Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hamjern - vilken motor har den?

21 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Mitglied1 (trådstartaren)

#1 » 03:06:12, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bror har köpt en gammal Hamjern traktorgrävare som renoveringsobjekt. Vi har problem att få igång den för att kunna köra hem den. Det är problem med insprutningspumpen, men det är svårt att göra något åt den när vi inte ens vet vad det är för fabrikat på motorn... Tänkte att kanske någon på forumet kan hjälpa oss att indentifiera motorn så jag kan börja leta efter manualer.

Maskinen tycks vara av en ganska ovanlig modell. Den är inte baserad på en jordbrukstraktor, utan den är byggd från noll med en ram i stället. Liknar på sätt och vis JCB bortsett från grävaggregat o stödben. En ovanlig detalj är att den enda dörren sitter på höger sida längst bak, så man kliver upp bakom hjulet över skärmen och stiger så att säga ner i hytten. Man kan väl gissa att den är från mitten på 60-talet. Motorn har ingen som helst märkning eller logga, så man kan inte läsa sig fram till vad det är för nåt. (Jo, man ser en del text o siffror på bilderna, men det säger inget alls om fabrikatet.) Motorn är extremt skitig och det är tyvärr inte enkelt att tvätta den där den står nu, men jag tror inte att vi har missat nån märkning pga smuts.

Motorn är 4-cylindrig och har glödstift. Insprutningspumpen av radtyp sitter på vänster sida och kommer från CAV. Oljefiltret sitter på höger sida. Motorns storlek gör att jag gissar på omkring 4 liter cylindervolym. Alla elprylar kommer från Lucas. Långt ner på höger sida finns ett lock med oljesticka och det är nog meningen att man fyller olja där. Locket på ventilkåpan verkar vara en "ventilationshatt" som inte tas av utan verktyg. Fler detaljer framgår av bilderna.

Det var väldigt krångligt att lufta pumpen och när vi äntligen fick fram diesel till spridarna så ville den inte starta ändå. Till slut kom den igång efter ihärdiga luftningsförsök, men den går inte bra. Regulatorn verkar ha kärvat ihop, så den går inte på tomgång och den drar inte på insprut vid belastning, så den sackar i stället om man inte gasar på manuellt. När den går obelastad på konstant varvtal så spinner den ganska bra. Det är knappast luft kvar i systemet. På bilderna ser man en elektrisk matarpump som vi hängde dit provisoriskt då vi misstänkte att orginalpumpen var dålig.



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Mitglied1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:32:48, 13-06-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: LTZ T40A 1978
O&K MH2.5 1989



krokodilen

#2 » 04:19:48, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle utan att veta spontangissa på David Brown.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#3 » 11:16:26, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn ser ut som en IH BD-281 (kan vara ev vara 264)

Kan vara byggd på en IH 614, även om jag inte känner igen naven bak..

Lossa bottenpluggen och tappa ur den gamla sörjan, och fyll sedan på ett par deciliter motorolja i pluggen upptill/framkant på inspr,pumpen (finns nivåplugg på sidan) så kan den bli bättre med regleringen.

Glödningen måste fungera, och bör alltid användas vid start om motorn inte är riktigt varm, även på sommaren.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mitglied1 (trådstartaren)

#4 » 18:52:04, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips, ser ut att kunna stämma, men är inte helt säker än. Dock inte samma insprutningspump på Hamjern som på de IH-traktorer jag hittade bilder på. Men själva stommen i motorn tycks vara samma eller väldigt lik. Jag hittade nånstans en bild som visar vart beteckningen finns på motorblocket på BD-281 och BD-264, så jag skulle behöva köra dit och skrapa lite i skiten och se om det finns nåt där. Jag tror dock inte att den är byggd på en IH-traktor, chassit liknar inte alls en jordbrukstraktor då den har ram hela vägen framifrån och bak. Dessutom har den en fullt synlig kardanaxel mellan växellådalåda och bakaxel, det lär väl inte finnas på en vanlig traktor?
Mitglied1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:32:48, 13-06-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: LTZ T40A 1978
O&K MH2.5 1989

Turbodiesel

#5 » 20:21:12, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixa lite fler bilder på transmissionen, det där är intressant :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mitglied1 (trådstartaren)

#6 » 18:12:16, 19-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Fixa lite fler bilder på transmissionen, det där är intressant :thumme:



Har bara en halvdålig bild... Ser inte direkt ut som en kardan kanske, men en axel som ligger helt öppet är det i alla fall.
Bild
Mitglied1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:32:48, 13-06-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: LTZ T40A 1978
O&K MH2.5 1989

Turbodiesel

#7 » 02:24:53, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de gamla BMD & BWD6 satt hydraulpumpen (med inbyggd tank & ventil) monterad på den platsen, driven från en liten knubbig axel bakifrån växellådan, du kanske bara har ett blindlock där. (gissar den drevs från samma axel som går bakåt mot kraftuttaget)


Finns det någon märkplåt på svänghjulskåpan? (bör sitta på höger sida)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mitglied1 (trådstartaren)

#8 » 11:28:08, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Motorn ser ut som en IH BD-281 (kan vara ev vara 264)

Kan vara byggd på en IH 614, även om jag inte känner igen naven bak..

