Kopplingen hade fungerat bra, men så en dag blev det svårt, för att inte säga omöjligt att få i någon
växel. En snabb parkering och så en stunds meditation, det får inte vara sant. Men, men efter att ha kollat att allt stod rätt till på "utsidan" blev det allt mer uppenbart att Haran drabbats av allvarliga invärtes krämpor. Bort med luckan undertill (bakom svänghjulet), fram med belysning och då blev det klart att en arm på tryckplattan hade havererat.
Då uppstod två akuta frågor, hur klyver man en
traktorgrävare ute i "blå hallen" och var hittar man en ny
koppling.
Efter att ha funderat och inspekterat tyckte jag mej se en lösning i eländet. Det såg ut att gå att skjuta fram motorn inuti "grävarramen" så mycket att det skulle gå att pilla ut tryckplattan. Fram med verktyg och till verket. Bort med hydraulpumpen (tanken tömd), bort med kylaren, bort med alla slangar, kablar och annat bråte. En domkraft under växellådan och en garagedomkraft under motorn, en tjock plywoodskiva fick tjänstgöra som "betonggolv". Genom att lyfta motorn i framkant och lägga i två träklossar mellan den inre ramen som motorn är bultad i, och den yttre ramen var motorn frilagd. Loss med alla bultar i midjan, fram med stålspett, och se det rör sig! Motorn gick att få fram ganska exakt det som behövdes för att få ut kopplingen, med trångt var det. Jag fick binda en en lina för att kunna flytta tryckplattan.
Kopplingen visade sig vara enskivig och 13" i
diameter. Var hittar man en sådan, den bör ju ha suttit på något annat än IH. Efter diverse studier på nätet dök det upp en stark kandidat, Fordson Super Major med enkel koppling. Och mycket riktigt,
bultdelning och styrstift stämmer. Och så lamellen 10
splines och 1½"
axel? Inte så vanlig, men sitter på Volvo, var annars? Dock inte Amazon den här gången, utan 650.
Centrumlagret var naturligtvis paj, och hade gjort att axeln tappat någon hundradel. Eftersom det fanns plats bakåt före splinsen blev lösningen att lägga i en 4 mm
bricka under det nya lagret. På så sätt fick jag i alla fall 4 mm fräsch axel som styr i lagret.
Urtrampningslagret är av typen kol/grafit och troligen outslitligt. Däremot förorsakade de clips som håller lagret på plats i armen en aning huvudbry. Nya fanns inte att uppbringa, så lösningen blev att göra egna.
Så var det bara att montera ihop. Centreringsdornet gjorde jag av en bit kasserad Laserrorkult och en bit trädgårdsslang. För att få en vettig geometri i kopplingsarmen var jag tvungen att shimsa ut tryckplattan 2 mm från svänghjulet. Annars gick ihopmonteringen onödigt bra.
Råmaterial, färdigt clips, originalet och så den totalt uppnötta armen.
Specialverktyg behöver inte alltid vara så sofistikerade.