Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hara Caway får förlängt liv

23 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Michael S (trådstartaren)

#1 » 22:39:36, 01-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ett par år sedan bestämde jag mej för att börja rusta upp mitt gamla föräldrahem. Eftersom teknik i olika former alltid varit en hobby tyckte jag att en traktorgrävare måste man ha, det är säkert både nyttigt och roligt. Valet föll på en Hara Caway Twin 1970, byggd på IH med BD281 motor. Skicket var, ja hur säger man, så där, men det akuta, en styrled och bromsar, tänkte jag fixa omgående. Resten, "en del småfix", skulle få bli terapi eftersom. Nu har det visat sig bli en hel del terapi, och faktiskt en del gräva också. Haran är ju ganska vanlig på forumet, så jag tänkte redovisa en del av meckandet.
Jag började med styrleden ute vid hjulet. Konan i armen hade blivit ordentligt glapp. Lösningen blev en urfräsning, tillverkning av bussning och en putsning av tappen. Tillsammans med två nya lagringar i styrkolven blev det som nytt (nästan åtminstone).

Bild
Då är styrningen klar att montera.

Bild
Nya dagvattenrör skall på plats.

2 personer gillar det här inlägget.
Michael S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:30, 17-10-2009
Åland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin



Holger

#2 » 17:08:42, 02-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin maskin som säkert är till stor hjälp! :thumme:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael S (trådstartaren)

#3 » 20:29:55, 03-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det bromsarna. Utgångsläget var att höger pedal gav näst intill obefintlig bromsverkan, medan vänster pedal var helt stum. Huvudcylindrarna är Girling, med 3/4" diameter (19,05 mm). De cylindrarna satt bla på Amazon som kopplingscylinder. Repsatser tex PBR 7176 var ganska lätta att hitta. För att få loss den vänstra kolven krävdes fettpress, skruvstycke, en bit flatstål och ett gammalt stänkskydd! (som tätning i stället för påfyllningslocket).
Efter allmän rengörning och montering bromsade höger någorlunda, medan vänster fortfarande var stum. Naturligtvis satt alla länkarmar fast. Är fett ett okänt ämne i vissa kretsar?? Efter några timmar med rostlösare, olja och smideshammare blev det åter liv och rörelse i systemet (och jag fick reda på hur en traktor ser ut underifrån). Så fanns det bromsar på båda sidor, men begränsat.
Återstod slavcylindrarna, vad kunde det vara? Efter en hel del efterforskning kunde jag konstatera att det var Amazon kopplingscylindrar, vad annars. Det som lurade mej var att Amazonen har använt två diametrar, mina är 13/16" (20,64 mm). Var hitta repsatser tex PBR 261? Till slut hittade jag dessa på www.nippelit.fi och priset 2,- € /st var inte mycket att pruta på. Nu är det tryck i systemet, och vettiga bromsar.
För övrigt sitter det samma cylindrar till kopplingen, så de renoverades samtidigt.

Bild
Ingen raketvetenskap, men ack så viktig.
Senast redigerad av Michael S 20:31:18, 03-11-2010, redigerad totalt 1 gång.

3 personer gillar det här inlägget.
Michael S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:30, 17-10-2009
Åland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin

Michael S (trådstartaren)