Lossa bottenpluggen och tappa ur den gamla sörjan, och fyll sedan på ett par deciliter motorolja i pluggen upptill/framkant på inspr,pumpen (finns nivåplugg på sidan) så kan den bli bättre med regleringen.

Glödningen måste fungera, och bör alltid användas vid start om motorn inte är riktigt varm, även på sommaren.



Jag åkte dit igen och skrapade bort lite mer skit och fick fram att det är en BD-281. Gjorde rent och skrapade bort några lager lack på insprutningspumpen också och kan konstatera att jag hade fel; pumpen kommer från SIMMS och typnr är P4610 (radpump).
hDet var någon som hävdade att denna pumptyp har smörjning från motorn, men du skriver att pumpen har egen olja. Vet du säkert att det är så eller bör man kolla mer på detta? Det finns i och för sig något som ser ut som en avtappningsplugg på punphuset, så man kan väl helt enkelt öppna och se vad som finns där. Lär väl synas på oljan om den kommer från motorn (dieselsvart). Hade inte tid nu att göra något arbete på maskinen annat än att kolla märkningen, men i slutet på veckan så kommer vi att göra ett arbetsskift.
Mitglied1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:32:48, 13-06-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: LTZ T40A 1978
O&K MH2.5 1989

Turbodiesel

#9 » 15:01:56, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den simmspumpen finns både som tryck (nåja) & egensmord (båda med nivå & avtappningspluggar), men på din motor är jag 90% säker på att den har egen olja.

Oavsett vilket är det ingen nackdel om du tappar ur det gamla & tippar i ett par dl ny olja, och som du är inne på så är den svart om den smörjs från motorn.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mitglied1 (trådstartaren)

#10 » 21:51:44, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Den simmspumpen finns både som tryck (nåja) & egensmord (båda med nivå & avtappningspluggar), men på din motor är jag 90% säker på att den har egen olja.

Oavsett vilket är det ingen nackdel om du tappar ur det gamla & tippar i ett par dl ny olja, och som du är inne på så är den svart om den smörjs från motorn.



Idag tappade vi ur insprutningspumpen. Oljan var blaskig, troligen rejält uspädd med diesel. Fyllde på motorolja och startade den. Den gick fortsatt ungefär lika dåligt, dvs regulatorn funkade inte. Vi lät den gå en stund och faktiskt hjälpte det, den lirkade igång sig. Sen kunde man släppa ner den på låg tomgång och den klarar nu att hålla varvtalet konstant även vid belastning. Återstår att se hur länge det varar; risken finns ju att den läcker så pass att den snart blir full i diesel igen.
Mitglied1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:32:48, 13-06-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: LTZ T40A 1978
O&K MH2.5 1989

Turbodiesel

#11 » 00:56:16, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matarpumpen är huvudmisstänkt om den fortsätter späda/rinner över, det förutsätter förstås att den är ansluten (du hade väl elpump just nu)..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mitglied1 (trådstartaren)

#12 » 07:59:24, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Matarpumpen är huvudmisstänkt om den fortsätter späda/rinner över, det förutsätter förstås att den är ansluten (du hade väl elpump just nu)..



Det var ju ett bra tips; då finns en chans att det går bra. Annars får man hoppas att den läcker så sakta att det går att tömma den med inte allt för korta intervall. Det får visa sig med tiden. Elpumpen sitter kvar tills vidare, men den behöver nog få ett lite seriösare fäste än elkabeln som den hänger i hjust nu...
Mitglied1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:32:48, 13-06-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: LTZ T40A 1978
O&K MH2.5 1989

HYMAS-HYMAX

#13 » 16:20:23, 31-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitglied1 skrev: chassit liknar inte alls en jordbrukstraktor då den har ram hela vägen framifrån och bak


Nå kan jeg ingenting om Ham-Jern, selv om jeg er fra Hamar (Ham-Jern = Hamar Jernstøperi)
Men Hymas bygde jo også ramme på traktorene, de var gummiopphengt for å skåne traktorkroppen.
En langsgående gummiforing foran motoren/framakselfestet og ett på hver side ved bakakslingen, i samme retning som akslingen.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

kråka

#14 » 23:50:08, 20-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej äger en likadan grävare o visst är det en IH drivlina tror den jag köpte den av sa att det är 264 motor i den
kråka
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:43:35, 20-08-2014

JIMMY BERG

#15 » 19:30:17, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], ollenorell och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se