Eftersom ingen svarat på mitt lilla växelproblem ( se
[Traktorgrävare/Grävlastare] Växelproblem Hymas (Valmet))
så fortsätter jag väl här då. (Själv är bäste dräng....)
Visade sig till att börja med att det satt en "lurig"
skruv i locket dold uppe i bakkant. Efter att lossat den gick det att få ut locket en bit.
Blev en lite konflikt med växelföraren till backen som kom i beknip mellan
lock och huset, delen som ligger uppe på den röda växelföraren i mitten av bilden.
Förmodligen finns det ngt trick där man ska lägga växelspaken i rätt läge men till slut gick det att få ut locket med växelspakarna och växelförarna.
Den lilla "kompisen" till överst (höger) som glappade ska man inte skruva ut utan att ha plockat av locket. Den lilla grejen bredvid är en en givare, förmodligen en neutrallägesgivare som förhindrar start om en
växel är i. Används inte på min Hymas, i all fall inte längre.
"Kompisen" är en
axel, nr 15 på pappret
Och den axeln håller en slags
styrning som bla hindrar vxlspaken att hamna i fel läge, påverkar givaren och förmodligen ngt mer. Se nere i bild grejen med de två tapparna.Den är inte problemet, utan att 1:an hoppar ur ibland beror förmodligen på att tappen i slutet på växelspaken är sliten och lite rund i kanterna. Går väl att svetsa på den och slipa till den, men förts måste växelspaken ur. Ngn som vet hur man får loss den? brukar vara ngn form av
tryck o vrid grej som ska till.