Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Nyfiken på grävlastare!

42 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

highlander

#31 » 15:10:32, 14-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:
highlander skrev:
JonasBerglund skrev:
Däremot har den ju lite Volvosyndrom där då man kommer ut på vägen det går bra på plan väg o jättebra i utförsbacke men ser man en uppförsbacke så står det ganska still.


Det blir betydligt roligare i uppförsbacke med en Cummings 6a under huven.
Jo jag antog det. Det var därför jag frågade om dom gick nå bättre eller bara tog mer soppa. För jag gissar nästan att du räknar per timme då och inte per mil/kubik/utfört arbete ?

Kanske är lite petig men Cummins inte cummings


Ursäkta stavningen har kört för mycket natt ett tag tydligen.
Visst räknar jag på timme eftersom det är den vanligaste debiteringsformen få TG här.
highlander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:39, 01-12-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 160 w
Yanmar VIO 25
Scania P94 krokbil
Och en duktig fru.



JonasBerglund

#32 » 17:32:49, 14-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det jag misstänkte då blir det ju liksom lite felvisande. Det är ju klart det går mer/timme om man har större motor, Man använder ju mer energi/timme då man har tillgång till det helt enkelt. För det behöver ju inte motorn vara mindre effektiv.
Det är ju rätt enkelt om man bara vill ha låg förbrukning/timme tejpar man bara en träkloss under gaspedalen eller monterar in en mindre motor.

Sen beror det ju iof på då bland annat hur man tar betalt vad man tycker är viktigt. Om det är att få mycket gjort per liter diesel, eller om man bara vill kunna köra länge mellan tankstoppen.
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

Timmeråkarjävel

#33 » 20:09:51, 14-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp det var nog en 1160 ja :ohnej: Håller fullständigt med om Volvosyndromet min gör väl 45 på jämn väg med piggkedjor på alla 4 går de i 30 :vissla:
Timmeråkarjävel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:53, 05-03-2011
Ort: Gräsmark Värmland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500 Scania L80 tipp & kran Volvo 6300 Volvo 4300 Yamaha Grizzly 600 Suzuki VL 1500 Intruder Nissan Navara

patrik h

#34 » 21:12:10, 14-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då momterar man en trimregulator så rullar EL70 ifrån Huddigen även uppför, blir en helt annan motor med en sån monterad.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

highlander

#35 » 21:39:44, 14-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:Var det jag misstänkte då blir det ju liksom lite felvisande. Det är ju klart det går mer/timme om man har större motor, Man använder ju mer energi/timme då man har tillgång till det helt enkelt. För det behöver ju inte motorn vara mindre effektiv.
Det är ju rätt enkelt om man bara vill ha låg förbrukning/timme tejpar man bara en träkloss under gaspedalen eller monterar in en mindre motor.

Sen beror det ju iof på då bland annat hur man tar betalt vad man tycker är viktigt. Om det är att få mycket gjort per liter diesel, eller om man bara vill kunna köra länge mellan tankstoppen.


Även om man sitter och tok öser tex jordvärme så lär det likväl bli dyrare per meter med cummins vs Td 45.
Jag tror inte att det går att räkna hem en högre förbrukning på en tg i ökad kapacitet möjligt vis på en bandare som verkligen ska vara produktiv.
Sen är det inte dom stora inkomsterna man blir rik av utan dom små utgifterna.
highlander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:39, 01-12-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 160 w
Yanmar VIO 25
Scania P94 krokbil
Och en duktig fru.

bert

#36 » 22:32:04, 14-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:Då momterar man en trimregulator så rullar EL70 ifrån Huddigen även uppför, blir en helt annan motor med en sån monterad.


vad är det för nåt patrik?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

JonasBerglund

#37 » 11:23:44, 15-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

highlander skrev:
JonasBerglund skrev:Var det jag misstänkte då blir det ju liksom lite felvisande. Det är ju klart det går mer/timme om man har större motor, Man använder ju mer energi/timme då man har tillgång till det helt enkelt. För det behöver ju inte motorn vara mindre effektiv.
Det är ju rätt enkelt om man bara vill ha låg förbrukning/timme tejpar man bara en träkloss under gaspedalen eller monterar in en mindre motor.

