Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

John Deere JD 400A översyn....

295 inlägg • Sida 1 av 20
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

nisse (trådstartaren)

#1 » 00:36:13, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle har behövt all information som finns om den maskinen och helst till i morgon biti :mrgreen:

Bild Tillägg efter 18 minut(er):

Verkstadshandbok hittades på ett helt okänd forum :mrgreen:
Senast redigerad av nisse 16:27:27, 14-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)



JD400

#2 » 10:36:24, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aaaaahhh!! Ääääntligen någon mer som har denna maskin!! :thummar:

Jag har en JD400 men det där tillägget A gör mig lite fundersam. Är det en maskin från 80-talet? Min är troligen från sent 60-tal, tidigt 70-tal eller liknande.

Jag har inte jättemycket erfarenhet av grävare men tycker att min maskin är smidig och hyfsat stark för att vara så pass liten. För stunden lider jag mest av glapp i styrningen samt diverse glapp i grävarmen. Har planer på att åtgärda detta men har ännu inte hunnit. Det här är förstås sådant man får räkna med på en så pass gammal maskin.

Jämfört med andra maskiner jag sett i samma åldersklass tycker jag att den här maskinen verkar ha rätt bra komfort. Värme i hytten, svängbar och höjbar stol, bra sikt, tvåspaks grävsystem, smidig snabbväxellåda osv.

Nackdelar då... Tja, främst är det väl som sagt slitna leder som man irriterar sig på, men det är ju inget specifikt för denna maskin. Och så finns det ju modernt lull-lull som man gärna skulle vilja ha, men på det hela taget en positiv upplevelse tycker jag...

Är det något specifikt du vill veta så säg till!

(P.S. Om det är verkstadshandboken på detta forum som åsyftas så är det jag som bidragit med den! :) )
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400

#3 » 18:29:03, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tillägga att hittills har jag inte haft några större problem att hitta reservdelar heller. Förbrukningsdetaljer på själva traktorn är inga problem att få tag i från en JD handlare för en hel del är samma som jordbrukare.

När det gäller lastare och grävaren är det en annan femma men jag tror att det kan gå att få fram delar där med. Sprängskisser finns med reservdelsnummer på nätet så då kan man kanske gå via sin JD handlare. I annat fall verkar det finnas gott om delar på andra sidan pölen.

Jag har nummer på filter för hydraul/växellåda, bränslefilter etc. Säg till om du vill ha dem. Dessa filter är standard och vilken JD handlare som helst kan få tag på dem. Har även beställt rep.sats för hydraulpump och det var inget problem efter lite efterforskningar för att få tag i artikelnummer.

Vore kul om du kunde fixa några bilder på objektet ifråga!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

nisse (trådstartaren)

#4 » 20:36:04, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, tack för all info. Jag hade planerat att titta på maskinen idag, men kunde inte sticka från jobbet bara sådar :snow: Nu är killen borta fram till helgen så man får väl bara hoppas att den är kvar då. Samtidig så har man lite mera tid att fundera.

Jag antar att den ser ut såhär: http://www.europe-machinery.de/gebrauch ... d400a.html men har inga kort.

På plussidan:

enligt ägaren är däcken det som är bäst på maskinen
motorn är inte fast
Den står inomhus
Den är tung så skrotvärdet kompensera felköp :mrgreen:

På minussidan:

Motorn är utan topp just nu pga att den är på renovering
Så att provköra den går inte och slanta up 20 lök för en maskin som man vet inte alls hur den beter sig när puffran är igång känns lite sådär

Jag ska fota allt jag kan när jag titta på den.

Det som gör att jag är lite extra fundersam är just användningsområde. Visst känns det kul att har en maskin att leka med, men samtidig så har man bara 6000kvm tomt och hälften är gammal sjöbotten. Jag måste gräva/planera lite för en terass, gräva ut i en låda för att byta utt jorden mot grus och så finns väl lite småjobb som går bra med grävare. Egentligen känns det som att man bör hellre investera i en minigrävare. Men dem är lite dyra bara som leksak.
Hyra en maskin några helger är nog absolut billigast men det känns inte lika rolig. :driver:

Ska titta på den och så får magen avgöra :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av nisse 20:39:38, 10-11-2009, redigerad totalt 2 gånger.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

JD400

#5 » 22:25:19, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart du ska slå till! Det är alltid roligare med en egen maskin! :mrgreen:

Men visst, ska man se nyktert på det hela så finns det smidigare maskiner för småjobb.

Den där grävaren på bilden, den är precis som min, fast i mycket taskigare skick! Jag har också manuell sidoförkjutning av aggregatet men den där verkar ha hydraulik för det. Intressant att se att det är en 76:a, har inte vetat det innan.

Men man ska ha klart för sig att på en sån här gammal maskin så blir det ju alltid en del skruvande. Har på min t.ex. tätat läcka i svängcylindern, bytt hydraulslangar, bytt packbox i insprutningspumpen, renoverat hydraulpumpen, bytt säte m.m... Samtidigt är det ju kul med skruvande till en viss gräns...
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

nisse (trådstartaren)

#6 » 17:28:59, 12-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder. Det blev ingen affär. Jag känner att det är ett lämplig översynsprojekt för MN eller JA Bond och lite för stort för mig. Lite bilder på Skönheten

Soptipp inklusive :mrgreen:
Bild

Motorn uppifrån. Topplocket är renoverad och i bra skick verkar det som
Bild

Den har nog stått ute några dagar tror jag. Eller så var Högtryckstvätten igång. Vet ej värför trogen lyftades bort
Bild

Bild Tillägg efter 10 minut(er):

Undrar om man det är bara o köra med en sådan kugghjul? Jag tror att det är bara ytrost än så länge.
Bild

Grävaggregatet som är glapp men annars rätt OK tror jag. Hittade inga sprickor.

