Tänkte ställa en förhoppningsvis ganska generell fråga angående bakaxlar till traktorer & grävlastare, verkar vara ungefär samma princip som i en traktor typ äldre ford t.ex.. Har aldrig behöv riva någon dylik förr så litet fundersam.
Håller på och gräver avlopp och min C100 får jobba rätt hårt just nu. Här om dagen upptäckte jag att den börjat söla olja i ena hjulet på bakaxeln. Vid en snabb titt så såg jag att den kåpa som går över själva bakaxeln är utvidgad. (se paint-klott nedan). Jag tänkte först att något skräp hittat in dit och börjat mala på med utvidgning och förstörd tätning som följd. Farsan funderade om lagren kunde vara glappa så jag lyfte upp maskinen på stödbenen och stannade motorn. Med hjälp av en planka under vardera bakhjul kunde jag konstatera att det nog fanns en del glapp men så vitt jag kan se endast i sidled, alltså in och ut. På den läckande sidan kanske 2-3mm och på andra sidan hälften så mycket. Har mätt avståndet mellan koppen och godset i axeln både i upplyft och nedsänkt läge och det är exakt samma avstånd dvs den verkar inte glappa upp och ner..
Uppenbarligen skall någon tätning bytas, men kan lagren vara dåliga också trots att det bara glappar i sidled?
Vågar man köra ett tag eller finns det risk för haveri? Det är många meter avlopp ännu som skall ner...
Glappet i sidled kan väl bero på att axeln behöver shimsas eller hur? På bifogad bild ur reservdelsboken ser man ett shims som tydligen finns i olika tjocklekar. Skall glappet vara i princip noll eller hur bör det vara?
Lagren verkar om man får tro bilden vara i princip vanliga kullager. Oftast brukar det väl vara koniska lager som skall ha en viss spänning, men kanske inte på lännen då.. Ja - det skulle jag nämna ännu att på utsidan av axeln sitter en smörjnippel och enligt instruktionsboken skall lagren smörjas tills det kommer ut fett i kåpan = mycket..
Tacksam för svar.