Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74

946 inlägg • Sida 63 av 64
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

ollenorell (trådstartaren)

#931 » 12:48:48, 01-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringen för tätning är av, värme lite lätt bara.

Bild
Ringen har ingen märkning, det står Timken spegelvänt.
Det är från lagret, en avlagring.
Några små märken är det från att jag körde knivtricket som Ivar tipsade om, men det gick inte denna gång.
Bild
Ringen hade någon sorts lim som ramlade av. Det där gula eller vad det är.
Grejen är att att ringen känns väldigt mycket som gjutgods...
Eller gjutstål kanske snarare.
Alltså det material som bildelar brukar vara gjorda av, typ hjulspindlar mm.

Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



bmrobban

#932 » 13:05:55, 01-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte det är viktigt att ringen är tillverkad i gjutgods, dom har förmodligen gjort så för att det blev billigare att tillverka.
Tänkte om du funderar på att göra en egen.
Annars går det nog bra att svarva tätytan ren och köra lite våtslip så att du får en fin yta.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

ollenorell (trådstartaren)

#933 » 13:45:53, 01-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, det jag menade var att möjligheten till ev. uppbyggnad med svets ju går bort om det är gjutgods, smutsiga material med kol...

Håller med om att materialval ju är fritt om man tillverkar en ny genom svarvning...

Kommer få mikrometern i veckan om jag har tur.
Får sätta upp ringen i svarven, mäta in den och bedöma hur mycket som måste tas ner för att få ren yta igen.
Axeltätningen klarar säkert 1/10mm underdimension och tätar lika bra ungefär. Men det finns ju någonstans en nedre gräns...
Samma med en sådan slithylsa:
Speedi-sleeve hade ju ett nominellt minimimått 129,79mm.
En sådan ring kan nog fortfarande vara enklaste lösningen, trots 2400kr.
Den är i mer slitstarkt material än grundmaterialet, så om man gör jobbet väl behöver jag nog inte riva grejerna igen på några decennier med de drifttimmar det är tal om på en hobbymaskin...

Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#934 » 10:04:35, 02-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon har någon gång svetsat på baksidan av hjulflänsen där hjulbultarna fäster, troligtvis för att presspassningen slutat funka...
Materialet innehåller massor med kol, är inte svetsbart.
Det såg ut som kattskit, massor bindfel och skit...
Bild

Det kryper sprickor och har sig i alla hål tyvärr.
Alltså detta funkade ju som det var egentligen.
Men sprickor har ju en tendens att fortsätta krypa...
Blir ju en ganska dyr reparation om sprickorna vandrar igenom och det blir ett brott.
Så jag tänkte slipa ur dem med dremel/roterande fil tills de synliga är borta.

Finns ju speciellt framkallningsmedel för detta, men det har inte jag...

Kan folk låta bli att svetsa i hög-kolhaltiga material?

Bild
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#935 » 11:10:50, 03-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sverull kan på en vecka få fram en slithylsa för 130mm för 1600kr ink moms.
Skall titta mer i databladet på ringens materialtjocklek osv..
Kan jag svarva ringen till något under nominell dimension kanske jag kan inkludera tjockleken nästan i beräkningen så jag slutar på ett mått som inte är mycket över nominell 130mm som tätningen är avsedd för.
Några 1/100mm presspassning måste det ju säkert vara för att ringen skall sitta ordentligt, då det ju är tanken.
Locktite står det inte något om.

Så ring 99494 kräver 129.79mm diameter, och max 130, gissar den spricker över 130 typ...
Lägger man sig mellan 129.85 - 129.90 där någonstans är man ju ungefär i mitten av deras spann...
Och har man tur landar man bara något över 130.0mm eventuellt. :thumme:

Kollade nu och väggtjockleken är 0,25mm eller 0,01".

Så med axeldiameter (d1) på 129.79 vilket är deras minimum, så hamnar man ändå på ett slutmått på 130.29.
Men det är nog ganska lugnt.


Bild
ollenorell skrev:Blir att mäta lite, får skaffa mikrometer 125-150mm...
Trolig kanditat om det är 130mm nominell axeldiameter:
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#936 » 20:05:55, 03-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte fått mikrometern än, men ett skjutmått som nog är inom några hundradelar rätt.
Ringen är redan lite under nominellt värde, tror absolut inte jag skall svarva något i den då nedre gränsen var 129.79...
Måste ju finnas presspassning kvar, det är runt 8/100mm kvar nu...

Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#937 » 20:35:06, 06-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en speedi-sleeve, hade beställt två dock...
129.88 får jag det till med min nya mikrometer, hylsan är ju mellan 129,79-130.00, så jag ligger ganska i mitten av spannet.
Är nog bara att polera upp ytan med scotch brite-sudd och knacka dit.
Det är det locket man fick med, det knackar mot flänsen, alltså inte kanten av ringen, så man inte är på funktionell yta när man knackar.
Gäller att få på den riktigt rakt och ta det långsamt troligtvis.
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Eriksson87

#938 » 23:12:56, 07-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt fint arbete du utför, fortsätt kämpa så jag får fortsätta läsa :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Valmet 8300

ollenorell (trådstartaren)

#939 » 00:36:28, 08-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du tycker det!
Planen är att sätta ihop den här slutväxeln igen, fylla med olja och sedan köra traktorn lite!
Är ju inte meningen att meka såhär mycket egentligen...


Den här ringen som tätningen går mot, den som slitringen skall på...
Funderar på om man skulle borra 4, 6 eller 8 hål i den.
För om man mot förmodan skulle behöva ha isär det igen, då skulle man kunna dra av den lättare med draghammare tex, för ringen tar med sig lagret...

Men hålen måste i så fall pluggas, tex med små bult. Den här ringen hjälper ju till lite att hålla ute stenar osv, som grovtätning utanför packboxen...

Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#940 » 00:07:46, 09-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg en video om ett stort muddringsverk förresten.
Han har gjort det jag tänkt, dragit in olika manometrar i hytten... (Jag tänkte bara en för oljetryck)
Fästa med rörklammer var smart!
Tillräckligt snyggt för en Hymas!
Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

JengaPRO

#941 » 09:26:06, 09-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så har jag också tänkt göra. En för hydrostattrycket och en arbetshydrauliken. Mest för skojs skull.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Hymas 89

#942 » 11:10:57, 09-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om telefonluren är i drift.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

1 person gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

torbjorn_forsman

#943 » 12:09:00, 09-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara till någon marin-VHF eller annan komradio.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ollenorell (trådstartaren)

#944 » 17:06:49, 10-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är videon om muddringsverket. Håkan heter han tydligen, skön snubbe!
https://youtu.be/fbshzHivkyA?si=2hy6ELjSOXhcVkL1

Han ser ju ut att ha typ vanlig hydraulslang fram till manometern.
Jag har 5/8 och 3/4 på grävaggregatet på min Hymas, och mätslang jättetunn till mina mätuttag, ni vet hur mätslangar är...

Men det är ju lite konstigt att ha ett mätuttag permanent monterat, det är ju inte tänkt kanske.

Undrar om slangföretagen pressar kopplingar till mätslang?
En banjokoppling passar ju bra till oljetryckskontaktens gängade hål tex....
Eller att man går banjo till stelt rör en bit bakåt, och sedan går över i slang...

Annars finns ju 1/4 hydraulslang vanlig dubbelmantlad. Sådan som brukar sitta på hydrauliska redskapslås tex som inte flödar mycket olja... Den slangen lär ju vara relativt billig per meter... Billigare än mina 5/8-3/4...
Kanske finns 1/8 med, måste kolla...

Bil-trimmare kör ju mycket med AN-skruvkopplingar. Det räcker väl för 5 bar oljetryck egentligen. Men normal hydraulslang, pressad känns robust och bra.
Tappar man oljetryck för en skitsak blir man ju sur...

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#945 » 19:04:22, 14-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knackade ut lagerbanan med ett svarvämne i mässing.
Den var väldigt rund faktiskt.
Mätte 139.72mm oavsett vilket håll.
Lite udda mått, det är tum-dimension tror jag.

Bild

Här är måttet på lagrets hus i gjutningen.
139.66mm, kanske en tumfraktal...
Bild

Lagerbanan är NTN Japan, inte Timken England som resten av lagret var...
Känns som att jag inte är först här inne eller?
Bild
Bild

Bild
Bild

Ska googla lagerbeteckningar nu...

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Römosse och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB