Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hydrema 906 och 926

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

andreas.ajv (trådstartaren)

#1 » 22:31:52, 18-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har alltid varit helt frälst i huddig 860-1060 och självklart Sveriges stolthet EL70.

Men....

Så i något svagt ögonblick så fick jag ögonen på Hydrema och möjligheten att förskjuta grävarmen... och så självklart pris kontra årsmodell/timmar.

För samma pengar som man får ge för en el70 med ca 20k timmar kan man få en hydrema från rätt sida om 2000-talet och timmar runt 5-10,000 istället för 20.. speciellt om man tittar på maskiner i danmark, en jäääkla skillnad i pris mot här i Sverige.
Jag är ute i ganska god tid då det säkert är 1-2 år kvar innan jag verkligen skall göra slag i saken och fälla upp plånboken på vid gavel och investera i en egen maskin men man måste vara ute i god tid och läsa på och fundera på investeringen. Vem vet någon gång kanske trisslotten kan ge mer vinst än 30kr.. :hurra:

Mina planer för maskinen är mindre entrepenadjobb, dikning, grund, VA osv, drömmen vore ju att köra en del för kommunen och åka runt och finjobba lite. Största delen av användandet kommer troligtvis bli dikning och snöröjning och det är just den biten som har gjort mig så förtjust i hydremans möjlighet att förskjuta armen, måste vara jäkla trevligt vid dikning/dränering och framförallt när man plogar snö att kunna fälla in armen och inte bli så otymplig.

Sen är ju frågan om storleken, hur stor skillnad är det mellan 926 och 906? Skiljer ju 2ton, vist orkar den större maskinen mer men hur känns det? är det som att jämföra en huddig 860 med en 1260?. På marknaden så verkar det vara helt klart flera 906 till salu än vad det är den större 926an. Varför? Säljer folk sina 906 för att dom är för små och vill gå upp till större? Eller helt enkelt inte bra?

Då det kommer bli en hel del transportåkande och inte så mycket terrängkörning så är det converter-låda jag vill ha. Hydrostat i all ära men till mina tilltänkta jobb så skulle diesel-kontot bli onödigt dyrt.

Många tankar, men många pengar som skall investeras..
Finns det någon här som har erfarenhet av båda?
Visst är det kanske inte helt rätt att jämföra en el70 med en hydrema vad gäller råstyrka, hållbarhet osv men jag tycker nog ändå jag hellre lägger pengarna på en mycket nyare maskin än en äldre.

Tänkbara maskiner för mig är huddig 860, någon av hydremorna eller el70. Lännen är inte intressant, kan inte vara en slump att det kryllar av dom på blocket.. :klia:

Risa och rosa, jag vill jättegärna höra era erfarenheter :)
Bilder och ännu hellre lite filmklipp är ju för jäkla roligt, men jag har redan sett varenda en på youtube :vissla:
andreas.ajv
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:47, 03-05-2013



Rexco

#2 » 23:47:10, 18-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag blev själv positivt överaskad när ja provade Hydrema. Den hade en del fördelar, men också endel nackdelar gentemot Huddig etc. Jag kommer radda upp några punkter nedan. (Obs mina egna åsikter och erfarenheter)

Fördelar

Priset
Mindre komplex el, om man jämför ned tex Huddig
Sidoförskjutning finns som tillval
Trevligare hytt

Nackdelar

Den öppningsbara rutan går upp över taket och blir således en måltavla för grenar och annat om man e lite oförsiktig.
Har man sidoförskjutning så får man tänka till lite så man inte "går på grund" vid körning utanför vägen.
Ju mer leder de blir ju mer bussningar och slangar får man byta.

Ja tycker som såhär. Hydremas mindre traktorgrävare är överlägsna Huddigs minsta. Likväl som Hydremas större kommer till korta jämfört med Huddigs. Huddig sneglade ganska mycket på Hydrema när dom byggde 760in. Och Hydrema var bättre då och är enligt mig de nu med. Medans Huddig är ledande i segmentet större traktorgrävare. Får se nu om Lännen kan peta ner kungen när dom äntligen fått till en pendlande midja :off_topic:

Nåja ang kommunjobb så är traktorgrävare ute mer eller mindre. Hjulare har tagit över 90% av deras uppgifter och Lastmaskiner och jordbrukare har snott dom sista 10. Men det är inte sagt att det fungerar så över hela sverige, men ja har inte sett någon traktorgrävare göra något jobb åt kommunerna härikring på snart 10år. Tror det är vanligare i Norra delen av landet faktiskt.

Så det är nog inte så att dom säljer sina 906 till fördel för en 926a, utan att dom köper sig en hjulare istället.

Men ja e lite motvalls och tycker fortfarande att en traktorgrävare är en vettig maskin i ett enmaskinsbolag om man har endel jobb där lastaren kan vara till nytta mer änn att bära skopor i. Fast en hjulare kan fungera minst lika bra eller bättre. Med breda twinsulor går hjularen rättså långt ut i skiten innan de tar stopp. Och möjligheten att lasta sin egen vagn och smidigt tippa på hög eller lasta en lastbil kan vara minst lika mycket värt eller mer. Det är lite vad man har för jobb att tillgå. :laes_detta:
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

nomist

#3 » 08:30:38, 19-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var själv helt övertygad om Huddig, särskilt den mindre 860 och var ganska nära att investera i sådan.
Av tillfällighet träffade jag en Hydremaförare och fick testa lite i hans maskin, efter lite mer djupdykning hos Hydrema
blev jag sedan helt såld och köte en Hydrema906C.
Sidoförskjutningen var (och är) en av största fördelarna, varje gång jag är ute och kör så slår det mig hur bra den är.
Jag sparar flera förflyttningar då man med förskjutningen kan få rätt grävvinkel samt man får ofta mycket bättre sikt och arbetsställning.
Visst du har grävelegant på en centrummonterad bom, men det går inte jämföra alls med sidoförskjutningen.
Jag kör snöröjningen och även där är den väldigt bra då jag får en smidig maskinen.

Men visst i ärlighetens namn så finns det för- och nackdelar med alla maskiner och ofta är det baserat på tycke och smak.
Jag kan tänka mig flera fördelar med Huddig mot Hydrema, men när jag summerar ihop det hela föll vågskålen till Hydremas fördel.
(däremot är jag HELT allergiskt mot Lännen som jag inte vill ta i med tång.... helt baserat på mitt personliga tycke och smak, nu får jag nog massa skit från Lännenfreaks, sorry :sad: )

Klart du ska ha Hydrema!! :thumme: :thummar: :thumme:
Användarvisningsbild
nomist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:55:24, 04-02-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Nuvarande: .....på gång med nytt
Tidigare: Hydrema 906C, Belos Transpro

andreas.ajv (trådstartaren)

#4 » 10:31:26, 19-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt, precis sådana svar jag ville ha :)

Har sneglat ganska mycket på 860 och för en ganska lång tid har jag varit helt bestämd på att det ska bli en 860. Har varit och tittat på ett par enstaka också.
Tror huddigen skulle passa mig perfekt men självklart finns det lite saker man inte tycker är helt perfekta. Alla maskiner har ju sina för och nackdelar men det gäller ju att välja den maskinen som har dom nackdelarna man själv kan leva med.
Det är just sidoförflyttningen som jag blivit så förtjust i med hydremorna, kunna förskjuta så man slipper sitta och stirra in i bommen känns som en gudagåva.
Rototillt blir ju en självklarhet på maskinen, importer från danmark är ju oftast utan så det skulle ju vara det första som kom dit. Blir styrningen på rullarna? Är ganska förtjust i svab L8 och tycker hydremornas spakar ser ju väldigt lika ut, blir styrninge på samma sätt dvs på rullarna?

Vidare är ju frågan om jag ska rikta in mig på storebror eller lillebror.. lyftkapaciteten i lastaren i topp är 4750kg exkl redskap i 926 och 4000kg på 906. Imponerande!
Tror nog jag skulle klara mig riktigt bra med lillpjäsen men alltid varit förtjust i stora leksaker.. :thummar:
Hur är det med motorrenovering, mellan tummen och pekfinger, när är det dags för motorenovering? 6000? 8000? 12000h? transmissionen? Tittat på lite maskiner som gått runt 5000h men även maskiner som gått 10,000h..

Jag har försökt att hitta information om vad som skiljer mellan dom maskinerna som heter 906B C och så finns ju C series 2. Finns ju även D men då börjar vi komma upp lite väl mycket i pris. Försökt kika på hydremas sida men hittar ingen info om vad som skiljer mellan B och C. Någon som vet?

