Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hymas 470 åker på en renovering!

95 inlägg • Sida 6 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

ja-bond77

#76 » 16:41:02, 28-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där skruven på det där extra blocket på orbitrolen på bilden ser ut som ett påmonterat block med chockventiler, för de orbitroler som saknade interna chocker mellan A&B till T. Kanske även återfyllnad. Vet inte exakt vad som ingår i de där blocken... Det jag tänkte komma till är att jag tror nog man kan skruva bort den biten för närmare felsökning ifall man känner för det. Det känsliga innandömet i orbitrolen förblir då intakt. Har eftermonterat ett dylikt block själv en gång... Hoppas det räcker med åtdragning av skruven. Annars blir det gänglim till den så lär den nog hålla tätt.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Webbola99 (trådstartaren)

#77 » 21:34:39, 29-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo,
såg att det hade droppat mer nu än det gjort tidigare.Får prova med hydraultätning på flaska,annars får jag prova ditt tips.
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Webbola99 (trådstartaren)

#78 » 21:32:35, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läckan på Orbitrolen var lite "mystisk". Insexskruven gick inte att skruva upp då den satt låst till del av en Segersäkring. Den snurrade bara runt i den lilla cylinderdelen som även den låstes av låsringen, men den gick att dra åt. Tyvärr blev det inte tätt och eftersom gängen inte gick att komma åt gick det inte att få på ngn tätningsmassa. På undersidan, mitt emot insexskruven, sitter en spårskruv som bara går runt, runt när man vrider på den. Jag hade skruvat på den innan utan resultat. Nu skruvade jag tillbaka den och drog sedan till insexskruven på ovansidan och sedan blev det tätt. Vet ju inte riktigt vad som händer men det läcker inte längre i alla fall.

Bestämde mig för att använda Valmet växelspaken och modifierade golvplåten efter den. Får se om det funkar.

Bild
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Webbola99 (trådstartaren)

#79 » 21:15:10, 05-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orbitrolen läckte igen. Nu bort med segersäkringen, loss med insexskruven, som visade sig vara vänstergängad, och då fick man upp en liten axelliknande pryl med en O-ring på. Hittade en som passade hyfsat och nu verkar det tätt. Vet i alla fall hur man gör om det inte fungerar, då blir det en ny O-ring med bättre passform.
Höger slutväxel läckte olja, bort med hjulet, loss med bultförbandet så det gick att dra ut huset ca 1 cm. Torka rent och sedan lägg dit Hylomar. Vänta 10 minuter och dra ihop förbandet igen. Vi får se om det räcker.
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

joakim72

#80 » 10:23:55, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torka rent och sedan lägg dit Hylomar. Vänta 10 minuter och dra ihop förbandet igen. Vi får se om det räcker.


Är det en gammal tub du haft på hyllan eller kan man köpa det ännu? Har fattat att det är ett oslagbart packningslim.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

dimorep

#81 » 10:43:02, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är iofs Hylomar bara ett namn på en tillv. av tätningsmedel, som har flera olika produktier i sitt sortiment. Vissa av de säljs i Svergie tillsammans med Scantech produkter av Norden Olje.

http://www.nordenolje.com/se/productsea ... tegory=Lim, tätning och gänglåsning
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Webbola99 (trådstartaren)

#82 » 14:15:34, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gammal tub som jag "räddade" från jobbet då det blev förbjudet att använda pga företagets arbetsmiljö (?)-policy.
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Lars Pettsson

#83 » 13:38:07, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag måste byta urtrampningslager på min hymas 470 men det verkar som valmet 700 mk2s delar ej passar :klia:

Finns det någon som vet vad det är för delar?
Tacksam för svar.
Lars Pettsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:58, 08-10-2009
Ort: Mariestad
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 och IH 844

Webbola99 (trådstartaren)

#84 » 18:53:40, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet faktiskt inte men har för mig att jag för en tid sedan läste om att det fanns en industri-version av Valmet som Hymas också kan ha byggt på.
Försök med sökfunktionen här på Maskinisten och se om du hittar ngn information
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Webbola99 (trådstartaren)

