Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

MF 50B driver inte framåt

67 inlägg • Sida 4 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

MBtrac

#46 » 23:06:51, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei.

Jeg har 2 stk. MF 50. En traktorgraver med Hymas graveaggregat, og en med frontlaster og lodd bak. Vi måtte bytte lammellene til både forover og revers clutchen, og oljepumpen. Oljetrykket måler du fra toppen av gearhuset, skal være et rør der for å koble til et manometer. Justering av oljetrykket gjøres på venstre side. :D

Dette er en riktig lettkjørt traktor når man har bygd om til ordentlig servostyring. :cool2:

Jeg har papirene hvor det er beskrevet hvordan du justerer trykket, hvis du vil kan jeg skanne dem og legge det ut her, eller sende det til deg. :smile:

Skuffefestet er orginal MF. :grin:
Mercedes-Benz, Das Beste Oder Nichts.
MBtrac 800 81`
MBtrac 1000 86`
MBtrac 1500 84`

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MBtrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:33:20, 28-05-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mercedes-Benz.
WDB 440.161
WDB 441.161
WDB 443.162
W123.193
W123.123



zvugge (trådstartaren)

#47 » 06:37:20, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vore väldigt snällt om du har instruktioner hur man justerar trycket.

Insåg att frontskopan har ett "eget" fäste och andra skopor verkar inte finnas så ska man ha någon annan skopa så får man bygga en adapter.
zvugge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:03, 13-08-2010
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B och Volvo BM 650

zvugge (trådstartaren)

#48 » 06:44:58, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MBtrac skrev:Hei.

Dette er en riktig lettkjørt traktor når man har bygd om til ordentlig servostyring. :cool2:

:


Hur har du byggt om servostyrningen förresten ??
zvugge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:03, 13-08-2010
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B och Volvo BM 650

MBtrac

#49 » 14:18:22, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei.

Test. :???:


Bild

Bild

Bild

Vær forsiktig når du skrur pluggen inn igjen å ikke trekk til for hardt, da rives gjengene i pluggen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Jeg betalte 7500,- for ombyggingssettet i 2006. Vil tro at du kan bruke en hvilket som helst orbitrol fra en annen traktor, men du må være sikker på at det passer før du kapper rattstammen. :mrgreen:
Mercedes-Benz, Das Beste Oder Nichts.
MBtrac 800 81`
MBtrac 1000 86`
MBtrac 1500 84`

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MBtrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:33:20, 28-05-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mercedes-Benz.
WDB 440.161
WDB 441.161
WDB 443.162
W123.193
W123.123

MBtrac

#50 » 19:13:42, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brosjyrer. :grin:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Mercedes-Benz, Das Beste Oder Nichts.
MBtrac 800 81`
MBtrac 1000 86`
MBtrac 1500 84`

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MBtrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:33:20, 28-05-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mercedes-Benz.
WDB 440.161
WDB 441.161
WDB 443.162
W123.193
W123.123

MBtrac

#51 » 19:26:30, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av MBtrac 19:36:01, 15-08-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Mercedes-Benz, Das Beste Oder Nichts.
MBtrac 800 81`
MBtrac 1000 86`
MBtrac 1500 84`

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MBtrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:33:20, 28-05-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mercedes-Benz.
WDB 440.161
WDB 441.161
WDB 443.162
W123.193
W123.123

zvugge (trådstartaren)

#52 » 20:33:05, 22-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givaren som sitter på röret till filtret för fram/back lådan har tre stift men det går inte mer än två kablar till givaren. Gissar att givaren har nått med tempraturen på oljan att göra, provat Ohm mäta men inte fått något vettigt resultat.

Någon som vet hur kablarna ska sitta på givarna.
zvugge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:03, 13-08-2010
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B och Volvo BM 650

karlmb

#53 » 14:58:51, 12-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

karlmb skrev:Nja, jag har ett mer generellt fel än TS.
Min går inte åt något håll, och det kom plötsligt.
Jag har inget tryck, så det kan inte vara ngt fel i regleringskomponenterna nedströms. Är ju inte troligt att båda hållens tryckkammare skulle gå sönder samtidigt.
Eller att det blivit utslitet i fram- o backkopplingen precis samtidigt.
Den enda regleringskomponenten som finns nedströms oljekylet enligt vad jag förstått är en växelventil som skickar oljan till fram eller backcylindern.
En sådan kan väl inte bry sig om varifrån oljan pumpas bara trycket är tillräckligt?

Skulle tippa att TS dock har en utsliten koppling åt ena hållet, speciellt om han kan mäta upp det specade trycket på 160Psi.


