Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Råd om traktorgrävarköp

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

chevy67stv (trådstartaren)

#16 » 21:55:17, 19-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vart 67.500:- som det stod i annonsen. Frakten vart 5000:- . Tycker det var vettigt till Alunda skogarna.

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Vad är det för skopfästen på dom där?
chevy67stv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:21:14, 11-04-2010
Maskintyp: Ej angivet



Exs

#17 » 22:15:11, 19-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var ju inga större pengar för en till synes mkt bra maskin. Enligt min egen erfarenhet så brukar orginalvarianten av skopfäste vara att skopan är fast monterad på såpass gamla maskiner. Men det kan ju ha blivit kompletterat med ett snabbfäste efteråt. Och om inte annat så är det nog inga större bekymmer om man vill bygga dit ett eget...
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

chevy67stv (trådstartaren)

#18 » 22:23:25, 19-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han prata om att det möjligtvis var lilla bm fäste till frontskopan. Grävskopan var visst fast. 2 sprintar. Funderar på att bygga om det. S40 eller S45? Var visst elstyrning till elegansen. Hur tillförlitligt är det? Svårt att bygga om till hydraliskt?
chevy67stv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:21:14, 11-04-2010
Maskintyp: Ej angivet

Exs

#19 » 22:35:18, 19-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den här tråden finns lite bilder på fästen och sånt, så har du något att jämföra med när du får hem maskinen. http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... e&&start=0

Vet att det finns någon tråd med en ännu bättre bild på skopfästen med jag hittade inte den nu :klia:

Fästet till grävaggregatet kanske "Loke" som skrivit innan i tråden har koll på, han funderade ju på ett S40 till sin..

Det fina med elstyrningen till grävelegansen är att du kanske (antagligen) måste komplettera med en separat spak till den annars om du vill ha den hydraulisk. Men det beror ju på hur den är kopplad också. Kan ju hända att grävelegansen delar spakläge med någon annan funktion, som man sedan växlar mellan med en elventil.

Edit: Hittade den andra tråden med bilden på skopfästena http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... f%C3%A4ste
Senast redigerad av Exs 22:38:32, 19-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

LeifAndersson

#20 » 06:33:26, 20-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

GRATTIS ! Då var du med maskin då,den blir säkert bra. :thumme:
Skopfästet fram är Hymas eget om det inte är utbytt.

/Leif
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

chevy67stv (trådstartaren)

#21 » 08:28:30, 20-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Tackar. Ja nu är det bara att vänta på att åkaren skall ringa å tala om när han kan komma. :driver: :thummar:
chevy67stv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:21:14, 11-04-2010
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#22 » 09:27:33, 20-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:De ser i stort lika ut sen 67. Det är lite system i numerserierna,67 i 467 står för första år1967. 70 i 470 1970 osv.
så din maskin är som nyast från 69-70.


Ja, konstigt är det i alla fall tycker jag.


Grattis och lycka till med Hymasen.

Är inte gräveleganten hydraulisk, elventilen är väl bara "till/från"
eller är det något jag missat?
Hur som helst....hydrauliken till släntskopan tar jag ut via ett stödben
som för övrigt hammarhydrauliken är uttagen från, man slår om en ventil
om du ska köra stödben eller hammare.
Hammarhydrauliken är ju enkelverkande, returen går direkt till tank,
men det löser jag med en t-koppling på nedre slangen till stödbenscylindern,
på det sättet (principen) skulle jag kunna tänka mig
att elegantens funktion är, om inte det är "riktig" hydraulik direkt från
ventilpaketet vilket jag tror att det är, om det är original grejer
monterade sen den var ny.

Det finns även en instruktionsbok på Downloads till 470.

Loke
Senast redigerad av Loke 09:43:33, 20-04-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

chevy67stv (trådstartaren)

#23 » 09:50:45, 20-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte den blekaste hur det där funkar. Det syns ju inte nån hydralik till elegansen på bilderna jag har. Skall bli kul å utforska det mer när maskinen kommer hem. Har du nån kom vad dom väger? Ägaren trodde nånstans mellan 5-6ton.
Bild
Bild
chevy67stv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:21:14, 11-04-2010
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#24 » 09:53:22, 20-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där magnetlåset är inte så dumt när man vant sig,så länge magnetspolen funkar tycker jag du ska köra så.
Om (när)du får problem går det att bygga om med en hydraulkolv och koppla in dig på ett av stödbenen med en elmagnetisk 6/2 väljarventil och en knapp på stödbensspaken.

Bild Tillägg efter 6 minut(er):

Det är en mekanisk spärr som lyftas av en magnetspole .
Senast redigerad av LeifAndersson 10:06:21, 20-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Kentha

#25 » 22:01:14, 20-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräv eleganten fungerar som sådan att, när du har skopan i marken så trycker du med foten ner knappen, som sitter på golvet nere till vänster o då slår elspolen till o fäller upp spärren på bommen vid en kuggkrans, sen får du hålla ner knappen när spärren är uppe o vrida stickan med hjälp av att vrida bommen i sidled o när du svängt i det läge du vill ha skopan, så släpper du knappen o spärren går ner o låser i kuggkransen igen i nya läget.
Sen får du göra likadant när du ska ändra tillbaka eller svänga åt andra hållet.

Systemet fungerar bra men kräver lite övning o är svårare att använda en hydraulisk elegant.

Det går alldeles utmärk att skaffa en hydraulkolv o svetsa dit på samma sätt som nyare Hymas med hydraulelegant har.
Sen bara riva bort spärren till kransen.
Men fungerar det så går det lika bra som det är.

Det borde vara en Valmet motor o även byggd på en Valmet traktor.
Dom är billiga i diesel o även delarna är lätt o få tag på o billiga.
Olssons i Ellös har grejor för service, Hymas Lundberg i Skellefteå har delar till lastare o grävaggregat bla.
Jag har själv en Hymas 474 o är mycket nöjd.
En Hymas 470 väger ca 7 ton inkl frontskopa o grävskopa.
Senast redigerad av Kentha 22:13:46, 20-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
STORT maskinintresse med STORT samlarintresse.
Kentha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:18:40, 23-10-2007
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Lm 218 Td

Loke

#26 » 22:51:06, 20-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kentha skrev:Gräv eleganten fungerar som sådan att, när du har skopan i marken så trycker du med foten ner knappen, som sitter på golvet nere till vänster o då slår elspolen till o fäller upp spärren på bommen vid en kuggkrans, sen får du hålla ner knappen när spärren är uppe o vrida stickan med hjälp av att vrida bommen i sidled o när du svängt i det läge du vill ha skopan, så släpper du knappen o spärren går ner o låser i kuggkransen igen i nya läget.
Sen får du göra likadant när du ska ändra tillbaka eller svänga åt andra hållet.



Tänk att man får lära sig nåt nytt nästan varje dag, måste vara bökigt innan man fått in snitsen tycker jag.

Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Kentha

#27 » 23:25:41, 20-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja lite mer sport är det innan man blir van men sen går det kalasbra. :grin:
Hade en 470 -71 med 2-spak innan med sån elegant.
Men på den satt en slid i spakpaketet som inte användes, så jag tog den o gjorde en pedal lika som det sitter på 474 m. hydraulelegant o sen svetsade fästen o satte dit en kolv på aggregatet o kopplade in så jag fick hydraulisk elegant.
Det blev bra men var en del jobb.
Fick bli så för min kuggkrans var nästan helt slut o spärren oxå o den ville kugga över o jäklas.
För övrigt blev nog hydrauleleganten det bästa på hela maskinen som var i ett bedrövligt skick.
Såldes till TK,s för export sen. SÅÅ SKÖNT att den hamnade långt bort. :D :lol:
STORT maskinintresse med STORT samlarintresse.
Kentha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:18:40, 23-10-2007
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Lm 218 Td


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se