Den midjestyrda maskin har inget med 841 chassit att göra, det är just en förlaga till linjemaskinerna. Enligt mig ett förfärligt bygge, men lite kul att man på den tiden kunde plocka ihop
ungefär vad som helst och testa om marknaden ville köpa produkten, men inte blev det vackert alla gånger...
De som är byggda på 841 chassit är alltid hjulstyrda med olika stora bak och framhjul, tänk er en bakvänd
baklastare, eller blir den då rättvänd!
Tror inte 841 chassit marknadsfördes på samma sätt som de chassin som skickades till Skellefteå där Lundbergs byggde baklastare eller till Hudiksvall där Hymas gjorde
traktorgrävare av dem som marknadsföres som Volvo BM. 840 och 841 var lite speciella när Volvo-BM byggde dem själva helt i egen regi. Så därför hanterades nog inte chassin på samma sätt till dem som till de mindre maskinerna. Så de som kom till Hymas för påbyggnad var nog en specialare på något vis.
Även Hydrema i Danmark kom över de chassin som "Skellefteå-baklastarna" byggdes på för påbyggnad till traktorgrävare. Så de marknadsfördes tydligen som chassin för påbyggnad, men 841 chassit har jag inte träffat på annat än i den maskin som den här tråden handlade om i början. Så de är nog rätt speciella, men som någon sade så såldes de tydligen till Televerket samtliga som nya så det var kanske så att det var beställda för ett visst ändamål, där inte Volvo-BM kunde leverera maskiner i den viktklassen. Så de blev specialtillverkade för Televerket i en kort serie på chassin som plockades ur produktionen av 841.