Ang TG mot kommunen så finns det möjligheter här där jag bor, jag har 3 olika kommuner inom 3mil åt alla håll varav den ena idag har en 6300 och en el70 dom kör med. Har skickat en förfrågan till alla 3 om vad dom har för krav på entrepenadmaskiner, vad dom ställer för krav på ålder på maskin eller miljömotor / miljöolja. Vore ju förjäkla dumt att köpa en maskin och tro att man ska få köra mot kommunen och så visar det sig att maskinen man köpt inte är okej att använda. Kommun med egna maskiner dom ställde inga krav iallafall, men å andra sidan så lär dom inte behöva ta in någon utomstående när dom väl sitter med 2 egna maskiner. Väntar på svar från dom andra två kommunerna. Jag har ju planer på en hel del snökörning så gäller att skaffa sig så mycket kunskap som möjligt. Några större bolag likt ncc, skanska osv lär det ju inte bli då det överlag inte är så populärt med tg på stora byggen.

Långa inlägg men mycket frågor och tankar och detta är ju ett fenomenalt forum som har sin alldeles egna expertis :buga:

Ha en bra dag grabbar o damer!
andreas.ajv
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:47, 03-05-2013

nomist

#5 » 13:24:01, 19-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ang. Huddig860
håller med dig, jag hade också bestämt mig till 100% för Huddig860 men sidoförskjutningen fick över mig på Hydrema
och det har jag inte ångrat en sekund. Även om Huddig har andra fördelar så uppväger sidoförskjutningen dessa.

ang. spakarna/rototilt:
Ja rototilt är ju ett måste, de körs via spakarna som är helt ok. Personligen tycker jag mer om Huddigs småspakar men Hydremas är OK och
man lär sig (men det är ju en smak- och vanesak), de är betydligt bättre än Lännens som har 2 rullar på varje spak som går upp-ner.
Jag har en lite engcon rotortill med grip på min 906C och den funkar perfekt.

ang. Snöröjning:
Jag kör med 3,20 vikplog och en sandspridarskopa, fungerar perfekt. Vi snöfall har jag 12-14 timmars körning och
det är inga problem med maskinen att orka med. Vid snökörning har jag kvar rotortilten men ingen skopa, då kan man vika ihop
aggregatet mer. Iom Hydreman är väldigt baktung behövs ingen skopa där bak för viktens skull, det blir tillräcklig tyngd ändå.
Jag har inga speciella vinterdäck utan industri/klackdäck och de funkar perfekt även vid snöröjning.

ang. modell:
I den årsmodell/ålder jag tolkar du tittar på så tycker jag 906 är smidigare.
Nu för tiden är ju 906/926 i stort sett samma fysiska mått, men innan var 906 mindre och smidigare.
Jag valde 906 för jag upplevde den betydligt smidigare än 926 och betydligt smidigare än Huddigen men med nästan samma kapacitet.
Tips är att gå på minst 906C series 1, det hände lite mellan 906B och 906C.
Sedan hände det lite till 906C Series 2 med.
Om du tittar på 906C, kolla om detta finns:
-lastarmsdämpning (det MÅSTE du ha annars är den okörbar)
-grävbroms (tillval på SeriesI)
-midjelås (tillval på SeriesI)
-helautomatisk växellåda. (på seriesI som jag har är den "halvautomatisk" typ, det funkar men ibland saknar man automatiken.)
-Extra framhjulsvikt (finns det extra vikter på framaxeln är det plus, för den är baktung, på SeriesI kan du helst inte ha vattenfyllda hjul p ga av konstruktionen av växellådan utan en speciell vikt på axeln. Jag har det tyvärr inte men saknar det när man ställer av skopan vid gräv jobb, man får köra försiktigt då....och att transportköra utan skopa fram är helt otänkbart!)
Användarvisningsbild
nomist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:55:24, 04-02-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Nuvarande: .....på gång med nytt
Tidigare: Hydrema 906C, Belos Transpro

andreas.ajv (trådstartaren)

#6 » 21:05:47, 19-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt nu börjar man komma in i matchen och vet vad man ska leta efter! Det är nog 906 s2 jag ska hålla ögonen öppna efter :)
Har du någon aning om vad dom ligger på mellan tummen och pekfingret nya? en huddig 1060 får man väll säkert ge 2.2-2.5mkr för men vad får man ge för en hydrema?
Uppdatera du din tråd med lite mer bilder :P
andreas.ajv
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:47, 03-05-2013

nomist

#7 » 16:21:10, 21-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om fördelar med sideshift :smile:

Denna sikten får man inte i en Huddig :thumme:
Bild


Betydligt mindre överhäng där bak :thumme:
Bild
Användarvisningsbild
nomist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:55:24, 04-02-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Nuvarande: .....på gång med nytt
Tidigare: Hydrema 906C, Belos Transpro

andreas.ajv (trådstartaren)

