Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hymas 470 åker på en renovering!

95 inlägg • Sida 7 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

magloman

#91 » 09:43:15, 27-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

191danne skrev:Jag har samma problem med att försöka hitta fästen som passar till min hymas 42, vilka mått hade du på din på min är det ca 385 mm på höjden och 900 mm på bredden.
/Daniel


Den här finns i downloads:

Bild

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Webbola99 (trådstartaren)

#92 » 10:44:26, 27-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

har bytt alla tätningar och även plockat bort ventilarrangemanget för flytläge (den gula behållaren) Har testat med att sätt på en ventil, köra upp bommen o stänga ventilen mot övrig hydraulik. Bommen sjunker ändå....Var på besök hos en annan Hymas, han hade exakt samma problem. Så det är ngn typ av genomgående fel, kanske godset i cylindern är för klent och har blivit skadat (större), fel toleraranser o tätningar map lasten osv? Jag har svetsat fästen för kedja där jag kan hänga upp bommen om jag inte ska använda den så slipper den släpa i backen rätt vad det är.
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Siggetass

#93 » 10:57:16, 27-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke:
Jag hade sjunkande lastare på min Hara/467. Bytte till dito ny tätning, och det gjorde ingen skillnad. Efter många turer visade det sig att man packat om med fel tätning. Den var för 100 mm och såg ut att vara rätt. Men: cylinderröret var 4 tum = 101,6 mm invändigt. Så tätningen gjorde inte jobbet. Indoma i Jönköping hade den unika special-tätningen som var tum utv och metrisk inv, och sen blev det perfekt.
Kan det vara ett sånt fenomen? Maskinen är ju från tiden för brytpunkten för tum/metriskt.
En annan tanke:
Om du misstänker svagt gods borde det gå att mäta röret utvändigt och hitta avvikelser?
Siggetass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:04, 09-04-2010
Ort: Nässjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: I skogen och till plogen: Valmet 455. För skoj: BM 400 Buster. "Trädgårdstraktorn" MF 135. I sandlådan: BM GM616 -74. Söndagar: Grålle TEA.

HYMAS-HYMAX

#94 » 14:00:50, 27-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Hälsing Norrbaggen !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

HYMAS-HYMAX

#95 » 14:07:03, 27-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte tetninger er jo første bud. Om den synker kan det jo være lekkasje i sentralen, i sjokkventiler, O-ringer osv. Om den synker når man har satt på kran må det jo enten være tetningene eller skadet sylinderrør................

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se