Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Bromsjustering BM 616/646

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Daniel&Henrik (trådstartaren)

#1 » 20:05:33, 25-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Vi är nya här och vill ogärna klampa in och ställa uttjatade frågor...men har försökt läsa på.
Det finns en tråd där spelet på bromspedalerna var på tal, men just den frågan kom inte till något svar. Således några frågor om detta.


Symptom:
- Det "känns som" bromsarna tar någon ynka centimeter innan man går i golvet.
- Vid krypkörning = försöka parkera i en vagnbod med < 1 dm tillgodo i alla (!) riktningar blir man snabbt varse att bromsarna nyper efter att ha bromsat. Det krävs lite extra gas för att få dem att släppa, vilket inte (med converterlåda) känns kul med bärande trästolpar i bums närhet.. Dessutom roterar naturligtvis maskinen när hö-vä-bromsarna inte tar/släpper samtidigt.


Frågor:
1) Med dessa symptom, vilka åtgärder anser ni krävs:
- luftning = slipper ta av hjulen
- s.k. justering = måste ev ta av hjulen?
- byta bromslameller = måste definitivt ta av hjulen

Dvs frågan handlar främst om hur långt och i vilken ordning vi skall angripa problemet? Följdfrågor:

2) Vad är normalt spel på bromspedalerna?
3) Är det överhuvudtaget möjligt att med vanlig-mans-verktyg justera bromsarna utan att ta av hjulen? (Efter att ha prövat med egna verktyg känns det hopplöst.. Specialverktyg?)
4) Om man väl tagit av hjul och nått fram till bromshuset; väntar några överraskningar då? Av typen fjädrar och kulor som spritter och rullar till mörka vrår? (Vi har verkstadshandbok och sprängskisser men de är inte tydliga i denna fråga.)


Mycket tacksamma för svar,

Henrik
Daniel&Henrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:02, 24-03-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X
BM 616B



63an

#2 » 20:10:19, 25-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen! Har du möjlighet att kopiera in några bilder över sprängskisser på bromsarna? Då kanske det går att bedömma din situation. :driver:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Daniel&Henrik (trådstartaren)

#3 » 21:20:51, 25-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag var lite överdrivet bildlig i min fråga 4. Jag undrar främst om det är något särskilt man skall tänka på innan man ger sig på att öppna bromshusen?

Men helst vill jag börja med fråga 1...

/Henrik
Daniel&Henrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:02, 24-03-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X
BM 616B

Mikael.Johansson

#4 » 21:54:22, 25-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är pedalerna stumma så hjäper det nog inte att "lufta".
Ni kan ju prova att justera enligt sidan 150 i verstadshandboken.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Stenmark

#5 » 23:18:33, 06-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl inte nödvändigt att ta av däcken för att öppna bromshuset. Visst är det lite trångt men det går. Öppna och kolla hur det ser ut innan ni börjar skruva för då mina erfarenheter säger att ingen ide att börja skruva om inte det är något kvar av beläggen. Och det är inte raketforskning att nita på nya belägg.

Ett lite test man kan göra är att dra upp handbromsen lite utan att det ligger på och se om bromspedalen tar lite bättre då utan att nypa.

mvh Johan
Stenmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:34, 07-08-2006
Ort: Sandviken

Daniel&Henrik (trådstartaren)

#6 » 20:54:34, 07-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handbromsen är död.. Men då kanske anledning att fixa den. Tack för tips.

Henrik
Daniel&Henrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:02, 24-03-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X
BM 616B

Köpförsttänksen

#7 » 21:04:59, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis gjort mig en investering i en BM 646 serie 4620 Med vetskap om att bromsarna svampar så har jag köpt den ändå. Skulle säga att färdbromsen inte tar något alls, ingen bromsverkan överhuvudtaget. Jag har läst rad upp o ner här om allt som har med bromsar och bromssystemet att göra. Jag har inte tillgång till traktorn än den är under transport.

Luftning av bromssystemet verkar vara det man får börja med, med hjälp av handbok så har jag lokaliserat vart en luftningsnippel är. Vart de övriga 3 är eller hur man luftar dom har jag inte en susning om mer än vilket verktyg som behövs. Gissar att i närheten av hjulen är ett bra ställe att leta.

Kommer bli ett äventyr detta.

Jag lär behöva kolla om justerskruvarna på bromshuset är helt nedskruvade för då antar jag att bromsarna är helt slut med de symptom jag har. Försökte kolla på youtube om någon gjort en guide men hittar ingen. Så kanske får bli jag som gör en
Köpförsttänksen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:37:28, 02-12-2023
Ort: Örebro, Hagfors, Tyngsjö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Bm646


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se