#8 » 16:55:32, 21-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jäklar så fint!
Blir helt klart en med sidoförskjutning, en jäkla skillnad mot att stirra in i bommen!
Ser ju inte alls otympligt ut när du fällt in aggregatet, ungefär lika smidig som en traktor med sandspridare bak, förutom att grävarn är midjestyrd :D
andreas.ajv
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:47, 03-05-2013

bodahamn

#9 » 12:28:08, 02-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en fråga till alla er som skrivit i den här tråden. Har ni kvar era 906C ( osäker på om det var någon som hade någon annan) ? andreas.ajv : Köpte du en 906:a? Jag köpte själv en
906C-2 2017. Det är en 06:a och hade gått ca 8000 timmar. Fick nog tag i ett väldigt fint exemplar och överlag väldigt nöjd med maskinen. Den har gått superbra...men. Den har ju sina tillkortakommanden som ni har nämnt tex, baktung. Det är något som stör mig då och då, ganska ofta. Man tippar ju om man vrider midjan lite och samtidigt har lite massor i en planerskopa bak. Ja ibland behövs ju inte ens det. Som sagt något som stör. En annan sak är att man ej kan styra tiltningen på rotortilten när man kör fram eller bak i grävläge (den "rullen" styr man maskinen med på min vilket jag frågat hydrema om det inte går att ändra så man kan göra det, men de har sagt nej till det "då kan du lika gärna köpa ny maskin för annars får du bygga om hela styrboxen"

Jag läste den här tråden innan jag köpte min 906C-2 men börjar nu snegla lite och undersöka lite andra. Det är bland annat därför jag frågar här. Hur upplever ni maskinen? Har ni bytt? Är det någon som har kört både hydrema, huddig, lännen och volvo (El70 eller 6300)? Jag har utav någon anledning blivit väldigt intresserad av just EL70
Tacksam för svar ifrån mer kunniga och erfarna!

MVH
bodahamn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:50, 21-08-2018
Ort: Böda, Borgholms kommun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260B -11
John Deere 6230 premium -11

Jac

#10 » 18:02:40, 02-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

906’an skulle haft större pump, oljan räcker inte alltid till och då är det plötsligt den lättaste funktionen som snor oljan från dom andra.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jonas A

#11 » 11:23:32, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft både en 926c-2 och EL70 och får väl säga att jag saknar Hydreman mer. EL70 var helt klart bättre i terrängen och hade starkare lastare men hydreman smidigare och mordärnare.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

bodahamn

#12 » 06:56:37, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:906’an skulle haft större pump, oljan räcker inte alltid till och då är det plötsligt den lättaste funktionen som snor oljan från dom andra.


Nä det märks ibland som du säger att oljan "försvinner" dit man kanske ej vill ha den. Den tar ju alltid den lättaste vägen.
bodahamn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:50, 21-08-2018
Ort: Böda, Borgholms kommun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260B -11
John Deere 6230 premium -11

bodahamn

#13 » 07:03:30, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas A skrev:Jag har haft både en 926c-2 och EL70 och får väl säga att jag saknar Hydreman mer. EL70 var helt klart bättre i terrängen och hade starkare lastare men hydreman smidigare och mordärnare.

Men 926:an är bättre i det avseendet att den inte är lika lätt som 906:an, eller? Jo det kan jag tänka mig. Vet inte vad du hade för årsmodell på din 926 men antar att den var minst 10 år nyare än el70:in..
bodahamn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:50, 21-08-2018
Ort: Böda, Borgholms kommun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260B -11
John Deere 6230 premium -11

bodahamn

#14 » 22:42:51, 20-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas A skrev:Jag har haft både en 926c-2 och EL70 och får väl säga att jag saknar Hydreman mer. EL70 var helt klart bättre i terrängen och hade starkare lastare men hydreman smidigare och mordärnare.


Hur var den gällande det här med baktung/framlätt, hade du inga problem med det på 926:an? Hur hade du det på din maskin, gick det att tilta samtidigt som man satt i grävläge? Nåt som går att göra är ju att hänga på vikter på framaxeln+vätskefylla däcken och det borde ju göra en del...?
bodahamn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:50, 21-08-2018
Ort: Böda, Borgholms kommun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260B -11
John Deere 6230 premium -11

Jonas A

#15 » 23:58:43, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade vätskefyllda framdäck men den va lätt i näsan ändå.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se