Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Huddig med radiostyrning o korg

20 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

mickemax (trådstartaren)

#1 » 21:05:19, 06-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en fundering på hur det funkar med radiostyrning och korg.
Går det att ha radiostyrningen och korgen aktiverade samtidigt så att man kan köra runt med maskinen samtidigt som man står i korgen?
En tanke är ju att tex kunna byta glödlampor i gatubelysning och kunna köra maskinen mellan stolparna från korgen. Någon som vet???
mickemax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:16, 23-11-2008
Ort: Borlänge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Huddig 1260 -08 med 2000lift och rälshjul.
Polar 560 cth -09



AntonNormark

#2 » 21:11:36, 06-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ganska säker att det är tvärnit om du kör korgen, just för att kunna eliminera vältrisken.. Vill minnas att jag frågade nån från staffare på nån visning...
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Sebastian

#3 » 21:16:31, 06-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där sitter ju givare som känner av om korgen är nerfälld och då kan man ju inte förflytta maskinen
Sen måste du ju vrida på nyckeln i hytten för när du gör spakarna i korgen aktiva så funkar ju ingeting i ifrån hytten

Men köper du en gammal giraff (eller äldre huddig lift) är saken en helt annan :mrgreen:
"Huddig - Vi har lagt grunden för en maskin utan begränsningar - Du utvecklar möjligheterna"
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

mickemax (trådstartaren)

#4 » 21:41:22, 06-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok ja jag förstår att vältrisken ökar om man kan köra omkring med maskinen. Men till vissa jobb så hade det ju varit otroligt smidigt om det gick stå kvar i korgen och förflytta maskinen kortare sträckor. Man skulle ju kunna spara in en gubbe på tex belysningsarbeten.
mickemax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:16, 23-11-2008
Ort: Borlänge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Huddig 1260 -08 med 2000lift och rälshjul.
Polar 560 cth -09

*pettsson*

#5 » 21:54:01, 06-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av fältmekarna på Huddig lånade värkstan vår när han skulle serva och fixa en nyköpt huddig åt en entreprenör här uppe. Har för mig att han pratade om att koppla förbi spärren så det gick köra maskinen med radion fast liften används.
Kolla med "Huddigköraren" här på forumet, han kör åt den firman som han kopplade om på.
Användarvisningsbild
*pettsson*
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:11, 10-01-2010
Ort: Oviken
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB js115

mickemax (trådstartaren)

#6 » 22:34:07, 06-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja för det är ju inte så att man vill köra omkring med korgen uppe i topp. Men om det gick att flytta sig på några meters höjd så att man slipper in i maskinen varje gång. Om det går att lösa så är det ju lättare att motivera en montering av radiostyrning när man ska in till chefen. :thummar:
mickemax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:16, 23-11-2008
Ort: Borlänge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Huddig 1260 -08 med 2000lift och rälshjul.
Polar 560 cth -09

Holger

#7 » 08:21:52, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ärligt talat skulle jag undvika att göra det!
Det är inte för att jävlas som de har spärrat det!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

tomten

#8 » 08:52:48, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

börjar ju tro att ni är bönder... "kolla en säkerhetsdetalj den måste bort!" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

mickemax (trådstartaren)

#9 » 11:21:09, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

tomten skrev:börjar ju tro att ni är bönder... "kolla en säkerhetsdetalj den måste bort!" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Nä och du kör inte för fort med bilen heller. :off_topic:

Nej men visst förstår jag anledningen till att spärren finns där men för vissa jobb så skulle det ha fungerat om man tex kunde spärra den inom ett visst arbetsområde och höjd. Tex rakt bakom maskinen helt ihopskjuten och tre meter i höjd. Då är det ju faktiskt inget som påverkar maskinen i stabilitet på något sätt.
mickemax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:16, 23-11-2008
Ort: Borlänge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Huddig 1260 -08 med 2000lift och rälshjul.
Polar 560 cth -09

Holger

#10 » 11:22:33, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har du rätt i. Men börjar man med det så brukar det bli högre och högre med tiden ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

63an

#11 » 13:21:00, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med Fredriksson gräv, dom har många Huddig o med korgar som de kör upp i kraftledningsstolpar o jobbar, de grabbarna vet!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Sebastian

#12 » 13:57:38, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

mickemax skrev:Nej men visst förstår jag anledningen till att spärren finns där men för vissa jobb så skulle det ha fungerat om man tex kunde spärra den inom ett visst arbetsområde och höjd. Tex rakt bakom maskinen helt ihopskjuten och tre meter i höjd. Då är det ju faktiskt inget som påverkar maskinen i stabilitet på något sätt.

