God morgon!
Detta är ett "vansinnigt långsökt experiment", men jag måste ändå prova!
Den första egna maskinen har väl alla ett riktigt starkt band till och ibland "poppar" den upp i skallen och man undrar vad som hände med den...jag är inget undantag och framförallt inte när det ligger en decimeter snö på min 60 meter långa skaftväg!
Jag gillade verkligen min gamla Huddig och när det blev tal om en runtomsvängande grävmaskin, så åkte den tillsammans med min Yanmar B50V med i bytesaffären till min första Hydrema...en M 700.
En hiskligt ful maskin, men i princip helt felfri i 5 år!
http://www.maskinnet.se/files/produktbilder/37183.jpg
Huddigen inbringade inga större summor vid inbytet och borde om man tänkt till lite fått vara kvar hemma, men vid det tillfället tyckte jag det var skönt att bli av med "rubbet"!
...eftersom detta forum "håller till" på en lagom nivå med äldre maskiner och intresset för de senaste nymodigheterna är rätt svalt, så passar det väl bra att göra en efterlysning här!
HAR NI MÖJLIGTVIS SETT TILL MIN ÄLSKADE GAMLA "BETTAN" ELLER HAR NÅGON INFO OM HENNE?
Kännetecken fanns/finns det på några specifika ställen när maskinen lämnades i inbyte...
Huven var rödlackad och även sidplåtarna! Vid närmare eftertanke, så röd-lackades även plåten som täcker kylaren.
Uppepå huven vid nosen finns två stycken Watski "båtventilationer" försänkta.
Anledningen var att få bättre kylning på hydrostattanken...(Dom hade lätt för att gå varma heta dagar och det blev i a f inte sämre av detta ingrepp) Använde de längre på bilden!
http://static.watski.com/img/original_j ... c45178.jpg
Ljuddämparen flyttades till vänster sida om du sitter i färdriktningen....anledningen var att jag stoppade in en helt ny intercoolermotor! Nya hål i huven fick öppnas upp och gamla fick svetsas igen
Därmed borde det finnas tydliga tecken på "farbrors" vid den tidpunkten måttliga kunskaper med en Mig-svets!
...och dessutom en "ledtråd" till, då det inte finns särskilt många 85:or som har en intercoolermotor under huven!
Framskärmarna fick durk-aluminiumplåtar lagda på ovansidan, då det rostat några små hål i dom!
Backspeglarna flyttades fram till egenhändigt gjorda "trepunktfästen" som svetsats fast i dörrarna...(vitlackade massiva rör användes)
4 vit-lackade 30 tums twin-fälgar med däck av den typen som hade avrundad ribbor på utsidorna!
...ett bestående minne är hur djävulskt trevligt det lät när det visslade i turbon!
Just det...höll på att glömma mekaniker Hedbäck's "flugsvampsluftrenare"... förklaring känns överflödig om man vet hur en flugsvamp ser ut! R I P Gunnar!
Det kan möjligen vara så att "svampen" kan ha varit pepitarutig....vill minnas att jag hade den så vid något tillfälle!
Maskinen såldes i a f till någon en bit utanför Stockholm....typ åt Roslagshållet, om jag minns rätt.
Jag får korrigera dom där 25 åren, när jag tänker efter...snarare 17-18 år sedan den såldes!!
Har frågat försäljaren, men han hade ingen koll på vart den hamnade....då den troligtvis såldes av en annan, som givetvis slutade och vart pappren sedan tog vägen är det ingen som vet!
Varför detta?....för jag vill veta om den är "vid liv"....vill se hur den ser ut igen!
Hur gör vi om den hittas?...ett PM eller en "blänkare" här på tråden är väl lämpligt!
Varför går det inte att få fram bilderna nu helt plötsligt?....