Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hamjern - vilken motor har den?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

JIMMY BERG

#16 » 19:35:31, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hoppas det hjälper er
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super



senmathal

#17 » 10:57:13, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blåser liv i en gammal tråd här.

Lite nyfiken på denna maskin då det finns en till salu i närheten där jag bor. Har lite projekt på gården och funderar ibland på en billig grävare. Det är inget finlir som ska göras. Kopplingen behöver bytas och det jag funderar på är hur mycket jobb det kan vara att dela på traktorn. Jag är inte rädd för att skruva men det måste ju vara görligt.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Mitglied1 (trådstartaren)

#18 » 12:12:09, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att dela maskinen på mitten som man ofta gör med en traktor verkar svårt med tanke på hjälpramen som omger traktorkroppen. (Den är byggd på en traktor, hade fel när jag skrev det motsatta ovan.) Inte är det smidigt heller att dela en så pass tung och klumpig maskin. När man ser på skissen i broschyren som postades ovan av Jimmy så kan det se ut som att motorn kan lyftas ur medan hjälpramen (som inte syns i skissen) håller ihop maskinen och då slipper du dela den på mitten. Åk dit och kolla på den så ser du väl om detta verkar genomförbart. Jag kan inte kolla själv då jag befinner mig 15-20 mil bort från maskinen. Om du kommer undan att dela den så bör det väl inte vara så väldigt svårt att byta kopplingen. För övrigt verkar det vara magert med delar att få tag på till IH-motorn.
Mitglied1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:32:48, 13-06-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: LTZ T40A 1978
O&K MH2.5 1989

senmathal

#19 » 13:26:39, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns nog kanske anledning till att den inte är såld. Är det dessutom svårt med reservdelar är det kanske ingen hit.

Mat
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Doidoi

#20 » 18:27:52, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heja.
Har åxå blivit med en Hamjern. Köpte den innanför gränsen i Norge och körde den hem....12mil...men det gick bra.
Börjat serva cylindrar med nya packningar och litet annat. MEN....vart hittar man reservdelar til International BD281
Verkar va en väldigt kraftigt tilltagen mojäng. Och kranen var inga svårigheter att få packningar till via Momentum. Finns åxå en firma i Norge som har litet saker.
Økonomideler i Sarpsborg.
Däremot letar jag leverantörer för motorreservdelar.
Nån som kan hjälpa mig med namn här??

//DonTomasso
Doidoi
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:42:27, 25-03-2014
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/42 :65
Grålle :49

Michael S

#21 » 20:12:23, 28-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag skrev för några år sedan om min BD281 motor. Där finns info om filter, topplockspackning och koppling. Se [Traktorgrävare/Grävlastare] Hara Caway får förlängt liv
Mvh Michael

1 person gillar det här inlägget.
Michael S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:30, 17-10-2009
Åland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ErikPetersson och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se