Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Huddig 960 -96 div rep

57 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Håkan.E (trådstartaren)

#16 » 18:18:46, 02-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gummiringen som ligger mellan termostaten och "packningen" (på bild 3)tätar så det behövs ingen flänstätning.
Lyftöglan kläms fast mellan termostathuset och motorblock så jag tänkte att den skulle sitta där men hålet är för litet.
Jag hoppas att jag vände den rätt, för "packningen" gav inte mig någon vägledning hur jag skulle vända den men jag vände den så att den ändan med gummi kom in i motorblocket.
Verkar fungera få nu håller den ca 80 grader.

På Valmet motorn så slocknar oljetryckslampan nästan på en gång efter att man har startat.
På Cummins 6:an tar ca 4 sekunder innan innan den slocknar, ska det vara så?
Den tänds inte på tomgång men jag undrar om någon har höjt tomgången så att den inte ska tändas.
Tomgångsvarvet ligger på ca 950-980, är det någon som vet vilket varvtal det ska vara?
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96



BM kråkan

#17 » 19:37:07, 02-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte termostat på Kobelcon i sommras då följde det också med en sådan mall med, tror det finns någon modell som har ett för litet hål i toppen för att passa termostaten. Så då ska man lägga mallen på toppen slipa upp hållet efter den. Är dock inte helt säker på det.
BM kråkan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:24:49, 08-01-2011
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM H10 350
Volvo BM DR 860 TL
Volvo BM LM 840
Volvo BM T 810
Volvo BM T 430
Volvo T 31
Volvo F 408
Åkerman EW 200
International B 250
Kobelco sk 130 lc
Scania Lbs 111
Jcb 411b Ht

Håkan.E (trådstartaren)

#18 » 21:38:49, 12-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag fått tag i en terminal som saknades i min maskin. Jag undrar varför man tar bort den innan man säljer maskinen?
En anledning kan vara att det var fem felmeddelanden på givare och då var det kanske enklare att ta bort panelen och hoppas på att köparen inte fattar att det ska vara en terminal där.
Nu blir det lite detektiv arbete att först hitta givarna och konstatera om det är kabelbrott eller givarfel.

Bild
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.

1 person gillar det här inlägget.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

MN

#19 » 09:31:58, 13-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkan.E skrev:På Cummins 6:an tar ca 4 sekunder innan innan den slocknar, ska det vara så?


Vet inte vad det är för filtertyp men är det original oljefilter? Det har ju talats om piratfilter (spinnon) som saknat backventil = oljan rinner tillbaka till tråget.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Håkan.E (trådstartaren)

#20 » 19:40:45, 13-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt filter från Huddig så det bör var riktiga filter.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

Håkan.E (trådstartaren)

#21 » 21:40:00, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ha då har jag åtgärdat givar felen, en var trasig och resten var kabelbrott.
Överlastlarmet fungerade inte så jag blev tvungen att åtgärda det innan besiktningen.
Det var enkelt för jag såg att kablarna till givaren var av vid kungen så jag skarvade ihop dom.
Funkade så klart inte, kortslöt kablarna och då ska larmet tjuta men det gjorde det inte.
Efter lite elschema läsning och kabel letning så konstaterade jag att det var två döda kablar som någon hade dragit ner till kungen och vidare till givaren.
Till slut hittade jag dom rätta kablarna och då tjöt larmet när jag kortslöt kablarna men inte när jag hade dom kopplade på givaren så efter att jag bytt givare så fungerar larmet.
Och i dag fick jag den besiktad så nu kan jag börja gräva.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.

5 personer gillar det här inlägget.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

bonden_

#22 » 13:14:59, 27-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

lägg up nån bild på hela maskinen å!
bonden_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:36, 16-06-2009
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Doosan 55v
Huddig 1160d Linjeutr

Håkan.E (trådstartaren)

#23 » 18:11:00, 27-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Den är dekaltrimmad i fall att någon undrar.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.

1 person gillar det här inlägget.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

Håkan.E (trådstartaren)

#24 » 17:26:31, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På årsmodell -96 så kan det vara både IPS och PVC system och så klart så har jag IPS.
Då går det inte att ställa in grävaggregatets hastighet med Terminalen (som jag har skrivit om tidigare)
Så då bestämde jag mig för att bygga om till PVC, fick tag i en begagnad stol från en skogsmaskin med spakar, kablar och PVC enhet.
Har nu hållit på några veckor och jämfört dom olika el-schemorna och kopplat om så att det stämmer mot PVC.
Men sedan så har någon varit och gjort några omkopplingar som jag tycker ser konstigt ut.

