Min bror har köpt en gammal Hamjern traktorgrävare som renoveringsobjekt. Vi har problem att få igång den för att kunna köra hem den. Det är problem med insprutningspumpen, men det är svårt att göra något åt den när vi inte ens vet vad det är för fabrikat på motorn... Tänkte att kanske någon på forumet kan hjälpa oss att indentifiera motorn så jag kan börja leta efter manualer.
Maskinen tycks vara av en ganska ovanlig modell. Den är inte baserad på en jordbrukstraktor, utan den är byggd från noll med en ram i stället. Liknar på sätt och vis JCB bortsett från grävaggregat o stödben. En ovanlig detalj är att den enda dörren sitter på höger sida längst bak, så man kliver upp bakom hjulet över skärmen och stiger så att säga ner i hytten. Man kan väl gissa att den är från mitten på 60-talet. Motorn har ingen som helst märkning eller logga, så man kan inte läsa sig fram till vad det är för nåt. (Jo, man ser en del text o siffror på bilderna, men det säger inget alls om fabrikatet.) Motorn är extremt skitig och det är tyvärr inte enkelt att tvätta den där den står nu, men jag tror inte att vi har missat nån märkning pga smuts.
Motorn är 4-cylindrig och har glödstift. Insprutningspumpen av radtyp sitter på vänster sida och kommer från CAV. Oljefiltret sitter på höger sida. Motorns storlek gör att jag gissar på omkring 4 liter cylindervolym. Alla elprylar kommer från Lucas. Långt ner på höger sida finns ett lock med oljesticka och det är nog meningen att man fyller olja där. Locket på ventilkåpan verkar vara en "ventilationshatt" som inte tas av utan verktyg. Fler detaljer framgår av bilderna.
Det var väldigt krångligt att lufta pumpen och när vi äntligen fick fram diesel till spridarna så ville den inte starta ändå. Till slut kom den igång efter ihärdiga luftningsförsök, men den går inte bra. Regulatorn verkar ha kärvat ihop, så den går inte på tomgång och den drar inte på insprut vid belastning, så den sackar i stället om man inte gasar på manuellt. När den går obelastad på konstant varvtal så spinner den ganska bra. Det är knappast luft kvar i systemet. På bilderna ser man en elektrisk matarpump som vi hängde dit provisoriskt då vi misstänkte att orginalpumpen var dålig.