Det är på gång med en sån ombyggnads sats till 2000 liften men när de kommer vet ja inte
Skulle gå ut på att man flyttade givarna i korgen till utskjutet på nått vis så att dom känner av så att alla utskjuten är indragna
Sen sitter där en vinkel givare på bommen original som skulle användas till att känna av så att armen är rakt utsträckt eller neråt
Gjorde man detta så skulle man inte behöva fälla upp korgen för att kunna förflytta maskinen för de e rätt irriterande att röja ur alla grejer man har i korgen om man skulle behöva flytta maskinen 3 meter
"Huddig - Vi har lagt grunden för en maskin utan begränsningar - Du utvecklar möjligheterna"
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

mickemax (trådstartaren)

#13 » 21:16:39, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där ja....precis vad jag var ute efter. :thummar: Bara att sätta sig och vänta då med andra ord.
mickemax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:16, 23-11-2008
Ort: Borlänge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Huddig 1260 -08 med 2000lift och rälshjul.
Polar 560 cth -09

Huddigköraren

#14 » 23:29:49, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

mickemax skrev:Se där ja....precis vad jag var ute efter. :thummar: Bara att sätta sig och vänta då med andra ord.


På Huddigen som jag kör, är spärrarna borttagna, när jag vrider på nyckeln för radiostyrnig, så tänds displayen för liften, sen måste jag aktivera hydraulmototr uttaget på Fjärrkontrollen för att liften ska få olja.

Perfekt när man är uppe i stolpen och jobbar, och måste spänna eller fira av linan från spolaggregatet/Trumgripen. Sen måste man ju som sagt va försiktig, de känns inte stabilt att flytta maskinen i från krogen....


Bild

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

mickemax skrev:En tanke är ju att tex kunna byta glödlampor i gatubelysning och kunna köra maskinen mellan stolparna från korgen. Någon som vet???


Det skulle ju ta längre tid me Rc än å gå in i hytten, den gå ju inte direkt fort när den e inkopplad...

Bild Tillägg efter 7 minut(er):

Sebastian skrev:
Gjorde man detta så skulle man inte behöva fälla upp korgen för att kunna förflytta maskinen för de e rätt irriterande att röja ur alla grejer man har i korgen om man skulle behöva flytta maskinen 3 meter


Hmm är det någon sån spärr oxå?? De huddigar ja kört me 18m å 20m liften, då är det bara att tuta och köra, oavsett läge på korg och stödben. Sen När ja sitter i hytten å kör som vanligt, kan jag använda lift och grävaggregat samtidigt...
Senast redigerad av Huddigköraren 23:41:47, 07-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Huddigköraren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:32, 08-12-2008
Ort: Krokom, Jämtland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: mestadels CAT 313D

tomten

#15 » 23:43:45, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sebastian skrev:
mickemax skrev:Nej men visst förstår jag anledningen till att spärren finns där men för vissa jobb så skulle det ha fungerat om man tex kunde spärra den inom ett visst arbetsområde och höjd. Tex rakt bakom maskinen helt ihopskjuten och tre meter i höjd. Då är det ju faktiskt inget som påverkar maskinen i stabilitet på något sätt.

Det är på gång med en sån ombyggnads sats till 2000 liften men när de kommer vet ja inte
Skulle gå ut på att man flyttade givarna i korgen till utskjutet på nått vis så att dom känner av så att alla utskjuten är indragna
Sen sitter där en vinkel givare på bommen original som skulle användas till att känna av så att armen är rakt utsträckt eller neråt
Gjorde man detta så skulle man inte behöva fälla upp korgen för att kunna förflytta maskinen för de e rätt irriterande att röja ur alla grejer man har i korgen om man skulle behöva flytta maskinen 3 meter


det låter som ett riktigt bra system. jag har visserligen bara stått i en huddiglift en gång i hela mitt liv men när jag varit och sprungit runt på ssab i luleå har man stått en och annan timme i vanliga bomlyftar modell större och då börjar ju säkerhetssystemet likna det som sitter i dom.
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se