OK, bra att TS fått ordning på sin maskin!
Jag har kommit igång med mitt projekt nu, alltså att montera en yttre pump som ersättare för den ordinarie, och på det sättet slippa klyva hela traktorn för denna lilla detalj..
Vi provade nu att mata in tryck från brytskopans cylindermatning och en tryckregleringsventil + en flödesmätare.
Dock hade vi ju inget som samlade upp oljan när den regnade ut i botten av lådan, så när traktorn som står i en rätt kraftig uppförslutning hade slut på hydrauloljan, så var det slut på det roliga.
Jag vågade inte lyfta bakskopan av rädsla för att rulla bakåt, utan hoppades att det skulle kännas ändå att convertern började dra när jag gasade och kompisen justerat in rätt tryck, 160 PSI.
Vi tror att det rykte till i den iaf, men det blev väldigt kort tid.
Flödesmätaren kom att registrera ett flöde på hela 64 l/min, men det tror vi kan bero på luft i systemet och inte är något att lita på.
Vi vill veta vilket flöde som krävs för att kunna dimensionera pumpen.
Det är orimligt med ett så stort fröde om 64 l/min, sugledningen till ordinarie pumpen är bara 14.5 mm.
I reparationshandboken finns ingen uppgift om vilket flöde som pumpen ska ge, är det någon som har koll på det?
karlmb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:20, 21-09-2011
Ort: Hindås
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50b -81

Turbodiesel

#54 » 15:27:13, 12-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör du för att "avaktivera" den interna pumpen från oljekretsen? är den inte helt skuren kan den snurra baklänges om du trycksätter..

Undra om det blir någon långvarig lycka.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

karlmb

#55 » 19:47:57, 12-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Hur gör du för att "avaktivera" den interna pumpen från oljekretsen? är den inte helt skuren kan den snurra baklänges om du trycksätter..

Undra om det blir någon långvarig lycka.


Den interna pumpen står still, tror jag.
Jag ser inget skäl till att aktivera den, och varför skulle den snurra baklänges, den kommer inte att matas med ngt tryck?
(Kommer att plugga ordinarie utloppet från den och skruva ur den nedre tryckregleringsventilens kolv så att ev olja som kunde komma om pumpen skulle börja rotera, bara sprutar ner i tråget igen.)

Den externa pumpen kommer jag att aktivera elektriskt via en kontakt som bryter när man trycker på ngn av gaspedalerna.
Senast redigerad av karlmb 19:55:06, 12-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
karlmb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:20, 21-09-2011
Ort: Hindås
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50b -81

zvugge (trådstartaren)

#56 » 00:28:38, 15-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag även fått igång belysningen i traktorn. Kan vara bra till vintern.

Vart köper jag en lämplig manometrar?
Har bara hittat en som klarar 10 Bar och 160 PSI är väl 11 Bar. Har iof inte hunnit leta så mycket.

1 person gillar det här inlägget.
zvugge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:03, 13-08-2010
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B och Volvo BM 650

rospigg

#57 » 23:29:46, 16-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj zvugge, och alla andra!

Manometer hittar du hos hydroscand, de har från 10-20 bar och flera steg upp till 600 bar vad jag vet. Finns inte Hydroscand i närheten borde någon hydraulfirma värd kunna få hem en manometer på några dagar.

Jag har själv en MF 356 baklastare, byggd på 65an med converter, köpte den defekt. Felet var att den sköt över oljan från växellådan till motorn.... Ett 3mm kopparrör från manöverventilen (den på oljepumpen, växellådans gavel) till mätuttaget på växellådans tak, hade spruckit- läckage. Rinner iväg mängder då det är över 10 bar! Nu stannar oljan på plats, men ett knackande ljud finns istället..... ledsnade och ställde den åt sidan. Om tid finnes blir det nya tag!

Mvh Rospigg!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Robban_C

#58 » 23:40:08, 16-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående ombyggnad till orbitrol för styrningen:
Jag vet inte hur det fungerar med orbitrol men jag vet att om man gör i ordning den ordinarie servostyrningen så som den var från början (glappfri) så fungerar faktiskt servostyrningen sen. Jag gjorde det på min MF 3165 (samma konstruktion som på bilderna här ovan) och det var snabbt gjort. Uppskattar att man åtgärdar glappet på nån halvtimme eller så.
Det finns massor av trådar om det här på forumet eftersom det är samma fel på alla gamla MF med den här konstruktionen. Bort med glappet i linkaget till styrventilen så fungerar det sen och det är både snabbt och billigt gjort.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jmnilssonmaskinservice

#59 » 22:28:53, 01-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej jag har en mf 50b med chassi nr. 3378 min fråga är om momentomvandlaren och växellådan har gemensam olja i växellådshusen har hört att de finns olika versioner
jmnilssonmaskinservice
1 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:11, 21-09-2012
Sverige
Maskintyp: Lastbil

zvugge (trådstartaren)

#60 » 09:04:29, 25-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast jag bytt båda oljorna så blir jag inte riktigt klok på det.

Enligt manualen är det olika oljor men jag kunde inte se att det fanns något som direkt hindrade att oljorna från att blandas med varann. I växellådan ska det vara 10-30 olja med bromsar i oljebad och i momentomvandlaren ATF.
Jag är lite lur på att det skulle vara lika att ha 10-30 oljan överallt.
zvugge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:03, 13-08-2010
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B och Volvo BM 650


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se