highlander skrev:JonasBerglund skrev:Var det jag misstänkte då blir det ju liksom lite felvisande. Det är ju klart det går mer/timme om man har större motor, Man använder ju mer energi/timme då man har tillgång till det helt enkelt. För det behöver ju inte motorn vara mindre effektiv.
Det är ju rätt enkelt om man bara vill ha låg förbrukning/timme tejpar man bara en träkloss under gaspedalen eller monterar in en mindre motor.
Sen beror det ju iof på då bland annat hur man tar betalt vad man tycker är viktigt. Om det är att få mycket gjort per liter diesel, eller om man bara vill kunna köra länge mellan tankstoppen.
Även om man sitter och tok öser tex jordvärme så lär det likväl bli dyrare per meter med cummins vs Td 45.
Jag tror inte att det går att räkna hem en högre förbrukning på en tg i ökad kapacitet möjligt vis på en bandare som verkligen ska vara produktiv.
Sen är det inte dom stora inkomsterna man blir rik av utan dom små utgifterna.
Nu vet jag ju inte vilken som blir snålare i just det här fallet men det är
iaf en väsentlig skillnad hur man jämför. Att få låg timförbrukning är fortfarande lätt om man inte tar hänsyn till vad som blir gjort.
Sen går det ju inte speciellt tungt för motorn nån gång när man gräver. Alla
grävlastare har ju rätt stor motor efter grävaggregat redan som det är. Lägg på 4 nabbkjedjor o skotta en skogsbilväg med 1 meter snö där det är kört skoter hela vintern istället. Eller far bara o kör några km i 1 meter snö med nabbkjedjor på. Eller koppla en släp och far efter vägen. Då går det tungt för motorn.
Privat tycker jag din princip med små utgifter stämmer ganska bra. Men inte alls på jobbet man måste satsa nåt för att vinna nåt.
Men visst jag förstår vad du menar vi har en maskin som går åt ett kommunalt bolag också där spelar det ju ingen roll om det blir gjort nåt på dagarna, det är ju ändå den förare som är bäst på att bjuda på fika som får vara kvar. Däremot är det helt omöjligt att få mer än 40 timmar i veckan fakturerat och då är det ju bättre att ha låg timkostnad.