Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hymas 467 4wd

33 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

CountyBruff

#31 » 16:30:55, 20-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

GUMPERSONS LAG:
Sannolikheten att något inträffar
är omvänt proportionellt
med dess önskvärdhet.

4 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT



Brasse

#32 » 21:20:55, 04-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

edenfeldt skrev:Fortsätter detektivarbetet gällande ålder och modell på den här härliga gamla maskinen. Bifogar även en bild från maskinrummet. Efter att ha skrotat runt på diverse utländska forum, sökt bilder och försökt mig på att hitta serienummer så tror jag att det ska vara en Nuffield 4/65 BMC Diesel Bray 4WD, och dom tillverkades endast mellan 67-70. Har däremot fått lite tvetydiga indikationer på nummer från bakaxeln, där har det någonstans sagts att gjutningarna av dessa gjordes mitten av 70-talet. Vet någon med lite mer säkerhet vart man kan hitta ramnummer på gamla "Hymas" maskiner? Försökt mig på maskinnummer på bifogade platser men hittar inget där. Bild på plåt på dieselpump och servopump(?). Börjar fundera på om dom ev har bytt aggregatet på den här maskinen genom åren då det sitter en fotknapp i golvet bak som vad jag förstår av vad jag läst här på forumet var till en tidig grävelegant. Men maskinen har ingen elegant utan bara ett helt vanligt 467 aggregat. Sitter även kopplingspedal bak, varför man nu skulle ha den där också. Mystiken tätnar :)


Bild

Bild

Servopumpen har en datumkod som hter 7F10 Skulle kunna tyda på 67 (7 för del av årtionde, F för Juni, 10 serienummer
Bild

Dieselpumpen är jag mer osäker på.
Bild

Nummer på vänster bak:
Bild

Hur man kan leta nummer, får titta nogranare när jag haft tid att göra en avfettning och en mycket väl behövlig tvätt av hela maskinen.
Bild
Bild


Hej
Jag har en likadan maskin som du men inte i något toppskick precis.
Nu hade jag tänkt att kosta på den ett nytt hydrauloljefilter, eftersom det gamla är kaputt men lyckas inte hitta någon beteckning på det.
Är det möjligtvis något du har koll på?
Mvh, Brasse

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Brasse
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:39, 06-04-2008

edenfeldt

#33 » 09:41:43, 05-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan kolla om jag har en beteckning kvar på det som sitter :)
edenfeldt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:45:23, 03-05-2012
Ort: Ingarö, Brunn, Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 467


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se