Bild

Stödben med lite renoveringsbehov. Det var dock den bättre sidan :mrgreen:

Bild

Spricka i motorblock vid nedre infästningsbult och den övre är bortbruten. Hur fixa man sånt här?!?

Bild

oljepump

Bild

Bild Tillägg efter 13 minut(er):

Hytten var nog det som var mest jobb. Rost i precis varenda plåtbit
Bild

Vad gör en ångpanneförening?
Bild

Jag antar att timmräknaren har lagt av för många år sedan.


Bild

Tysk manual på handtaget underlättar för chauffören :driver:


Bild

Skopa med fina tänder. Det följer inte med fler skopor.


Spricka i frontlastarn. "snabbfästet" i bakrunden ser också lite trött ut

Bild

Framrutan är hel :mrgreen: (men alla andra tråsiga)


Bild


Bra tänder på skopan, men tyvärr så följer inte med fler skopor.

Bild
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

JD400

#7 » 22:28:34, 12-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den hade ju ett mindre fördelaktigt skick. :mrgreen:

Men en intressant donator! Får man fråga var det där liket finns någonstans?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

nisse (trådstartaren)

#8 » 22:58:35, 12-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bort länken så att ingen kommer på att bjuder mer nu :mrgreen:

Jag har lagt ett skambud så att den hamnar inte på skroten i alla fall. Trevlig ägare. Det har ringt en massa folk sa han så det kan vara så att du måsta skynda dig lite gran. I morgon är stora besktningsdag för allmänheten tror jag :mrgreen:
Senast redigerad av nisse 16:26:10, 14-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

JD400

#9 » 21:37:34, 13-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det var lite långt för min del. Men hoppas du får den och kan rädda den! :thummar: Å tack för bilderna! :buga:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

bangt

#10 » 21:47:46, 13-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

skopan verkade hel iallafall :mrgreen:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

nisse (trådstartaren)

#11 » 15:20:54, 14-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

HJÄLP! Nu ringde han och sa maskinen är din. Finns det verkligen inte någon som vill bjuder mer än 10000 SEK hemkört ?!?

O vilket elände. nu vet man inte vad man ska göra. dra på sig massa arbete, fixa till den sådär och sälja vidare?!? Sälja gobitarna till Dalarna och skrota resten? Frugan kommer hem snart och jag behöver massa goda tips.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

drivax

#12 » 15:42:23, 14-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till köpet. Fixa ihop motorn prova den och se om det är något för dig annars kan du säkert sälja den med vinst. Funktionen är viktigast inte utseendet
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

nisse (trådstartaren)

#13 » 15:52:37, 14-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då har man hittad en bra kompis som har eget hus med större tomt direkt bredvid firman och fick lov att ställa skönheten dit. Imorrn levereras John till John (kompisen) :driver: . Och jag är på tjänsteresa i två veckor :snow: . Men hela årets semester har man kvar :mrgreen:

:hurra:
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Blom 1

#14 » 16:08:26, 14-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:HJÄLP! Nu ringde han och sa maskinen är din. Finns det verkligen inte någon som vill bjuder mer än 10000 SEK hemkört ?!?

O vilket elände. nu vet man inte vad man ska göra. dra på sig massa arbete, fixa till den sådär och sälja vidare?!? Sälja gobitarna till Dalarna och skrota resten? Frugan kommer hem snart och jag behöver massa goda tips.

Nisse


Schysst julklapp till frugan :mrgreen: :thummar:
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

nisse (trådstartaren)

#15 » 16:42:27, 14-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schysst julklapp till frugan :mrgreen: :thummar:


Det har man ju inte ens tänkt på. Så kunde man har gjort redan när man köpte reservdelstraktorn. :lmao:


Ja nu är i alla fall titeln ändrad :mrgreen: och det blir dags att samla lite tips. Tyvärr så har jag ingen garage som rymmer pjäsen i sin helhet. Så det blir nog en rullande översyn.

Nummer 1 är naturligtvis motorn. Men hittar jag ingenstans jag kan ställa undan maskin så blir det nog ett sommarprojekt.

Motorfrågor:

1. Ska man riva hela allt eller hellre sätter ihop det som är borttagen?
2. Gjutjärnsbiten som är borta. Hur laga man sånt bäst. Tillgång till en hel maskinpark har jag, men ingen kunskap :mrgreen: Svetsa på något? Fräsa plant först och svetsa på något sedan?
3. Kugghjul till balansaxeln: Putsa upp den lite, smörja lite gran och köra på?


@JD400 är du snäll och kolla vad det är för Motornummer i din maskin. Då har man lite att söka när man sitter på hotel.

Grävaggregatet och frontlastare:

Det är nog ett lämplig vinterprojekt ihop med frontlastarn. Svängen ser ju lite invecklad ut. Är det samma som en Powertilt inuti? Kanske bäst att riva bort frontlastaren först så att man kommer bättre åt motorn?

Några fler tips?

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se