#4 » 22:00:15, 30-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingen hade fungerat bra, men så en dag blev det svårt, för att inte säga omöjligt att få i någon växel. En snabb parkering och så en stunds meditation, det får inte vara sant. Men, men efter att ha kollat att allt stod rätt till på "utsidan" blev det allt mer uppenbart att Haran drabbats av allvarliga invärtes krämpor. Bort med luckan undertill (bakom svänghjulet), fram med belysning och då blev det klart att en arm på tryckplattan hade havererat.
Då uppstod två akuta frågor, hur klyver man en traktorgrävare ute i "blå hallen" och var hittar man en ny koppling.
Efter att ha funderat och inspekterat tyckte jag mej se en lösning i eländet. Det såg ut att gå att skjuta fram motorn inuti "grävarramen" så mycket att det skulle gå att pilla ut tryckplattan. Fram med verktyg och till verket. Bort med hydraulpumpen (tanken tömd), bort med kylaren, bort med alla slangar, kablar och annat bråte. En domkraft under växellådan och en garagedomkraft under motorn, en tjock plywoodskiva fick tjänstgöra som "betonggolv". Genom att lyfta motorn i framkant och lägga i två träklossar mellan den inre ramen som motorn är bultad i, och den yttre ramen var motorn frilagd. Loss med alla bultar i midjan, fram med stålspett, och se det rör sig! Motorn gick att få fram ganska exakt det som behövdes för att få ut kopplingen, med trångt var det. Jag fick binda en en lina för att kunna flytta tryckplattan.
Kopplingen visade sig vara enskivig och 13" i diameter. Var hittar man en sådan, den bör ju ha suttit på något annat än IH. Efter diverse studier på nätet dök det upp en stark kandidat, Fordson Super Major med enkel koppling. Och mycket riktigt, bultdelning och styrstift stämmer. Och så lamellen 10 splines och 1½" axel? Inte så vanlig, men sitter på Volvo, var annars? Dock inte Amazon den här gången, utan 650.
Centrumlagret var naturligtvis paj, och hade gjort att axeln tappat någon hundradel. Eftersom det fanns plats bakåt före splinsen blev lösningen att lägga i en 4 mm bricka under det nya lagret. På så sätt fick jag i alla fall 4 mm fräsch axel som styr i lagret.
Urtrampningslagret är av typen kol/grafit och troligen outslitligt. Däremot förorsakade de clips som håller lagret på plats i armen en aning huvudbry. Nya fanns inte att uppbringa, så lösningen blev att göra egna.
Så var det bara att montera ihop. Centreringsdornet gjorde jag av en bit kasserad Laserrorkult och en bit trädgårdsslang. För att få en vettig geometri i kopplingsarmen var jag tvungen att shimsa ut tryckplattan 2 mm från svänghjulet. Annars gick ihopmonteringen onödigt bra.

Bild
Råmaterial, färdigt clips, originalet och så den totalt uppnötta armen.

Bild
Specialverktyg behöver inte alltid vara så sofistikerade.

2 personer gillar det här inlägget.
Michael S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:30, 17-10-2009
Åland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin

ja-bond77

#5 » 12:38:17, 01-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt att läsa! :buga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Siggetass

#6 » 23:59:45, 02-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Hara till! Dessutom med sura IH-motorn. "Nice"! :uupps:
Mkt intressant läsning om dina renoveringar. Själv ligger jag strax bakom i kölvattnet och har nyligen renoverat bromsarna. Min ena huvudbromscylinder satt i botten, men jag lyckades med ett gammalt tjuvknep:
Jag hällde den halvfull med 5-56, lät den stå över natten. Sen gick det att knacka ut den genom att slå hela cylindern med måttlig kraft mot en "medium-mjuk" brädlapp. (metoden har lyckats förr på gamla bilar) Fett-sprute-metoden lät mer skonsamt.

Min koppling började att koppla ur allt sämre. Till min fasa kunda jag inte få hejd på den alls en dag, och hann väl en 10-15m för långt innan jag hunnit dra ut stoppen och fått stopp på "Skopis". Felet? Som tur var mkt simpelt: Det var slut på bromsvätska i behållaren.

:off_topic: Nån som har koll på varför skop-tilten sjunker? Nu menar jag så kraftigt att tom skopa sjunker ända ner på ett par minuter. Full med grus handlar det om nån halv-minut. Eftersom cylindern går plus, kan det ju vara internt läckage. (oljan som läcker från minus får ju utan problem rum i plus-sidan) I början var det ett skumt fenomen eftersom man kunde tilta upp till stopp, och då kunde skopan bli kvar där eller inte. Lite slumpmässigt. Nu är det mer konsekvent iaf. :slag:
Jag har blängt på den cylindermonterade snabbtömningsventilen ett tag nu, ev. förorening som lämnar den halvöppen...? Har lite dålig knas på hur den är tänkt att funka.
Senast redigerad av Siggetass 21:58:34, 09-12-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Siggetass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:04, 09-04-2010
Ort: Nässjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: I skogen och till plogen: Valmet 455. För skoj: BM 400 Buster. "Trädgårdstraktorn" MF 135. I sandlådan: BM GM616 -74. Söndagar: Grålle TEA.

