlek igen så jag får på luckan igen!
Men kom på att jag får svets "på tvären", frågan är om det ger lättare upphov till brott i materialet?
Svets orsakar ju värmepåverkan och förändrigar i materialet oifrånkomligt...
Bild

Funderar på om man kan göra såhär istället, kapa ut lite till i V-form för lite snällare övergång mellan grundmaterial och laglapp?

Självklart menar jag att dessutom borra ur och slipa ur sprickan och göra snyggt som du tipsar om Mattias.
Bild

Kom förresten på varför man troligtvis sågat upp luckan.
Kan ju vara så att muttern till skärringskopplingen satt så hårt att det lossnade i hydraulcylinderns ände istället, och att man då sågade.
Detta borde ju inte hänt om de kunnat ha två fasta nycklar där nere, en som mothåll.
Det borde ju vara genomtänkt och byggt på ett vettigt sätt original.
Ibland är modifiering berättigat, men oftast är ju konstruktören smartare, det brukar finnas anledningar till saker...

Man kan ju nämligen lösa problemet genom att förlänga luckan också... :blinkis:

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Ivar Risslén

#795 » 16:47:00, 13-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag röstar för en förlängning av luckan.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB