Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hydrema 805/807

87 inlägg • Sida 2 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

P Andersson (trådstartaren)

#16 » 21:37:08, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magneten till skoplåset gick att hitta utan problem men hur sjutton får jag loss expandern som sitter till svängcylindrarna i svängkonsolen, bulten underifrån gick lätt att lossa och muttern överst hade en vinge påsvetsat så den snurrade inte men att få ner själva axeln??
Dra en gänga i den o dra i?
Bild
Bild
Bild
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650



hayabusa 08

#17 » 16:25:51, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kan jag inte påstå att jag vet lösningen på problemet, jag vet bara hur den expandern ser ut på min maskin.
När samma bult som du tagit bort, lossnade för mig och jag tappade den på skogsvägen, så satt där en tvådelad kona innanför som man kunde pilla bort och få ner igenom hålet.

När jag tittar på din mittersta bild, den som är tagen underifrån, så skulle alltså denna kona sitta inne i hålet, eller bussningen då. En motsvarande kona satt på ovansidan innanför muttern och spändes då ihop med tappen eller axlen som satt i kolvörat.

Nu ser min bult, den du tagit bort, inte likadan ut. Jag har heller inte den påsvetsade ringen på undersidan som du har så kanske under årens lopp och reprationer har gjort att vi inte har samma expenderbultar längre, men det är kanske värt att kolla. :???:

Lycka till.
hayabusa 08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:55:11, 12-07-2009
Maskintyp: Lastbil

P Andersson (trådstartaren)

#18 » 16:50:12, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men ringen under är nog orginal för där är hål för rörpinne som skulle hålla upp den ursprungliga axeln på plats
Ja efter ha kollat på hur en expander är konstruerad så borde de va som du skrev men har inte hunnit kolla och idag är nog revbenen justerade efter gårdagens drabbning med arbetskamrater i go-cart :)
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

hayabusa 08

#19 » 18:49:20, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag tyckte med att ditt såg mera orginal ut än mitt, därför blev jag osäker om vi hade samma expander.
Ja gocart är roligt att köra men mer jobbigt än man tror..
Men revbenen!? Blev du knuffad för mycket eller vad det kanske du själv som var lite aggresiv hehe..
hayabusa 08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:55:11, 12-07-2009
Maskintyp: Lastbil

P Andersson (trådstartaren)

#20 » 19:08:44, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de är rätt jobbigt, blev prejad in i barriären efter en dålig utgång från kurvan efter startrakan nere i Kallinge ;)
Hornen växer ut rätt snabbt när man sitter i en lite go-cart även om den är motorsvag ;)
Tja kanske dessa är komna från Hydrema direkt för de verkar som den har blitt servad endel av dom även på äldre dagar
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

P Andersson (trådstartaren)

#21 » 21:29:43, 17-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Pillade bort nederdelen av konan som kom ut i 4 delar men axeln sitter rätt bra fast, ide hur jag får ut den??
Dra gänga i den och dra ut den med en bult?
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Turbodiesel

#22 » 21:46:30, 17-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får slå testa att den uppåt först så motsvarande kona/hylsa på den sidan släpper & går att plocka bort.

Sedan bör det gå att dra den nedåt igen med gängstång & lämpligt arrangemang, gänga i den känns tveksamt, brukar vara rätt bra härdning i de där (testa att borra i kanten på den innan du dödar en gängtapp)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

P Andersson (trådstartaren)

#23 » 22:58:19, 17-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haken är att jag inte kommer åt ovansidan, muttern är instoppad i ett hål från insidan av konsollen
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

P Andersson (trådstartaren)

#24 » 21:35:24, 18-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så efter lite våld från insidan av axeln så släppte den så fint, sen återstår frågan vad gör jag med ett ovalt hål.
Bussningen är 50mm i sidoriktningen och 51,4 i längdriktningen.
Sannolikt är de väl inte bara bussningen som är oval utan även hålet den sitter i men de vet jag inte förrän den är uttagen och då väl även skrot....
Bild
Bild
Bild
Bild
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

johnneballe

#25 » 18:11:20, 20-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huamej det där känner jag igen! Det måste vara 25 år sen jag svetsade bytte bussningar och tappar på just hydrema i Växjö. Det var en bra maskin 807, och dom levererades faktiskt med servo och dubbelkommando, Dom första 808-806 kom till Sverige standard utan hydrauliskt fäste, dubbelkommando inte ens radio hade dom! Så det byggde vi i verkstan med bromsaccumulator och styrventiler relä och diådbryggor. det är mycket jobb....
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.

P Andersson (trådstartaren)

#26 » 23:07:41, 20-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De hade varit intressant att få veta lite mer hur dubbelkommandot löstes när ni byggde om, tänkte ta tag i det efter problemet med svängcylindrarna är löst
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

johnneballe

#27 » 19:16:53, 21-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minnet är lite sönder men jag minns faktiskt en del inbytesmaskiner som hade vanliga spakar (inte servo) de hade vanliga vippströmbrytare återfjädrande åt bägge håll. Vi byggde dubbelkommando med servo och en jädra massa utrustning! Men vad du behöver är ju som sagt en ventil till styrningen, den satte vi bredvid bränsletanken på ramen under golvet. fram och back kopplar du till befintliga kabelhärva för växling fram genom säkring. MEN jag är säker på att du behöver en Diodbrygga! med reläer.den satte vi i lådan under varvräknaren.Leta gärna på nån traktorskrot så kanske du har turen att hitta kompletta grejer. Du är behov av gas och broms gasen var ett kapitel för sig och bromsarna blev utdömda av SMP. Då var vi tvungna att montera Accumulator som behöll bromstrycket om motorn skulle stanna. Ja fy fan vad vi mixtrade!! Giraffer monterade vi,grävbroms, hammarhydraulik till och med Svenska Kungen köpte en 808s fullutrustad! Den hade förresten Hydraulisk lilla bm fästet fram. Inbytet var en sönderkörd GM 612!!
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.

P Andersson (trådstartaren)

#28 » 22:55:59, 21-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja man borde nog ha skyddsdioder på reläutgångarna för att skydda relän från motemkn från magnetventilerna
Återfjädrande vippor har jag tänkt använda till styrningen fast till fram/back hade jag gärna egentligen velat ha samma typ som riktningsväljaren på valtras hitech traktorer den låser handbromsen i ett hack ner i mitten.
Blir till att lyfta golvet o hiva ner en elventilen där, har en off/on/off med serienippel liggande som revs ut från traktorn jag hade innan i skogen
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

P Andersson (trådstartaren)

#29 » 22:49:07, 24-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så efter lite jobb ikväll så är alla 4 stålbussningarna uttagna, verkar som de sitter en slithylsa på tapparna på vrid cylindrarna
En var helt kass o fuskad ihop med med lite shims men glappade 2 mm ändå....
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

P Andersson (trådstartaren)

#30 » 22:46:13, 27-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbelt inlägg
Senast redigerad av P Andersson 22:50:46, 27-11-2014, redigerad totalt 1 gång.
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se