Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Case 580F gårdsgrävare.. pysseltråd

319 inlägg • Sida 6 av 22
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Michael.Andersson (trådstartaren)

#76 » 20:34:40, 08-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är bakaxeln äntigen ihopplockad och har provkört lite försiktigt idag.
Passade på att snygga till alla golvplåtar när dom ändå var lösa. Tog ett tag att skrapa bort all asfaltmatta. Tänker köra utan gummimatta för de verkar ju bara ligga kvar fukt under och rosta.

Bild
Bild

Blev ett nytt 12-lagers bakdäck oxå.. då det var pyspunka på det gamla och torrspruckna. Kan tänka mig att det däcket suttit på sedan grävarem va ny.

Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



martinjern

#77 » 00:47:35, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har en 580f jag med. är väl rätt så nöjd med maskinen och den kommer bli bra när allt är fixat. Sjukt glapp i grävagregatets alla leder. (tidigare ägare sparade nog in på smörjfett) har bussat om och svarvat nya tappar till snabbfäste, hundben o dyl. men de stora jobben finns kvar, bominfästningen och svängen.. Även stickans utskjut ska få nya glidbanor.
Jag tycker den är stark i grävagregatet men så fort jag kör fler funktioner samtidigt så blir den riktigt slö. Man får ha tålamod när man gräver... Är detta något du upplevt Michael?
Misstänker att det läcker över i ventilpaketet alternativt att pumpen inte levererar som den ska.

Angående redskapsfästen så har jag hela tiden trott att det sitter ett s40 fäste i bak men det ser ialla fall ut som det du har. Ska gå ut och mäta på det imorgon. Om vi har samma fäste så är jag spekulant på cad ritningarna (om man får va så fräck) :grin:
Även fästet till lastaren är intressant.
martinjern
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:38, 07-03-2015

Michael.Andersson (trådstartaren)

#78 » 12:45:38, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Martin

Kul att du hittat hit :grin: Årsmodell på din..? Har du hittat nåt bra ställe att köpa reservdelar m.m..?

Jag lider oxå av glapp agregatet. Det som jag lider mest av är glappet i svängen. Och det känns som det är det svåraste att fixa.. räcker nog inte enbart med nya tappar där. Känns som godset är slitet oxå. Tyvärr planerar vi om rätt så mycket här på gården så har inte tid att riva hela aggregatet och börja bussa om. Det får gå så länge det går helt enkelt. Är beroende av grävaren då jag inte har lastare på andra traktorn.
Ang. styrkan så har ju jag aldrig kört nån annan grävare så har svårt att jämföra. Men visst.. man önskar ju att den va lite starkare ibland. Speciellt när man ska bryta stubbar och sten. Lastaren däremot är ju urstark. Brukar flytta stubbar och stora as till stenbumlingar.

Sen har vi redskapsfästena då. Jag ångrar lite att jag inte fixade nåt mer vanligt fäste fram och bak. Men då hade jag ju samtidigt fått svetsa om alla skopor oxå.
Bak har iaf jag SMP3/C. Så här svarade SMP när jag kontaktade dom:

Hej Michael,
Jo vi tillverkar fortfarande redskap som passar mot SMP3/Case.
SMP3 är ett av de första snabbfästen som utvecklades här i början åttiotalet.
Det visade sig senare att SMP3 Standard Ej gick att montera på en del märken såsom Case, JCB och några till.
Så fick vi från Standardmodellen designa snabbfästet så att de fick en maskinstyrd standard – SMP3/Case i detta fall.
Tilläggas kan att SMP3/C ej går att få med hydraulisk låsning.
Hör gärna av er igen om det är några funderingar.