Det jag inte förstår är vad reläet längst upp har för funktion, brytaren under och varför reläet för Grab-John är inblandad?
Fotpedalen är för att växla mellan terrängstyrning och rotor (man använder samma vippa på spaken).
I kontakten "F" är inte 38 och 39 anslutna till något.
När ska man använda den "återfjädrande knappen" och varför?
Bild
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

Håkan.E (trådstartaren)

#25 » 20:08:56, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit lite dåligt med uppdateringar här.
Reläet längst upp är ett växlande relä som är till hydraul uttagen på rotorn.

När Staffare kom och skulle köra in programmet så var det ett elfel på den begagnade PVC boxen så Staffare kunde inte få till. Då ringde jag Koppom maskin så skickade dom en annan box och när Staffare kom och skulle köra in programmet i den så var den till en skogsmaskin och då gick det inte den här gången heller.
Men jag hade sagt åt dom att ta med en Huddig box som var programmerad och klar och då fungerade allt.

Efter cirka 20 timmars grävning skulle jag starta maskinen igen då hände ingenting när jag drog i spakarna, gjorde jag ett snabbt ryck i en spak så blev det ett lite ryck i aggregatet.
Efter som att jag hade kopplat själv så var dom lite tveksamma om garanti på boxen, så jag skickade den till en reparatör så nu har den gått några timmar till.
Nu har displayen låst sig så jag får nog skicka i väg boxen igen (eller displayen).

Bild
Får se hur länge hydraulfiltret till driften håller? Tycker att den ser ut som en överjäst surströmmingsburk. Dom har haft problem med dom men den här sorten skulle hålla.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

sedvall

#26 » 00:16:26, 16-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för en årsuppdatering, har du fått nå pli på terminalen? Vet du vilka årsmodeller som har terminalen? Jag har en -91 med EHC4000 men inte terminal
Sedvall Jord och Skog
Användarvisningsbild
sedvall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:21, 02-10-2012
Ort: Hedesunda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T214 Direct
Huddig 1160
Volvo L70C

Håkan.E (trådstartaren)

#27 » 15:20:55, 16-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det har väl inte hänt så mycket, PVC boxen gick söder igen så jag skickade den till ett företag i Göteborg som har utrustning för att reparera men tyvärr inte kunskap. Han som kunde var på långsemester så det tog några månader innan han kom hem men som sagt dom gick bet. Nu har jag skickat till en som har kunskap men ingen testutrustning så jag får se när han är klar.

Jag har en HTC box som är till motorn och driften vet inte om det är för att jag har 1160:s drivlina
EHC är väl bara till hydrauliken?
I terminalen kan man läsa av temp. på motor, växellåda varv på växellådan m.m och man kan ställa in hastighet på grävaggregatet med siffervärden

Jag tror att terminalen hör till KG Knutssons boxar HTC och PVC

Terminalen bytte dom display på så nu fungerade den.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

Håkan.E (trådstartaren)

#28 » 15:57:44, 16-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag läst igenom min tråd och såg att jag också hade EHC 4000, på elschemat står det IPS.
Har man EHC 4000 så har man ingen användning av terminalen därför som jag bytte till PVC.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

Håkan.E (trådstartaren)

#29 » 15:23:57, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha här går det långsamt, jag har tröttnat på PVC boxen så nu blir det IQAN.
Tänkte köpa ett komplett system från en skrotad skogsmaskin men jag pratade med en som var lite tveksam för det är gamla grejer som kanske blir svår att få tag på om något går sönder.
Så då tipsade han om kranstyrning och då hittade jag det här som jag tyckte var intressant http://www.hydraulkompaniet.se/styrsyst ... opexpressH
Då kan jag behålla HTC styrningen till driften och då slipper jag en hel del kabeldragning till motorn och drivlinan.
Bli lite enklare inkoppling hoppas jag.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

CountyBruff

#30 » 19:06:01, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tacka vet jag min gamla 760, den enda elektroniken sitter i radion - och den använder jag inte.

5 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se