Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hymas 470 åker på en renovering!

95 inlägg • Sida 5 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

bengt jansson

#61 » 07:52:07, 29-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon !!!
Ska bli kul att se bilderna hur du byggt i hop det
Bengt
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800



Rönnskog

#62 » 21:51:33, 17-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen Bengt
För att inte ta över Webbola99 s tråd om hans renovering öppnar jag en ny post i forumet !
Användarvisningsbild
Rönnskog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:44, 18-11-2009
Ort: Halland
Maskintyp: Traktorgrävare

bengt jansson

#63 » 23:06:10, 17-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nice !! vad kommer du att döpa tråden till ?
Bengt
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Rönnskog

#64 » 23:34:12, 17-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 4 spak till 2 spak, finns redan på forumet nu, la ut lite bilder även på Album,
Användarvisningsbild
Rönnskog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:44, 18-11-2009
Ort: Halland
Maskintyp: Traktorgrävare

bengt jansson

#65 » 23:36:44, 17-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Siggetass

#66 » 12:56:31, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Webbola,
Gammal tråd detta, men har du fått ordning på sjunkande bom? Vad var isåfall felet?
Kör Hymas 467 med samma fenomen på bom och sticka. Ventilen som demonterats längst upp i tråden finns även på min maskin, och går att hitta i Hymas reservdelskatalog som finns att ladda ner under "Downloads". (TACK!) Den kallas "Stabiliseringsventil", jag har inte forskat i själva ventilfunktionen. Men det vore intressant att höra om det finns en "Quick fix" innan jag också river ner mina cylindrar för kontroll.
En sak slår mej när man tittar på sprängskissen: Kan man justera käglans position i botten av huset, pos 18? Är det en inställning på nåt vis, typ en överströmningsventil, som gör att det ligger och smygläcker/sjunker om det är feljusterat? Ja, jag bara kastar ut en fråga här. Vet någon?

Jag har för övrigt gjort 2-spaks-konvertering. Hyfsat smidigt! Har lagt upp lite under den tråden. :cool:
Siggetass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:04, 09-04-2010
Ort: Nässjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: I skogen och till plogen: Valmet 455. För skoj: BM 400 Buster. "Trädgårdstraktorn" MF 135. I sandlådan: BM GM616 -74. Söndagar: Grålle TEA.

Webbola99 (trådstartaren)

#67 » 21:02:49, 20-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

nej, jag lever fortfarande med sjunkande sticka. Jag gissar att cylindern är skadad så att oljan smiter förbi och att byta röret måste man nog låta en specialistfirma byta
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Webbola99 (trådstartaren)

#68 » 21:44:56, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom ingen svarat på mitt lilla växelproblem ( se [Traktorgrävare/Grävlastare] Växelproblem Hymas (Valmet))
så fortsätter jag väl här då. (Själv är bäste dräng....)
Visade sig till att börja med att det satt en "lurig" skruv i locket dold uppe i bakkant. Efter att lossat den gick det att få ut locket en bit.
Blev en lite konflikt med växelföraren till backen som kom i beknip mellan lock och huset, delen som ligger uppe på den röda växelföraren i mitten av bilden.

Bild

Förmodligen finns det ngt trick där man ska lägga växelspaken i rätt läge men till slut gick det att få ut locket med växelspakarna och växelförarna.

Den lilla "kompisen" till överst (höger) som glappade ska man inte skruva ut utan att ha plockat av locket. Den lilla grejen bredvid är en en givare, förmodligen en neutrallägesgivare som förhindrar start om en växel är i. Används inte på min Hymas, i all fall inte längre.


Bild

"Kompisen" är en axel, nr 15 på pappret


Bild

Och den axeln håller en slags styrning som bla hindrar vxlspaken att hamna i fel läge, påverkar givaren och förmodligen ngt mer. Se nere i bild grejen med de två tapparna.Den är inte problemet, utan att 1:an hoppar ur ibland beror förmodligen på att tappen i slutet på växelspaken är sliten och lite rund i kanterna. Går väl att svetsa på den och slipa till den, men förts måste växelspaken ur. Ngn som vet hur man får loss den? brukar vara ngn form av tryck o vrid grej som ska till.

Bild
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Webbola99 (trådstartaren)

#69 » 18:11:52, 13-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast när man studerar det närmare verkar det vara så att växelspakens övre del, som är svetsad, ska kapas bort, sedan pillas fjädern bort, skålen lyfts av och under skålen sitter ngn form av låsring. Kan det stämma?

