Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Lännen C100 bakaxel läcker olja, glapp

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

databonden (trådstartaren)

#1 » 08:05:10, 19-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte ställa en förhoppningsvis ganska generell fråga angående bakaxlar till traktorer & grävlastare, verkar vara ungefär samma princip som i en traktor typ äldre ford t.ex.. Har aldrig behöv riva någon dylik förr så litet fundersam.

Håller på och gräver avlopp och min C100 får jobba rätt hårt just nu. Här om dagen upptäckte jag att den börjat söla olja i ena hjulet på bakaxeln. Vid en snabb titt så såg jag att den kåpa som går över själva bakaxeln är utvidgad. (se paint-klott nedan). Jag tänkte först att något skräp hittat in dit och börjat mala på med utvidgning och förstörd tätning som följd. Farsan funderade om lagren kunde vara glappa så jag lyfte upp maskinen på stödbenen och stannade motorn. Med hjälp av en planka under vardera bakhjul kunde jag konstatera att det nog fanns en del glapp men så vitt jag kan se endast i sidled, alltså in och ut. På den läckande sidan kanske 2-3mm och på andra sidan hälften så mycket. Har mätt avståndet mellan koppen och godset i axeln både i upplyft och nedsänkt läge och det är exakt samma avstånd dvs den verkar inte glappa upp och ner..

Uppenbarligen skall någon tätning bytas, men kan lagren vara dåliga också trots att det bara glappar i sidled?

Vågar man köra ett tag eller finns det risk för haveri? Det är många meter avlopp ännu som skall ner... :(

Glappet i sidled kan väl bero på att axeln behöver shimsas eller hur? På bifogad bild ur reservdelsboken ser man ett shims som tydligen finns i olika tjocklekar. Skall glappet vara i princip noll eller hur bör det vara?

Lagren verkar om man får tro bilden vara i princip vanliga kullager. Oftast brukar det väl vara koniska lager som skall ha en viss spänning, men kanske inte på lännen då.. Ja - det skulle jag nämna ännu att på utsidan av axeln sitter en smörjnippel och enligt instruktionsboken skall lagren smörjas tills det kommer ut fett i kåpan = mycket..

Tacksam för svar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
databonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:35, 21-10-2008
Ort: Närpes
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Ford,
Lännen C100



63an

#2 » 08:43:12, 19-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att skimsa snabbt så gör de, lämna lite spel, några 10-delar, sen får du avakta resultatet, de blir ju häftiga sättningar i sidled när du kör med såpass mycket glapp! Kan inte bli sämre iallafall! :thumme:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ja-bond77

#3 » 09:35:52, 19-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

På beskrivningen med marginellt/obefintligt radiellt glapp så låter det ju nog som tätningen är slut. Enklast att beställa ny tätning från Lännen. Kanske en del billigare att plocka ut den och hämta ny från hydro eller teollisuustarvike, men då blir det en vasaresa. :smile: Men det låter nog som du bra kan göra avloppet klart. Förutsatt att du inte parkerar maskinen i nån kraftig sidolutning så att oljan töms ur.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dimorep

#4 » 09:44:08, 19-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Går det att skimsa snabbt så gör de, lämna lite spel, några 10-delar, sen får du avakta resultatet..


:uupps: Vänta lite nu 63:an...

Då "allt" sitter monterat innifrån (tätning, lagring, shimsning och fastsättning) så måste hela axeltrumpeten demonteras för att kunna fixas till! -Då chansar man inte!

Är där glapp så tyder det på att något har "gett sig", oftast då lagren = byte. Axeltätningen utåt byter man alltid när man har sådana saker demonterade. Och sen inshimsning av lagerspel är inget man bara gör hur som hellst... Några "10-or" är alldeles för oexakt, speciellt då shimsen fanns märkta ner till 5/100!
Det ger en viss inblick i hur exakt det ska vara, givetvis ska sådant arbete göras efter de rek. som finns i VHB:en till maskinen.

Har inget emot "chansningar" men det är sådant man får hålla sig till på EGNA maskiner och inte råda andra till att göra, för det kan resultera i större (dyrare) haverier senare!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

63an

#5 » 09:58:44, 19-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså går det inte snabbt, läs lite mera noga. :thumme:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

databonden (trådstartaren)

#6 » 10:39:22, 19-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svaren! Jo det är som dimorep säger, det går inte snabbt! Axeln skall bort från traktorn, klyvas på båda sidor osv.. Därför var väl viktigaste frågan om man vågar köra några tiotal timmar, vilket jag nog tror själv i alla fall.

Shimsen i lännens reservdelslista är med 0,1mm steg. Nu har det ju knappast blivit så här mycket spel över en natt, så jag tror nog att det där med "några tior" kan funka i mitt fall. Det handlar ju trots allt om en maskin med 21 år på nacken och som ej går i yrkesmässigt bruk. Nya tätningar tänker jag INTE beställa från lännen om jag kan undvika det. 4 stycken "fyrkantiga oringar" till framaxelns bromscylindrar (ca 250-300mm diameter) kostade ca 400eur sist jag hade kontakt med dem.. Det får nog bli demontering först och sen lokala leverantörer eller en Vasa-resa. Inget problem när man har bättre med tid fast traktorn står en eller ett par veckor i verkstan. Troligen kan det vara bra idé att byta lagren samtidigt. Borde väl också gå att få från samma håll.
databonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:35, 21-10-2008
Ort: Närpes
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Ford,
Lännen C100

63an

#7 » 11:20:41, 19-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självfallet är det lagerslitage o det lär du inte kunna shimsa bort!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se