#85 » 20:16:52, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

712 heter den ju, men det kan vara den som 474 är byggd på. När jag funderat lite så kom jag på att den tidigare ägaren hade bytt ramlager på motorn pga lågt oljetryck, tydligen ett vanligt fel, men att han först fått fel lagerdimensioner och de gick inte att byta om man försökt montera dem. Så det kan finnas olika varianter på både det ena o det andra kanske. Slå en signal till Ollson i Ellös och fråga kan vara en idé.
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Lars Pettsson

#86 » 11:54:06, 31-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ska kolla det

vet du om man måste plocka ur motorn för att byta urtrampningslager eller går det att få ur axeln ändå?
Lars Pettsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:58, 08-10-2009
Ort: Mariestad
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 och IH 844

Webbola99 (trådstartaren)

#87 » 17:40:08, 18-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har letat efter skopfästen och adpter till frontskopan men inte lyckats hitta något som passar. Därför blev det till att mäta och fick sedan kontakt med en firma som vattenskär. Först skar de ut ett prov i masonit och då det passade så skar de ut nya skopfästen i 30 mm stål.
Orginal är 50mm men jag räknar med att 30mm räcker långt.
Tanken är att köpa en adapter med ett modernare färsten och svetsa fast de nya fästena på så att jag kan köpa modernare grejor och kanske i framtiden använda skopor mm på en annan traktor.
Om ngn är intresserad så har de nog datafilen kvar och kan skära ut fler. Skicka ett mail i så fall.

Bild
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

191danne

#88 » 09:16:55, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har samma problem med att försöka hitta fästen som passar till min hymas 42, vilka mått hade du på din på min är det ca 385 mm på höjden och 900 mm på bredden.
/Daniel
191danne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:34:56, 12-08-2017
Ort: Grästorp
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo bm hymas 42

HYMAS-HYMAX

#89 » 23:30:27, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Webbola99 skrev:Hej,

eftersom det ska grävas en del så har jag köpt en Hymas 470 årsmodell -70. Det mesta fungerar på den även om det har sina skavanker naturligtvis. Ett problem är att armen sjunker sakta ner, även när traktorn är igång. Man får köra upp den då och då om man bara kör, eller använder frontlastaren.
Efter lite funderingar så hittade jag en ventil som inte verkar vara orginal, dessutom verkar den vara hemabyggd, men det verkar bara vara en backventil
Bild
Backventilen öppnar mellan "höj armen" eller +sidan på cylindern (anslutningen på toppen av ventilen) och tank, vilket innebär att bommen kommer att sjunka. Den andra röranslutningen är ansluten till "sänk armen"-sidan och den tredje anslutningen är via en lös slang ansluten till drän/returledningen. Dränanslutningen- och "sänk armen" mynnar ut i samma utrymme i ventilen, det är bara ett hus. I botten sitter en sfärisk propp, men den är bara en bottenpropp, blev lite lurad av den i början.

Jag försökte dela på backventilen, men det gick inte. Provblåsning med tryckluft visade att den verkar fungera.

Bild

Ventilen sitter monterad bredvid ventilpaketet och då med anslutningar till höj, sänk och drän/retur.

Bild

Första tanken var att plugga anslutningarna och se om det blir bättre, men frågan är varför den sitter där? Kanske för att ta hand om ngt annat, större, problem?

Tacksam för tips.

Stefan

Bild
Ganske riktig, stabilisatorventil, for å enklere kunne grave plane grøftebunner, fantes helt fra starten, her på en Hymas 1 fra 1956

Bild
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

Siggetass

#90 » 09:36:23, 27-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det är original, för jag har samma ventil på min 467 som är något år äldre. Det finns en reservdelslista/manual här på sajten. Där står vad den kallas (minns dock inte i skrivande stund). Den skulle ev. kunna fungera som chockventil (egen teori), så mina har fått vara kvar. Jag har också div sjunkande funktioner, och i något fall har det varit föroreningar i ventiler, i andra fall utslitna packboxar. Ett sätt att felsöka bomcylindern är att montera en vanlig kulventil mellan slang och cylinder. Höj, och stäng sedan ventilen.
Lycka till!
Siggetass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:04, 09-04-2010
Ort: Nässjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: I skogen och till plogen: Valmet 455. För skoj: BM 400 Buster. "Trädgårdstraktorn" MF 135. I sandlådan: BM GM616 -74. Söndagar: Grålle TEA.


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se