Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hymas 470 åker på en renovering!

95 inlägg • Sida 1 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Webbola99 (trådstartaren)

#1 » 20:28:21, 14-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

eftersom det ska grävas en del så har jag köpt en Hymas 470 årsmodell -70. Det mesta fungerar på den även om det har sina skavanker naturligtvis. Ett problem är att armen sjunker sakta ner, även när traktorn är igång. Man får köra upp den då och då om man bara kör, eller använder frontlastaren.
Efter lite funderingar så hittade jag en ventil som inte verkar vara orginal, dessutom verkar den vara hemabyggd, men det verkar bara vara en backventil
Bild
Backventilen öppnar mellan "höj armen" eller +sidan på cylindern (anslutningen på toppen av ventilen) och tank, vilket innebär att bommen kommer att sjunka. Den andra röranslutningen är ansluten till "sänk armen"-sidan och den tredje anslutningen är via en lös slang ansluten till drän/returledningen. Dränanslutningen- och "sänk armen" mynnar ut i samma utrymme i ventilen, det är bara ett hus. I botten sitter en sfärisk propp, men den är bara en bottenpropp, blev lite lurad av den i början.

Jag försökte dela på backventilen, men det gick inte. Provblåsning med tryckluft visade att den verkar fungera.

Bild

Ventilen sitter monterad bredvid ventilpaketet och då med anslutningar till höj, sänk och drän/retur.

Bild

Första tanken var att plugga anslutningarna och se om det blir bättre, men frågan är varför den sitter där? Kanske för att ta hand om ngt annat, större, problem?

Tacksam för tips.

Stefan
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor



Mikael.Johansson

#2 » 19:33:56, 15-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nog inte vara någon fara att plugga anslutningarna och ta bort ventilen. Ni behöver ju inte kasta den ifall den behövs.
I vart fall borde den inte öppna för någon sida cylindern till tank eftersom då försvinner ju trycket och funktionen åt det hållet. Men vad det är för ventil vet jag inte.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

jörgen.ottosson

#3 » 21:50:25, 15-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

..någon typ av extern chock-ventil ? Kombinerat med dårlig kolvpackning kanske kan ge för högt tryck. (såg i instruktins/resevdels-boken på felsökings delen att det satt både shock- och anyikavitationsventil på lyften....men hittade den ej i dellistan )
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Webbola99 (trådstartaren)

#4 » 08:48:36, 17-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ha suttit något mer i huset mellan backventilen i toppen och den sfäriska bottenpluggen, ett innanmäte som tagits bort. Exempelvis någon slid och fjäder?

Stefan
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Webbola99 (trådstartaren)

#5 » 20:46:52, 23-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrcylindern började läcka mer och mer och till slut var det tvunget att göra ngt åt läckaget.
Någon gång har det hänt en riktig dikeskörning där både styrcylinder och styrled blivit skadade, och sedan nödtoftigt reparerade. Den mindre lyckade reparationen var orsaken till läckaget då reparationen av styrcylindern gjorts en bra bit in på kolvstången så att reparationen gick emot cylindertätningen
Bild
Första tanken var att byta tätning och fixa till kolvstången, något som visade sig svårt att göra.
I köpet ingick en cylinder som "nog skulle passa". Det krävdes en hel del anpassning av både traktor och cylinder för att få den på plats.

Bild
Cylindern visade sig vara av amerikansk standard, dvs med UNF-gängor, något som komplicerade installationen ytterligare då det var trångt från början, utan övergångar på hydraulslangarnas anslutningar.
Efter lite anpassningar med vinkelslipen så kom cylindern på plats

Bild

Provkörningen slutade inte speciellt bra... :sad:

Bild

Förmodligen så var den nya cylindern starkare och jobbade i något nya vinklar men detta var väl i alla fall väl dramatiskt!
Att hitta orsaken visade sig inte vara speciellt komplicerat. Bilden visar tvärsnittet på styrarmen, där den gick av

Bild
Inte speciellt mycket svets som höll ihop den där. Maskinen har hos den tidigare ägaren gått en del på vägen och det kunde ha slutat illa.
Eftersom det visade sig omöjligt att få tag i resevdelar så blev det svetsreparation igen, men denna gång gjordes en fogberedning och styrarmen TIG:ades ihop. Eftersom det var svårt att komma åt underifrån så lades en förstärkning i vertikal led. Skall nog hålla för att köra runt på åkern och gräva.

Bild

Lärdommen av detta är att kritiskt granska de nödreparationer som blivit permanenta på gamla traktorer...

Stefan
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

ja-bond77

#6 » 06:10:48, 24-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!

