Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

MF 50 converter + fram og bak veksel bilder

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

tose (trådstartaren)

#1 » 20:18:46, 18-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har begynnt å overhale gearsystemet på min MF 50, og har merket at det ikke så mange bilder her av dette systemet så jeg legger ut noen serier etter vert som jeg kommer fremover.
Bild
Det er viktig å ha god plass.

Bild

Bild
converteren. Er det ingen synlige sprikker så er det ikke mye å gjøre med denne.

Bild
Om tappen på converteren har blid skadet slik som denne så kan man sveise på litt og så slipe ørene slik at de er helt rette i kantene.

Bild

Bild
Oljepumpe til converteren.

Bild
Dette er fram og bak vekselen.

Bild
Ta av den store låseringen som holder friksjonskivene, så løsner hele huset og du kan ta ut skivene å se om de er slitte.

Bild

Bild
Ringene ligger vekselvis med stålskiver(tenner ut) og lamellskiver(tenner inn).

Bild
Om skivene ser slik ut er de ødelagt og må byttes. Anbefaler å bytte alle skivene og de kan man ennå få kjøpt hos "okonomideler.no", de finnes ikke i katalågen man må ringe inn og bestille.

Bild
På akslingen er det noen stål ringer som minner om stempelringer og er superskjøre som man kan se her. Vær ekstremt forsiktig når du demonterer disse. Jeg knekte en og det var en igjen i hele norge!

Bild
Prøver å legge ut en dårlig kopi av sprengskisse.
Håper dette kan hjelpe noen :thummar:

Legger ut fler bilder ettervært :wave:

3 personer gillar det här inlägget.
tose
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:32, 26-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo



Mikael.Johansson

#2 » 21:05:01, 18-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite märkligt med sådana skador på convertern. Måste väl vara likadant på pumpen kan man tänka.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

tose (trådstartaren)

#3 » 21:17:27, 18-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, litt pussige skader dette men drevet i pumpa er ikke skadet. Man kan se at ørene på converteren har "ridd" noen ganger over pumpedrevet men den har ikke tatt nevneverdig skade.

Tose............
tose
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:32, 26-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo

Holger

#4 » 09:47:02, 19-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

TACK för dessa utförliga bilder och förklaringar! :buga:
Mycket föredömligt! :thumme:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

karlmb

#5 » 16:35:24, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skriver mitt första inlägg här på maskinisten och börjar med att fråga hur det gick med renoveringen?
Tack för de fina bilderna, det finns som du skriver inte mycket ute på nätet om denna transmission.
Jag har fått problmem med min MF50b som plötsligt slutat driva nästan helt, både framåt o bakåt.
Jag undrar givetvis om det är läge att riva allt direkt eller om det finns något hopp om att kunna ordna funktion på något enklare vis.
Har varit mkt slarvig innan och ej kollat olja i convertern, men nu gjordes det.
Det var olja i, till nivåpluggen, men det som kom ut var ej ATF olja utan mer som någon slags vattenblandad hydraulolja eller så.
Tyvärr blandad med stålspån...
Oljefiltret var fullt av samma spån.
Efter oljebyte till ATF märktes en mkt liten förbättring, på plan asfalt kanske traktorn skulle röra sig framåt eller bakåt.
Jag tvivlar på att lammelerna är slut för den har alltid fungerat perfekt i även branta backar hittills, det måste vara fråga om något hydraulfel.
Alla input emottages tacksamt!
Senast redigerad av karlmb 22:14:34, 21-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
karlmb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:20, 21-09-2011
Ort: Hindås
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50b -81

Jars

#6 » 17:28:48, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synd ! Det är bara att börja demonterin och delning av maskinen,,spånen
talar om detta !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

karlmb

#7 » 22:10:54, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:Synd ! Det är bara att börja demonterin och delning av maskinen,,spånen
talar om detta !