Sen beror det ju iof på då bland annat hur man tar betalt vad man tycker är viktigt. Om det är att få mycket gjort per liter diesel, eller om man bara vill kunna köra länge mellan tankstoppen.


Även om man sitter och tok öser tex jordvärme så lär det likväl bli dyrare per meter med cummins vs Td 45.
Jag tror inte att det går att räkna hem en högre förbrukning på en tg i ökad kapacitet möjligt vis på en bandare som verkligen ska vara produktiv.
Sen är det inte dom stora inkomsterna man blir rik av utan dom små utgifterna.
Nu vet jag ju inte vilken som blir snålare i just det här fallet men det är iaf en väsentlig skillnad hur man jämför. Att få låg timförbrukning är fortfarande lätt om man inte tar hänsyn till vad som blir gjort.

Sen går det ju inte speciellt tungt för motorn nån gång när man gräver. Alla grävlastare har ju rätt stor motor efter grävaggregat redan som det är. Lägg på 4 nabbkjedjor o skotta en skogsbilväg med 1 meter snö där det är kört skoter hela vintern istället. Eller far bara o kör några km i 1 meter snö med nabbkjedjor på. Eller koppla en släp och far efter vägen. Då går det tungt för motorn.

Privat tycker jag din princip med små utgifter stämmer ganska bra. Men inte alls på jobbet man måste satsa nåt för att vinna nåt.
Men visst jag förstår vad du menar vi har en maskin som går åt ett kommunalt bolag också där spelar det ju ingen roll om det blir gjort nåt på dagarna, det är ju ändå den förare som är bäst på att bjuda på fika som får vara kvar. Däremot är det helt omöjligt att få mer än 40 timmar i veckan fakturerat och då är det ju bättre att ha låg timkostnad.
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

patrik h

#38 » 14:38:08, 15-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har med motorstyrningen att göra, hur och exakt vad den gör vet jag inte. Men det blev en stor skillnad när jag bytte motor på min EL70C och desutom fick en sån monterad, men efter 2-3 veckor sålde jag maskinen så jag hann inte testa så mycket egentligen.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

bert

#39 » 18:10:43, 15-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

var det som typ en kcrbox du satte till då? var det till orgmotor el ??
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

dimorep

#40 » 12:03:21, 18-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är den org.monterade motorn i EL 70C:n (TD 48 GAE) som avses, så handlar det om en ändring / anpassning av regulatorn för den motorapplikationen. En ändring som gjordes / görs för att få en annan effektkurva, en som stämmer bättre överens med vid vilka varvtal effekten behövs.
Något som igentligen skulle varit gjort på alla maskiner då det kommit ut en rek. om det. Ger klart bättre körbarhet efteråt (samma toppeffekt) men mera kraft på låg och mellanregistret. Fördelarna är bla. att motorvibrationerna som lätt uppstår vid hög belastning på låga varvtal minskar och att maskinen upplevs som betydligt starkare vid tex schak / lastar -arbeten.

Då det är en helt mekanisk (Heinzmann)regulator så går det inte att på elektronisk väg ändra på något (sådant fungerar bara på motorer som har någon form av EDC-styrning). Så enda sättet att göra en seriös ändring i de är att demontera regulatorn och skicka till Saldovägen i Järfälla för "bänkkörning" (de enda i landet som har utr. till det). Att försöka justera de på "frihand" blir bara mer eller mindre fel (har provats av MÅNGA...) och sluta nästan alltid på samma sätt, -att de ändå måste demonteras. :/
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robert Johansson

#41 » 20:47:56, 18-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser olje filtret ut på en kompis TD48 GAE / Deutz 1013E = samma motor... som jag hjälpte honom att riva ur för ett tag sedan.... :sad:
Den gråa sörjan är en blandning av olja vatten och har en konsistens som flytbetong.... :sad:

Någon som vet motor beteckningen cummins har som passar i EL70C?

Bild
Allt går att fixa om man bara vill:)
Robert Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:35, 08-09-2006
Ort: Småland

Mangan

#42 » 15:41:48, 12-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:Jag har kört både 6300 och EL70/C på heltid och jag tycker helt klart bäst om EL70:n, vingligare skulle jag inte påstå, rattar man inte emot när midjan vrider sig som man gärna gjorde i början så går den väldigt rakt och fint.


Blir det mindre vingligt om man använder pendellåsningen?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se