Kan fixa CAD filerna.. tror jag har dom på jobbet. Dock skiljde det lite på det bakre grindfästet så jag fick slipa och dona lite för att få dit skopan har jag för mig :vissla:
Framfästet passade utan problem
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

martinjern

#79 » 00:20:03, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror den är från -82 Jag har inte köpt så mkt delar till den än. Jag har ägt den i snart 2 år och den har knallat och gått, även om det glappar och lever. :grin: jag har väl haft den till samma som du, har en liten gammal gård som behövde lite vägar och en gårdsplan. Man blir lätt manisk och ska ha bort varenda sten till varje pris :grin:
Nu har den stått ett bra tag och startade inte. Tömde tanken och bytte bränslefilter men fick inte bort luften. Kollade matarpumpen och den hade sprickor i membranet så en ny införskaffades från traktordelar.net 260kr var överkomligt!
Att lufta bränslesystemet är inget kul. Handpump sitter på fel sida motorn så det är asmeckigt att göra själv. Startade tillslut men då sprutar det som en fontän från en hydraulslang. Bromsarna är obefintliga och styrservon död... Fyllde olja i servon och vred på ratten några gånger, funkade fint tills det small till. En p ände lossnade från kolven. Ska nog bara svetsa ihop det.
Behållaren på bromshuvudcylindern var tom och på locket står: use shell tellus 27 only. Har du koll på vad det kan vara för olja. Jag goglade lite och det verkar vara nån hydraulolja och växellådsolja. Jag pytsade i vanlig kombiolja gl4 och det verkar funka...
Det blev lite mer jobb än jag hade räknat med, skulle ju bara flytta en storsäck :grin:

Snällt att du delar med dig av ritningarna!
Det är fantastiskt vad mkt kunskap och hjälpsamhet det finns här på forumet!!
martinjern
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:38, 07-03-2015

martinjern

#80 » 00:44:49, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående glapp i svängen så hoppas jag det sitter bussningar där som man kan byta. Det gör det med största säkerhet. Ett alternativ kan ju vara en expandertapp men det kostar ju lite.
martinjern
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:38, 07-03-2015

Michael.Andersson (trådstartaren)

#81 » 14:01:27, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen vår i luften och lite torrare ute. Dags att fixa till den blivnde gräsmattan då. Bakaxeln håller ihop än så länge.. även om man är lite extra nervös nu när den rasat en gång. Men man kör ju så försiktigt man kan
Ända som är lite störande är att diffen viner lite mer än innan. Men det får jag väl leva med. Blir ingen värme i bakaxeln iaf
Sen tycker jag converterlådan har blivit lite "hårdare". Den vill gärna börja dra på tomgång redan. Så det blir ett litet "klonk" varje gång man ställer spaken framåt eller bakåt.


Bild
Min avtippningsplats bakom stallet blir bara högre och högre. Åtskilliga skopor med jord, sten och stubbar här.
Bild
Ridbanan fått sarg och staket. Nu ska det bli gräsmattan intill. Inte mycket sten kvar nu. Sen plana ut med matjord :grin:
Bild
Denna vy är innan ridbanan fanns. Huset syns knappt bakom träden
Bild
Ridbanan påbörjad. Man ser alla stenrösen jag kört bort :insomnia: :insomnia:

7 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#82 » 21:17:33, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldrig får man vara riktigt glad :help:
Grävaren har fått gått hårt med sten och jord. Innan påsk sa ena framdäcket till slut upp sig. Riktigt dåligt däck men höll iaf 3 år i min ägo :grin: . Ett nytt däck var lokaliserat inom en timme via Facebook. Nu blev det inte samma mönster.. men skit samma. Om nån här har ett till liggandes så hoja till..! Trelleborg TWIN 443 Dim. 17,5"

Bild

Sen upptäckte jag en spricka i lastaren igår. Där lastararmen är fäst i chassit. Verkar ju som det är omöjligt att demontera lastaren utan att kapa isär den. Sprickan är på väg att vandra runt så gäller väl att stoppa den så fort som möjligt. Men kommer ju inte bli lätt att slipa och svetsa på insidan mot hyraultanken :klia:

Bild
Bild

Sen skulle man ju vilja att nån som har lite mer materialkunskap än mig svetsade detta.. :aaargh:

6 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Turbodiesel

#83 » 02:19:06, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går inte axeln hela vägen igenom till andra sidan? Ganska illa svetsat original med bränndike deluxe, men det höll ju allt en stund i alla fall.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Michael.Andersson (trådstartaren)

#84 » 08:15:20, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Går inte axeln hela vägen igenom till andra sidan?


