Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Min MF 50B traktorgrävare

35 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Krister W. (trådstartaren)

#31 » 12:27:04, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak blir jag inte klok på. Vad är det för "radiator" som sitter i fronten längst fram? Se bild.
Bild
Längst bak (alltså omedelbart framför motorn) sitter ju konventionell motorkylare, framför den en oljekylare för momentomvandlaren/transmission. Men vad är det som sitter framför den? Undre och övre röret som ansluter till den är ganska tjocka (gummislang o slangklämmor på bilden), och går ut vid sidan av motorn (på traktorns vänstar sida), och försvinner in under hyttgolvet...
En tanke var att det är till hyttvärmen (som för övrigt är bortkopplad på min maskin), men då borde den väl inte sitta framför de andra kylarna, utan bakom för att "suga upp" värme?
Behöver demontera det av rören, som går framför kylarna, eftersom jag måste komma åt att ta bort styraxeln (den som går lodrätt ner från styrcylindern till styrstagen).

Vore gott att veta vad det är för vätska som kommer forsa ut, innan jag öppnar det. Kylarvätska, hydraulolja, eller vad? Kanske inget? Och hur/var man fyller på den igen efteråt...

Kika i verkstadsmanualen (som finns i två ex under Downloads på MAskinisten) ger föga ledtrådar om detta. Däremot lärde jag mig att traktorn är utrustad med "Cigar Lighter", alltså inte cigarettetändare, utan Cigarrtändare! :razz:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,



rp_92

#32 » 08:27:02, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer inte håg vad det var för olja som kom ut när jag bytte mina slangar till den där.. Såklart :/ Jag har för mig att det var hydraulolja i men ska låta det vara osagt.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

Krister W. (trådstartaren)

#33 » 21:51:11, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan nog stämma med hydraulolja.
Jag ålade under maskin ikväll och kollad vart rören tog vägen. Mycket riktigt ihopkopplade med ventilbordet till grävaggregatet. Så returen går väl vägen om den här grunkan då.
Ok, tänkte jag, jag får fimpa slangen till röret som går på tvärsen. Gjorde mig till och riggade en tom 20l dunk för hydraulolja, trattar o grejor, för jag tänkte börja med att borra ett hål i slangen och på så sätt dränera ut oljan lite snyggt.
Sagt o gjort, jag borrade ett hål i slangen, och ut kom.... ingenting! :mrgreen:
Inte en droppe! Antingen är det röret pluggat någonstans, eller så har oljan runnit ur den och tillbaka ner i oljtanken på något vis? :klia:
Maskin har stått stilla sen i somras.
Jaja, vi får se när jag fått loss hela röret....
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W. (trådstartaren)

#34 » 22:13:30, 01-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mellandagspyssel.

Vad skall detta bli för något då?

Bild
Bild
Bild

Jo, en liten avdragare!
Bild

För utdragning av bussningar till styraxeln:
Bild

Första delen på plats:
Bild

Resten:
Bild
Bild

Å börja dra ut:
Bild

Halvvägs ute:
Bild

Å där kom han som en dö häst, som en viss bildoktor skulle ha sagt! :mrgreen:
Bild

Hålet som blev kvar:
Bild

Sen var det bara att upprepa på undre bussningen!
Bild

Den gav sig den med.
Bild

Vadan detta då?
I somras drabbades traktorn av totalt bortfall av styrningen.
Fick pillat isär servostyrningen med tillhörande styrkolv, styrarmar och styraxel i fronten på den, och konstaterade att splinesen mellan styramen som styrcylindern verkar på och styraxeln hade rostat och vittrat bort... Med konsekvensen att styrningen uteblev! :uupps:
Som tur var befann sig traktorn hemma på gårdsplanen när det hände, och jag kunde baxa in den på en plats där den inte stod ivägen med hjälp av styrbromsning. Mindre kul om man hade vart ute på vägarna och kört (vilket jag i och för sig aldrig gör med denna).

Glömde ta bilder vid demonteringen av de andra delarna, men här kommer ett par illustrationer ur verkstadshandboken som kompensation istället:
Bild
Bild

Som givetvis hittades i Downloads på Maskinisten! Tack till en okänd välgörare! :grin: :buga: :thumme:

Riktigt så enkelt att ta isär som den övre bilden ger sken av var det ju inte, förstås! :klia:
Men det gick med lite trixande.

Gamla styraxeln och nyköpta med ett skjutmått som referens:
Bild

De här bussningarna såg väl inte värre ut än att de hade gått att köra vidare med i 50 år till, men den nya axeln är 0.5 mm större diameter över lagerlägena än den gamla så det går inte ändå!
Alla andra mått på de nyköpta delarna (axeln och styrkolvsarmen) verkar stämma och passa ihop med befintligt. Varför inte samma diameter här? :klia:
Kanske kan vara så att man skall kunna brotcha till överdimension istället för att byta bussningar? Så det blir mer av depåstopp a la F1 istället? :mrgreen:
Dock hade jag ingen 2 tums upprymmare tillhands just då, så det blev till att demontera och byta bussningar!
Och särskilt dyra var de inte heller, tror jag betalade 75 kr styck ungefär.
Nu skall det bara vara nerförsbacke kvar, med återmontering av övriga delar sen har vi förhoppningsvis en fungerande servostyrning på traktorn, vilken dag som helst nu!

Är det någon annan som skall utföra samma operation, så finns det bussningsutdragare att låna! :grin:
Verkar vara i stort sett samma arrangemang av styrning/servostyrning till en mängd olika MF-traktorer från 60-70 tal!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

7 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

magloman

#35 » 23:39:35, 01-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat och väl dokumenterat :thumme: :buga:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se