Michael S (trådstartaren)

#7 » 17:37:27, 03-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Siggetass. Även min tilt sjunker undan. I mitt fall är det internt läckage, har ett "porlade" ljud i höger cylinder. En ompackning finns med på listan över åtgärder, har dock inte ansett läckaget alltför besvärande. Var hittar man tätningssatser, eller köper man lösa tätningar på mått? Mina cylindrar är i alla fall täta utåt.
Michael S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:30, 17-10-2009
Åland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin

Stefan Lundberg

#8 » 08:04:19, 05-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Siggetass

#9 » 21:57:39, 09-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var intressant! Du menar alltså att det går att lyssna efter läckage. Visst, läcker det från minus till plus-sidan blir det ju vacuum / (alt. luft) i systemet, och skulle ju kunna höras... Måste kolla den metoden!

Update: Har lyssnat -> ljudlöst. Har också rivit tilt-cylindrarna nu, och de är ok. Rev sedan itu snabbtömningsventilerna på dito cylindrar och hittade ett fjäderbrott. Caramba! Ska bara köpa ny fjäder, sen bär det av igen.
Snabbtömningsventilen är en mycket fin komponent. Då man tippar skopan öppnas en ventil mellan plus och minus på cylindern, och skopan töms snabbt utan att det bildas vacuum eller suger tjuvluft. Så fort man släpper spaken stänger ventilen och skopan stannar. Enkel och finurlig konstruktion som jobbar med tryck-skillnaderna som uppstår!

Jag köper tätningar på Indoma i Jönköping. www.indoma.se Mikael Levinson hjälpte mej med tätningar till svängcylindrarna, nåt som kunde slutat illa, kolla här:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Det satt alltså fel tätning (100mm) i när jag rev ner det, och jag höll på att göra om misstaget när jag gick på gamla måttet! 4 tum ska det vara istället, alltså 101,6x80x12mm. Det är alltså inte samma som i t ex lastaren, som har 100mm tätningar. Hymas lär ha köpt på sej nån mystisk verks-leverans med just 4"-rör vid den tiden man gjorde 467-aggregaten (ev. andra, vet ej). (Och: Indoma kallar tätningen ""Hymas-tätningen", och den bara passar och funkar OCH finns hemma.)

Sen sist har nya "ögon" monterats, jag hade inga reflektorer kvar i huvudstrålkastarna. Nya kändes dyrt, kromspray kändes alltför "B". En inre röst sa "det kan vara Volvo..." Och se, det var vanliga Volvo 140-insatser. 2 st helt nya från svågerns bra-att-ha-låda är på plats och jag och skopis leeeer!

PS. Siggetass är namnet på gårdens ena katt. DS /Sven
Senast redigerad av Siggetass 23:43:13, 06-01-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Siggetass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:04, 09-04-2010
Ort: Nässjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: I skogen och till plogen: Valmet 455. För skoj: BM 400 Buster. "Trädgårdstraktorn" MF 135. I sandlådan: BM GM616 -74. Söndagar: Grålle TEA.

Michael S (trådstartaren)

#10 » 19:05:37, 11-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all info. Skall ta itu med cylindrarna när vädret känns lite humanare.

Medan jag väntade på kopplingsdelarna passade jag på att fixa och städa en del. Det blev ett nytt hydraulfilter TFR 09220 (Teho 51006, Arlon Txx5-10, Fleetguard HF6180 skall också passa). Luftfiltret tvättades och fick ny olja. Tidigare hade jag bytt motorolja och filter Teho 5011-1 (M-filter MO138, Fram CH869PL). Kylaren fick en behövlig tvättning utvändigt, diverse nya slangar monterades, plötsligt hade jag också två fungerande värmefläktar i hytten. :grin: Ett knutkors till hydraulpumpdrivningen hade passerat bäst före och fick ge plats åt ett nytt GU50 kors (just det, Amazon kardankors).
Michael S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:30, 17-10-2009
Åland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin

Michael S (trådstartaren)

#11 » 18:35:13, 19-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haran hade från början en antydan till andningsbesvär, som under sommaren övergick mot kronisk astma. En inte alltför vild gissning var att en avgasventil var på upphällningen. I ett tillfälligt anfall av nyfikenhet kombinerad med arbetslust (en för övrigt stundtals farlig kombination) bestämde jag mej för att ta reda på sakernas tillstånd.
Alltså, fram med verktyg och av med toppen. För att ha en sportslig att få ihop motorn igen började jag med att beställa en topplockspackning från FW Thornton.
Till min förvåning och lättnad såg alla ventiler ganska bra ut, däremot var ett avgassäte dåligt och ett rent av uselt. Ventilerna fick en lätt avputsning och sätena gick att få ordning på, åtminstone får det duga på en 40 år gammal hobbymotor. Någon Ford fick stå till tjänst med passande ventiltätningar och så var det bara att montera ihop.