Ja så måste det ju så klart vara :ohnej:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#85 » 19:50:39, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kom då oundvikligen dagen då mitt livs första hydraulcylinder skulle lagas. Har läckt ett tag men jag ville sälja av mitt lager av hösilagebalar så jag kunde arbeta i lugn och ro. Nu får grävaren vila ett tag.
Det är alltså ena tiltkolven som behöver nya tätningar. Finns 2 olika tätningskit så jag får dela cylindern innan jag beställer packningskitet så det blir rätt.
Passar dessutom på att fixa ett glapp i nedre verktygsfästet. Jättedum lösning med tappar som saknar smörjnipplar :uupps: så antar att den gått hela sitt liv utan smörjning i den leden. Hela redskapsfästet glappar om man bryter i det.

Bild
Originalets URL: https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1288/1288-8551b86faa007ea329be12f8dd3984b9.jpg
Blev en omgång med hetvattentvätten för att få rent lastaren.. oljesöl och skit överallt.
Bild
Originalets URL: https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1288/1288-12b590c1da31eedf57ecce19eeaf51db.jpg
Tips på verktyg så man kan gänga av "locket". VIll helst inte slå sönder den med don. Tanken är att göra en stiftnyckel likt den på bilden.. fast större då.

Bild
Originalets URL: https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1288/1288-44d86b5a6ab4ca150e8a894c4232415c.jpg
Denna leden måste få nya tappar då dessa är helt nedgångna. Måste även försöka få dit smörjnipplar på något vis. Se om jag kan borra kanaler i dom nya axlarna :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

magloman

#86 » 20:11:32, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borra o gänga dit smörjnipplar på fästet. Fästet i sig är nog eftermonterat dessutom.

Vad gäller verktyg så brukar jag göra såna i 4mm plåt sen svetsa fast lämplig skruv med lång gänga. Får då är skruven ogängad längst in och det blir fint när man kapar av dom.

Ett av mina verktyg, jag gör dom allt eftersom behovet uppstår, har några stycken till dags dato:
magloman @ Maglomans Nokka HK2500a krans Liv & Leverne
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael.Andersson (trådstartaren)

#87 » 20:24:00, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1288/1288-5b1abe3a65439a54da75b5cc4fbe8461.jpg
Vill även passa på att fixa låsnings av redskapet. Som det är nu drar man i det tillbockade järnet och lägger det motsjälva lastaren (det inringade området). Sen klämms det fast där. Bökigt så fort man ska byta redskap då järnet oftast kilar fast så man inte får loss det med handkraft. Får se vad det blir för lösning på det hela :help: Nån som har en bild på hur det ska se ut orginal..?

Bild
Originalets URL: https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1288/1288-56d8c0bef109c0e2ecb4877bd466705b.jpg
Och så en annan bild på leden som fått gått torr pga av avsaknaden av smörjmöjlighet :ohnej: :ohnej:

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#88 » 20:34:26, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:
Vad gäller verktyg så brukar jag göra såna i 4mm plåt sen svetsa fast lämplig skruv med lång gänga. Får då är skruven ogängad längst in och det blir fint när man kapar av dom.

Ett av mina verktyg, jag gör dom allt eftersom behovet uppstår, har några stycken till dags dato:
magloman @ Maglomans Nokka HK2500a krans Liv & Leverne


Snyggt verktyg..! Mitt får nog bli mer bondsmide :lmao: Har tillgång till olika härdade rundstift på jobbet så får se om jag använder mig av dom.´
Blir sugen på att skaffa en billig Kina plasmaskärare så man lättare kan skära ut runda former. Ena lyftkolven står ju på tur så blir ju olika storlekar på alla nycklar man mpste tillverka :huh:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

ja-bond77

#89 » 21:01:33, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter locket hårt fastrostat kan det nog behövas en rejäl rörtång istället för stiftnyckel...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Michael.Andersson (trådstartaren)

#90 » 13:00:37, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bussningarna som gått torra ska ha följande dim enligt reservdelslistan på nätet: BUSHING,38.25mm ID x 47.65mm OD x 70mm L
Lite udda mått.. kan det vara tum ursprungligen..? Svårt att få tag i orginalbussningarna så man skulle ju vilja ha lite andra alternativ :help:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se