Du har alltså bara ett öra kvar i andra ändan av cylindern?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Webbola99 (trådstartaren)

#7 » 07:35:53, 24-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det stämmer. Jag funderade en del på om det skulle hålla men det det övre örat fick helt enkelt inte plats och det som avgjorde saken var att orginal styrcylinder har ungefär motsvarande utseende med ett (1) lågt placerat öra.

Stefan
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

SVENB

#8 » 18:36:25, 02-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Jag har också samma problem med sjunkande sticka på min 470 -70 års modell.Intressant att höra om du löst det.MVH Sven
SVENB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:31:29, 02-10-2008
Ort: Södra Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HYMAS 470
Valmet 405
Ford 3600
BM 400
BM430

Webbola99 (trådstartaren)

#9 » 20:37:36, 02-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, inte än. Jag tror dock att det är någon slags antikavitations/återfyllnadsventil alternativt en lasthållningsventil som förmodligen blivit plundrad på några delar. Kanske provar jag att plugga anslutningarna och se om bommen sjunker fortfarande. Hittade ett hydraulschema på Hymas 474 där det sitter en stryp/backventil
fast bara på minussidan.

Stefan
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Gunnar W

#10 » 21:51:23, 02-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Det är en enkel variant av flytlägesventil från Hymas, när du skruvar ut käglan ansluter du plus sidan till Tank och backventilen ser till att fylla på olja på minus sidan, när man tex gör ett indrag med stickan lyfts bommen.
kör du sen ut stickan stannar bommen kvar nästan i det övre läget då back ventilen stänger.
Gunnar W
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:42, 09-12-2006
Ort: Umeå

Webbola99 (trådstartaren)

#11 » 20:34:06, 03-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt svar!

Jag gick ut i regnet i kväll och plockade bort ventilen och funktionen verkar vara precis som du beskriver den. Nu när jag vet vad den skall göra så är jag säker på att den inte orsakar att bommen sjunker, det finns inga tecken på att käglan skulle läcka igenom när den är fullt inskruvad.
Orsaken till den sjunkande bommen får jag nog fortsätta leta efter, nästa steg blir att försöka låna en ventil och sätta på + sidan och se om det finns ett inre läckage i cylindern

Stefan
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Webbola99 (trådstartaren)

#12 » 20:46:13, 05-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

jag har bytt oljefilter och olja i växllådan på min Hymas 470. Den är byggd på en Valmet 700, antagligen Mk1. Filtret hade en dekal där det stod att det var bytt 2002 och oljan var uppblandad med vatten så det var hög tid.
Hymas har gjort en del ändringar på traktorn, bla är oljestickan flyttad från höger sida till under golvet. och nu undrar jag om någon vet hur är det med slutväxlarna? På Valmet har de en separat oljesticka , avtappningspluggar och separata oljevolymer men jag hittar inte mer än avtappningspluggarna.

Var kollar man nivån och fyller på olja i slutväxlarna, någon som vet?

Stefan
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Lasse Hällegerd

#13 » 21:52:52, 07-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
PÅ 474 från -74 så finns de 2 st avtappnings pluggar på var sida (under!) om växellådan. Under golvplåten så har jag 2 st röda plast bultar, ca M 24, återigen på vardera sida. Dessa har en oljesticka och där är också påfyllningen.
Lycka till!
Lasse Hällegerd
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:17, 04-06-2008
Ort: Stockholm/Mitt i Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas 474 - 74
Dodge PU -84
Kawasaki 650 4 ATW
Cat 301.5-05
MF 165-71
Mitsubishi Outlander laddhybrid -14
 
Födelsedag

Webbola99 (trådstartaren)

#14 » 22:56:28, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bommen sjunker vilket är besvärande när man kör framåt eller byter skopa. Prov med en tillfälligt in monterad ventil visade att det beror på inre läckage i cylindern.
Frågan är hur man gör när man byter tätningen? Det ser trångt ut att få bort cylindern utan att plocka bort hela grävaggregatet, vilket i sig blir en omfattande operation. Traktorn går in i verkstaden men det finns ingen travers eller någon mer avancerad lyft, så att hantera armen när hydrauliken är delad blir bökigt.

Någon som har tips om hur man gör?

Stefan
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Mikael.Johansson

#15 » 11:05:04, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte riktigt hur trångt det är, men om man agerar utomhus, vrider aggregatet 90 grader och lägger ner det så lågt det går, lossar yttre bulten och drar ihop cylindern innan man lossar slangarna, så borde det väl gå att kunna lyfta bort cylindern med en lastare eller något.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: marve och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se