I väntan på svar så köpte jag en slangvärmare på Blocket:

http://www.blocket.se/orebro/AN_MV1_mot ... ?ca=22&w=3

Fungerade alldels utmärkt och var helt i metall. De tidigare jag sett har varit i plast eller för dyra, typ 1500kr. För stor brandrisk med plast.
Den här kostade 600kr. Det som var surt var att de skickade mot efterkrav och inte faktura så det kostade 200kr!
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Webbola99 (trådstartaren)

#70 » 19:44:04, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tag i ett växelförarhus från en gammal Valmet där lagringen av axeln i huset ("pluggen") var ok. Även änden på vxlspaken var i betydligt bättre skick och det har avgörande betydelse för om växlarna blir kvar eller hoppar ur. Tyvärr saknade den en växelförare så det blev till att plocka ihop en komplett av den gamla och den begagnade.

Bild
Bild

Nästa gång ska växelförarhuset återmonteras på växelåda och då måste samtliga växelförare hamna på rätt plats. Tänkte använda längre skruvar i överkant och hänga upp den på vxllådan och sedan lägga gafflarna på plats samtidigt som man trycker in växelförarhuset på plats successivt.
Tips? eller är den här saiten död sedan jag var aktiv här senast tills jag tröttande pga av för många "Messersmitts" (inte i den här tråden dock). Nu hör man inte ens sådana kommentarer :vissla: Kanske beror det på att de som kör maskiner som är 40+ har lagt av....
Spakarna skiljer sig mellan Valmet orginal och Hymas. Undrar om man kan köra med Valmet original och få en rakare spak utan sidoförflyttningen på 1dm som finns på Hymasen? Kräver minst lite anpassning av golvplåten

1 person gillar det här inlägget.
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Inge Nilsson

#71 » 19:59:49, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Webbola99.
Jag följer din renovering här i tråden. Intressant. Jag har dock inte någon Hymas TG utan bara en Volvo 616B så några tips eller erfarenheter från Hymas har jag inte att dela med mig av. Intressant att du hittat lock från en helt annan maskin som kan passa :thumme:

Visst finns det många olika åsikter här på forumet. Jag försöker ha ett så neutralt förhållningsätt som möjligt.
Alla har ju rätt till en åsikt. Ibland verkar det "hetta" till i vissa trådar.

Kul att du lägger upp bilder. Det är ovärderligt!! :thummar:

Ska själv ge mig ikast med en "Overhauling" av vår 616B så snart vårt verkstad är färdig och då lär det nog bli en tråd av det jobbet.

Fortsätt att lägga upp info och bilder om din Hymas :thummar:

Mvh
Inge
:bira:
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

Webbola99 (trådstartaren)

#72 » 20:09:33, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Inge!
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

InläggDetta inlägg har raderats av Holger den 16:00:53, 29-07-2014.

Lasse Hällegerd

#74 » 22:21:44, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag håller med Inge! Har dessutom en Hymas 474.

Har inget projekt på gång med den just nu. Håller på och bygger om lagården till " ren verkstad" just nu.

Så det tar den mesta tiden.



Kämpa på !



//Lasse
Lasse Hällegerd
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:17, 04-06-2008
Ort: Stockholm/Mitt i Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas 474 - 74
Dodge PU -84
Kawasaki 650 4 ATW
Cat 301.5-05
MF 165-71
Mitsubishi Outlander laddhybrid -14
 
Födelsedag

Webbola99 (trådstartaren)

#75 » 13:44:39, 28-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

lite knivigt att få dit den nya delen med växelspakar och växelförare. Finns en för back, en till låg/hög spaken,en till låga växlar (den röda kloformade) och en för de högre växlarna som sitter i nedre delen. Började med att klura ut hur växellådan skulle ställas in, dvs där de olika växelförarna ska ansluta, ställde därefter in växelförarna med växelspakarna i så rätt position som möjligt. Sedan gäller det att lirka på växelföraren för de låga växlarna (den röda) och då se till att den inte är i konflikt med backen och anslutningen för växelföraren för höga växlar i nedkant.
sedan hängde jag upp den på två lite längre M10 bult i de övre hålen, tog en skruvmejsel och tryckte den nedre växelföraren för de högre växlarna i rätt position och då gled allt på plats! Bultade fast den med de gamla insexskruvarna. Gick inte så här enkelt med en gång kan jag avslöja...

Bild

Kontrollerade att alla växlar gick att få i och så på med locket till växellådan. Nu är frågan hur jag ska göra med växelspakarna. Olika utförande på Valmet och Hymas. För hög/låg monterar jag nog Hymas spaken men själva växelspaken Hymas har en påsvetsad förlängning på ca 1dm och spaken gängad i änden på förlängningen. Kanske skär upp golvet lite och behåller Valmet-spaken. Mindre risk för glapp och jag har rätt långa armar. Valmet spaken är 1 dm kortare.

Har även haft ett litet läckage ifrån Orbitrolpumpen i hytten och det är inget man vill dela på. Efter lite efterforkningar med torkpapper knutet på strategiska ställen så visde det sig att läckaget kom ovanifrån. Och där satt en insexskruv som gick att dra flera varv på! Hoppas att det löser det läckaget men vi får se när man börjar köra igen

Bild
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se