Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Frågor om nyköpt maskin.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Hemigunnar (trådstartaren)

#1 » 20:32:00, 10-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.

Har just presenterat mig och det är väl lika bra att passa på att ställa några frågor när man ändå är igång...

Har som sagt nyss köpt en 614 i väldigt bra skick, välservad och samma ägare i typ 25 år före mig.

Nu vill jag ju fortsätta att ta hand om den på ett bra sätt, men hittar inte så mycket om den i "download" sektionen, så som manual, smörjschema och teknisk information.

Verkar inte finnas så mycket här i forumet heller, vilket antingen tyder på att det inte är så många som har en eller så är det sällan det är fel på dom... :D

Någon som har några tips?

Har bara provgrävt litegrann, behöver fylla på lite olja i hydrauliken tror jag.

Det finns några små läckor, bla i "ändlägesdämparna" till svängen. Säljaren föreslog att man helt enkelt skulle plugga dom och montera gummikuddar där, som det tydligen är på nyare maskiner... Är det en bra idé och finns det något som passar rak av?

Men först och främst skulle jag behöva ett smörjschema. Ska inhandla en smörjspruta som fort jag kommer hem (jobbar i Norge).

Jo, en sak till:
Detta exemplaret har manuell växellåda, med fram/back låda. Men det verkar även finnas de med hydraulisk fram/back, så man kan köra lite som en med konverter...? Någon som kan kasta lite ljus över det, förklara eller länka...?

Vänligen
Gunnar
Hemigunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:35, 08-02-2010
Ort: Mariestad
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 425 Terrier
Volvo BM 614



nixs

#2 » 20:39:20, 10-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite kan man om den.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#3 » 20:42:33, 10-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Lite kan man om den.

Ja, det hjälper ju en massa :slag:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

nixs

#4 » 20:56:19, 10-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fråga i så fall. Finns anläggningar som har sådan dokumentation. Vi har ju en GM614 själva med.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Hemigunnar (trådstartaren)

#5 » 07:50:15, 11-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Attans, satte inlägget på fel ställe... Kan någon flytta det till "allmänt" ?
Hemigunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:35, 08-02-2010
Ort: Mariestad
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 425 Terrier
Volvo BM 614


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: v240tic och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se