Bild
Prototypen till Malte Månsons ventilslip som kommer att bli en storsäljare på Automechanica 2011 (eller var det 1911?)

Bild
Sådana här fräsar känner säkert någon grånad mekaniker igen. De fungerar fortfarande!

När jag köpte Haran sade säljaren att han var "osäker på funktionen hos motorvärmaren". Översatt till normalsvenska var den alltså slut. Värmaren är en Calix modell rund rostfri bytta. I samband med renoveringen var jag på väg att kasta den, men plockade i alla fall fram Ohmmätaren, och se 89 Ohm över slingan, den kanske funkar!? Jag började med att ruska och skölja ur en kaffekopp skit, inte illa ur en värmare som är stor som en ordinär tekopp. Även kabelanslutningarna och thermoskyddet fick en upputsning, ny kabel, och se den fungerar.

Och motorn, jodå den startade och går riktigt fint.

God Jul på er alla på Maskinisten.

3 personer gillar det här inlägget.
Michael S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:30, 17-10-2009
Åland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin

LeifAndersson

#12 » 19:08:33, 19-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael S skrev:Sådana här fräsar känner säkert någon grånad mekaniker igen. De fungerar fortfarande!
.


"Nu ska du inte vara sån" De där prylarna använder vi fortfarande, funkar utmärkt. :mrgreen:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

nixs

#13 » 19:17:34, 19-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael S skrev:Bild
Prototypen till Malte Månsons ventilslip som kommer att bli en storsäljare på Automechanica 2011 (eller var det 1911?)


Gamla hederliga beprövade tekniker/verktyg/saker behöver inte vara fel! Har en sådan slip i något av förråden, perfekt när man behöver den någon gång man river av en topp eller dylikt. Senast den var i bruk var när vi rev av toppen på min första bil och en avgasventil hade lämnat in.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Michael S (trådstartaren)

#14 » 22:07:34, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte lätt att vara hobbymekaniker när man ser dåligt, hör illa, har svårt att förstå skriven text och dessutom har minne som en guldfisk. Hur som helst så skulle tiltcylindrarna på Haran få nya tätningar. Själva meckandet gick, ja som smort, eller vad man nu säger när allt (inklusive mecken) är indränkt i hydraulolja. Tätningarna var ordentligt slitna men inte akut dåliga. En ond tanke började spira.

Bild
Ett par gängstänger hade underlättat, men två tvingar gick också bra.

Och själva resultaten blev inte som väntat, lastaren vek lik förbaskat ut. Och läckageljudet fanns kvar. Hade jag lyssnat ordentligt hade jag märkt att ljudet inte kom från kolven, utan från cylinderns övre ända. Hade jag tittat noga på den fyrkantiga biten där slangarna är anslutna, eller tittat i reservelsboken, hade jag kanske kunnat klura ut att "biten" inte är en slanganslutning utan en snabbtömningsventil. Det som Siggetass skriver om tidigare i den här tråden :laes_detta: .


Isär med den arma ventilen, och nu uppstod en viss förvåning. Den var tom på innehåll! Tacka fasen för att det pyser, porlar och läcker. Isär med den andra, den innehöll alla delar. Vad gör jag nu då, är det någon som har en ventil, eller innehåll, över? Eller är det svarven som gälller? Hur noga bör man vara med fjädertrycken?

Bild
Blir det tätare med det här på plats?
Senast redigerad av Michael S 22:27:03, 22-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Michael S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:30, 17-10-2009
Åland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin

ja-bond77

#15 » 18:42:52, 23-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har så dåligt tålamod med sökandet så jag skulle nog sparkat i gång svarven... Är ytterdiametern på den större käglan nåt vanligt mått som typ 20mm? då skulle man kunna utgå från en bit krommad kolvstång, så har du en yta klar. Men då ska man ha en sån liggandes också... Lite varierande fjädrar har man väl i bra-o-ha lådan? :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Robert T och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se