Låter inte bra alls....
Vad kan spånen komma ifrån, och varför?
karlmb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:20, 21-09-2011
Ort: Hindås
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50b -81

Evil_tweety

#8 » 20:56:47, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi håller på och ska fixa till en MF3305. Den driver varken framåt eller bakåt. Typ MF50B med samma låda som ovan. Men när vi skulle kolla oljan i växellådan så finns där ingen atf olja som det står att det ska vara,utan det är motorolja/växellådsolja. så våra misstankar är att någon packning har gått sönder någon stans men vart? Någon som vet hur det ser ut inne i lådan och hur det är separerat?
Dom här bilderna var till mycket hjälp då det inte finns mycket information om dessa på nätet eller någon annanstans jag kan hitta. :)
Evil_tweety
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:11:29, 03-02-2018
Ort: Hallstahammar Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 140

Evil_tweety

#9 » 21:00:17, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

karlmb skrev:Jag skriver mitt första inlägg här på maskinisten och börjar med att fråga hur det gick med renoveringen?
Tack för de fina bilderna, det finns som du skriver inte mycket ute på nätet om denna transmission.
Jag har fått problmem med min MF50b som plötsligt slutat driva nästan helt, både framåt o bakåt.
Jag undrar givetvis om det är läge att riva allt direkt eller om det finns något hopp om att kunna ordna funktion på något enklare vis.
Har varit mkt slarvig innan och ej kollat olja i convertern, men nu gjordes det.
Det var olja i, till nivåpluggen, men det som kom ut var ej ATF olja utan mer som någon slags vattenblandad hydraulolja eller så.
Tyvärr blandad med stålspån...
Oljefiltret var fullt av samma spån.
Efter oljebyte till ATF märktes en mkt liten förbättring, på plan asfalt kanske traktorn skulle röra sig framåt eller bakåt.
Jag tvivlar på att lammelerna är slut för den har alltid fungerat perfekt i även branta backar hittills, det måste vara fråga om något hydraulfel.
Alla input emottages tacksamt!


Vi har precis samma fel på en 3305/MF50B. Driver varken framåt eller bakåt. och den kördes till den platsen den står i dag. Något har gått sönder nånstans men vart´? Det är ju det som är frågan. Hehe
Evil_tweety
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:11:29, 03-02-2018
Ort: Hallstahammar Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 140

rospigg

#10 » 22:04:25, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 356, som är byggd på 65R med converter, finns det en plugg/propp på växellådans topp,
1-2 dm bakom sprängkåpan (om det är en trakror med stora hjulen bak)
den proppen tar man ur och sätter dit en manometer för att kontrollera manövertrycket till lamellerna.
Trycket kommer från den röda kugghjulspumpen, och på min lastmaskin var fram/back ventilen skruvad på det röda pumphuset,
från fram/back ventilen går ett tunt kopparrör upp till testuttaget-det röret var av på min maskin,
vilket medför att oljan tränger in i motorn då sprängkåpan inte är dränerad.
(ev. att det fenomenet gjort att de haft motorolja i transmissionen-då den gör mindre skada i motorn än ATF?)
Hoppas mitt svammel är till någon nytta för er.
Gott nytt år!
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Evil_tweety

#11 » 23:15:25, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Var och pratade med en gammal mekaniker på dom här maskinerna. Enligt honom så behövde det inte vara fel någonstans ang motorolja i växellådan där atf ska vara. utan ibland sa han att man borrade hål in till stora lådan för att få mer olja så att automatlådan inte gick varm när man körde hårt med maskinen. Det verkar som så att vi har samma problem som trådskaparen. Att convertern har fått sig en kyss. var tydligen känsligt att inte slå i backen när maskinen rullar framåt. Då går converten sönder. precis som ovan gjort. Men vi ska testa ett tryck prov och se vad som händer om vi får någon form av tryck. Men det blir nog till att klyva traktorn till sommaren.
Evil_tweety
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:11:29, 03-02-2018
Ort: Hallstahammar Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 140

BurstIntoFlames

#12 » 17:08:54, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skaffa en MF 3305 i höstas.

Har inga problem med kraften i drivningen.
Men dock har jag ett otrevligt ljud som uppstår när maskin är kall och vid drift (både fram och bak).
Inget ljud uppstår när maskin är varm.

Har ni någon aning om vad det kan va?

Den står parkerad tills olja å filter är bytt i hela maskin.
Samt så läckte svängmotorn ca 1l hydraulolja per timma.
Så den ska ersättas med en cylinder.

Länkar film på Youtube där ljudet hörs.

Mvh Oscar Jakobsson
Användarvisningsbild
BurstIntoFlames
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:45, 17-10-2018
Ort: Kedjeåsen Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se